Finsko navrhuje uzavřít Putinovu stínovou flotilu v Baltském moři
24. 5. 2024
čas čtení
2 minuty
Finsko a Velká Británie jednají o možnosti omezení pohybu tankerů ruské stínové flotily. Nejen, že tato plavidla obcházejí západní požadavky na cenový strop, ale představují také hrozbu pro životní prostředí, protože většina tankerů ve flotile je stará a stále méně bezpečná.
Zástupci Londýna a Helsinek zvažují plány na zapojení třetích zemí do blokování pohybu ruských tankerů v Baltském moři a Lamanšském průlivu, řekla finská ministryně zahraničí Elina Valtonen deníku The Guardian během návštěvy britské metropole.
Průlivem Viru (součást Finského zálivu) mezi Finskem a Estonskem propluje měsíčně asi 100 tankerů s ruskou ropou. Podle společnosti Kpler a skupiny P&I International představovaly tankery ve stáří 15 až 20 let (a bez západního pojištění) minulou zimu téměř 58 % ruského vývozu ropy přes Baltské moře (58 milionů barelů). Dokonce i starší lodě vyvezly 14,8 milionu barelů.
Ve snaze obejít strop a západní sankce se Rusko naučilo rychle přeregistrovat společnosti, které vlastní tankery a samotné lodě. V této situaci je stále méně jasné, do jaké míry tankery a jejich majitelé dodržují bezpečnostní opatření.
Existují důkazy, že stínová flotila ignoruje požadavky pojišťoven, ale je jasné, že se tímto způsobem snaží obcházet požadavky na dodržování cenového stropu, poznamenala Valtonen. EU proto podle ní přemýšlí o nových sankcích a země G7 také zkoumají možnost, jak čelit protisankčním krokům Ruska. Ministryně dodala:
"Zvažujeme několik způsobů, jak ztížit život nejen těmto plavidlům, ale i zemím, pod jejichž vlajkou plují."
Evropská unie musí spolupracovat "s partnery a spojenci po celém světě, aby našla účinné způsoby, jak to ukončit, protože akce Ruska s sebou zjevně nesou nejen environmentální riziko, ale také mu umožňují pokračovat ve vývozu ropy a získávání měny pro svou ekonomiku", která se nyní z velké části zaměřuje na válku s Ukrajinou a konfrontaci se Západem.
"Využijeme mezinárodní organizace a také uvidíme, jak nám mezinárodní námořní právo umožní takovou přepravu účinně zakázat," řekla ministryně.
Mezinárodní právo (především Úmluva OSN o mořském právu z roku 1982) zajišťuje svobodu plavby. Proto je pro jakoukoli zemi obtížné zasahovat do pohybu lodí, připustila Valtonen. Ale tyto zákony "byly napsány pro úplně jiný svět, než jaký vidíme nyní," řekla.
Zdroj v angličtině: ZDE
2306
Diskuse