15. 9. 2025 / Fabiano Golgo
Když
se řekne „český film padesátých let“, většině diváků se vybaví
těžkopádné socialistické agitky nebo moralizující dramata, v nichž se
hrdinové topí v kolektivní povinnosti. A pak přijde ...
15. 9. 2025 / Fabiano Golgo
Je
zvláštní, jak film natočený na samém počátku šedesátých let dokáže
stále znít jako varovný zvon – a přitom ani na okamžik nepůsobit jako
muzeální relikt. Vyšší princip je na první pohled ...
11. 9. 2025 / Fabiano Golgo
Když
se mluví o československé nové vlně, většinou se vzpomíná na groteskní
rebelii Sedmikrásek, na melancholické kouzlo Intimního osvětlení nebo na
epickou dravost Markety Lazarové. Ale Uch...
10. 9. 2025 / Fabiano Golgo
Obecná
škola je film, který na první pohled působí jako návrat k dětství, k
nostalgii po školních lavicích a neposedných chlapcích, kteří více sní
než poslouchají. Ale pod povrchem se nejedná...
9. 9. 2025 / Fabiano Golgo
Když
jsem poprvé viděl Marketu Lazarovou, měl jsem pocit, že mi někdo vzal
dech a nenechal mě ho popadnout celé tři hodiny. Film mě nechtěl bavit,
nechtěl mi vyprávět příběh, jaké znám. On mě...
8. 9. 2025 / Fabiano Golgo
Na
první pohled se Pouta tváří jako thriller: šedivá kulisa normalizačních
osmdesátých let, muži v baloňácích, šeptající udavači, nezbytná
kombinace strachu a všudypřítomného cynismu. Jenže ...
6. 9. 2025 / Fabiano Golgo
První
záběr Kladiva na čarodějnice (1969) neslibuje moralizování. Nejde tu o osvětu
ani o prudérní demonstraci historické katarze — Vávra hned zkraje
nasazuje chladný, téměř chirurgický tón:...
5. 9. 2025 / Fabiano Golgo
Jsou
filmy, které se divákovi snaží zalíbit. Sází na krásu, na okouzlení, na
iluzi. A pak jsou filmy, které nám iluzi vyrvou z rukou, rozbijí ji na
střepy a přinutí nás dívat se na svět tak,...
2. 9. 2025 / Fabiano Golgo
Miloš
Forman se nesnaží o monumentální drama, žádné hrdinské gestikulace. On
prostě postaví kameru před sál plný ožralých chlapů, unavených bab,
rozpačitých tanečníků, a nechá nás sledovat, j...
31. 8. 2025 / Fabiano Golgo
Málokdo
by tento film zařadil mezi nejlepší české filmy. Možná proto, že jsem
cizinec, má pro mě jiný význam, který přesahuje „kýčovité“ aspekty a
popové pozadí. Hudební komedie bývají podezí...