 
Monitor Jana Paula: Malíř Tomáš Smetana a sochař Matouš Háša
31. 5. 2019
/
Jan Paul
čas čtení
5 minut
 
Dva generačně odlišní umělci malíř Tomáš Smetana (1960) a sochař 
Matouš Háša (1992) vystavují v Galerii Art Chrudim do 18. června 2019 
svá díla. Oba spojuje pouze studium na Akademii výtvarných umění 
v Praze. Galeristé Světlana a Luboš Jelínkovi postavili koncepci výstavy
 oborově odlišných umělců na konfrontaci dvou různých přístupů k tvorbě,
 na jedné straně velmi subtilní, ba téměř křehká ukázka imaginace 
kreslířské a grafické formy, na straně druhé prezentace tektoniky 
sochařského objemu hmoty. 
 
 
 
Konfrontace obou umělců ovšem nespočívá jen v odlišnosti formy, ale i
 v pojetí témat, a vyjádřených obsahů. Na umělecké scéně již usazený 
solitér Smetana směřuje dlouhodobě metodou kresebné procesuální 
trpělivosti k vyjádření duchovního prožívání reality, zatímco teprve 
uměleckou karieru začínající Háša se snaží ve svých plastikách o 
psychologizaci post-moderního člověka. Na jedné straně tvorba vnitřní 
povahy, na straně druhé tvorba jako reakce na současné kulturní a 
sociální dění. Oba od sebe dělí nejen rozpětí třiceti let.
Tomáš Smetana vystavuje v horních prostorách galerie grafiky a 
koláže, které vznikají pomalu, přičemž právě pomalost je klíčem k 
pochopení povahy jeho tvořivé práce, ať už je námětem portrét, zátiší, 
či volná fantasijní kompozice. Smetanův přístup je imaginativní, jde o 
hru s představivostí, ale také o proces meditace, o vnitřní očišťování. 
Na druhé straně autor ví, či alespoň tuší co a proč chce zpodobnit, 
klade důraz na kompoziční uspořádání obrazu, v němž komponuje budoucí 
obraz pomocí předmětů, které aranžuje jako předlohu.
Tou může být cokoliv, ovšem za podmínky obsahového významu, k němuž 
se váže buď vzpomínka, či jiná vnitřní zkušenost. Bota, květináč, 
hračka, nebo zrcadlo, v němž se opět předměty zrcadlí. Světlo je 
výrazným vizuálním a obsahovým prvkem, které se magicky zjevuje v 
odlescích předmětů, a zpětně zrcadlí ve strukturách tvarů. Z hlediska 
způsobu, jakým autor o díle přemýšlí, jde o analýzu, dekonstrukci, o 
rozložení a zkoumání reality, kterou v obraze, složeným z různých 
fragmentů reality, znovu rekonstruuje v realitu novou.
Analytické výtvarné myšlení, provázené snahou redukovat realitu na co
 nejjednodušší geometrické prvky, dovádí autora v některých dílech až ke
 konstruktivistickému zjednodušení obrazu. Tomáš Smetana sice vytvořil 
v těchto technikách svůj nezaměnitelný výraz, nicméně neustálý reprint 
podobných námětů ho může svést na cestu formálního opakování, a 
obsahového sebe-vyprázdnění. Každopádně je autorem originálním, jehož 
tvorba zasluhuje zvýšenou pozornost.
Také Háša, vystavující v dolních prostorách galerie, ovládnul své 
řemeslo, formálně těží z klasiků jako byl Michelangelo nebo Rodin, i 
když u Rodina zřejmě ne zcela pochopil význam světla v textuře sochařské
 hmoty. Autor se hlásí k osobnímu pokračování v tradici západního 
sochařství, jenomže to bylo vždy založeno na vyjádření emocí, především 
na výrazu tváře a mimiky. Háša ale hlavy svým sochám zakrývá, a to 
v přesvědčení, že tím nabourává klasickou formu, která se tak stane 
znepokojivou, jenomže proč?
 Podle vlastních slov se v těchto plastikách zabývá otázkou identity 
člověka, jíž současnost připravila o tajemství a soukromí. To je sice 
zajímavé téma, nicméně identita člověka nespočívá jen v tom, jak je 
člověk reflektován z vnějšku, důležité v umění může být i to, co soudí o
 člověku sám umělec bez tohoto zkreslení, v tomto případě nadějný mladý 
sochař. Jestliže Háša zakrývá hlavy soch, aby symbolicky vyjádřil 
nemožnost vidět pravou tvář věcí, pak se na tom paradoxně sám podílí 
neochotou zjevovat úplnou pravdu svého díla.
Vždyť pod maskou může být nejen trpící člověk, ale může tam být i ono
 tajemství, o kterém informační zdroje mlčí. Řečeno v nadsázce: Háša 
chce modelovat jako Michelangelo, ale Hášou bude proto, protože sochu 
„narušuje současným vizuálním prvkem“. To se mi zdá opravdu prvoplánové,
 přestože to je možná dobrý rozpoznávací prvek: „Aha, to je ten umělec, 
který zakrývá sochám hlavy“. Tvůrčí potenciál Háši je ale jistě hlubší, 
což prozrazují některé sochy, jako například „Ďábel v mých žilách“ nebo 
„Sama“.
 Výstava je v Galerii Art, Resslovo náměstí 12, Chrudim k vidění do 18. 6. 2019
Otevřeno Po - Pá: 14.00 -17.30 ; So: 9.00 – 11.30
 
 
 
11602
 
Diskuse