 
Americké listy: Věda odhaluje, proč je americká politika tak silně polarizovaná
23. 1. 2024 / Fabiano Golgo
čas čtení
12 minut
Noviny
 The Washington Post zveřejnily článek Joela Achenbacha, který ukazuje 
vědeckou nevyhnutelnost současné kulturní války, která rozděluje 
Američany (a celou planetu) na ty, kteří mají empatii k těm, kteří 
nejsou součástí jejich kmene, a na ty, kteří ji nemají. Sám provádím 
antropologický výzkum o kořenech krajně pravicových fašistických ideálů,
 které se staly hlavním proudem dnešního světa a byly přijaty 
civilizovanou společností. 
Již více než čtyři roky si pod drobnohled 
beru možné spouštěče související s lidskou povahou a zjišťuji, proč si 
lidé volí vůdce, kteří nabízejí nemožná rychlá magická řešení 
společenských problémů. 
Washington Post se zaměřil spíše na sociologický
 a americko-centristický přístup, ale přišel s některými aspekty, které 
skutečně nahrávají současné normalizaci fašismu a autokracie. 
Začíná příběhem některých bláznivých zbožňovatelů Donalda Trumpa:
"Stáli
 hodiny ve frontě, v neustálém sněžení, které se změnilo v neustálý 
déšť, aby si vyslechli vůdce svého kmene. Čerstvě po velkém vítězství v 
Iowě měl bývalý prezident Donald Trump promluvit v 17:00. Parkoviště u 
country klubu se otevřelo v 10:00. Dveře se otevřely ve 14:00 a stovky 
lidí už stály ve frontě. Když se všichni konečně dostali dovnitř, musela
 většina z nich stát v těsném závěsu ještě několik hodin, než kandidát 
zpožděný sněhovou bouří konečně dorazil těsně před 19:00. Být v Trumpově
 kmeni není vždy logisticky snadné, ale lidé to vydrželi - a když 
dostali pokyn, aby se otočili a vyjádřili své pocity přímo zpravodajským
 médiím, poslušně bučeli a zvedali prostředníčky."
Antagonismus,
 který Trumpovi příznivci pociťují vůči médiím, je jen malou částí 
širšího politického a kulturního fenoménu. Amerika, ačkoli je politicky 
roztříštěná od svého založení, je polarizovanější než kdykoli předtím, 
rétorika je vznětlivější a hněv se častěji zvrhává v nenávist. Je to tam
 ošklivé.
Sociální vědci si těchto utužujících 
se politických rozporů všímají a chrlí akademické články a knihy, které 
doplňují údaje o tom, co se zdá být neustálým nárůstem tribalismu.
Ve
 většině výzkumů se objevuje jedno téma: politika je nyní více 
emocionální. Politické preference se stále častěji prolínají s niterným 
odporem k opozici. Nově se pro to vžil akademický termín "afektivní 
polarizace".
"Je založena na pocitech," říká 
Lilliana Masonová, politoložka z Univerzity Johnse Hopkinse a autorka 
knihy Uncivil Agreement: "Jak se politika stala naší identitou". "Je to 
polarizace, která je založena na našich vzájemných pocitech, nikoli na 
extrémně odlišných politických preferencích", řekla deníku The 
Washington Post.
Podle odborníků na 
politickou psychologii má tendence vytvářet úzce propojené skupiny 
kořeny v evoluci. Lidé se vyvinuli v náročném světě omezených zdrojů, v 
němž přežití vyžadovalo spolupráci - a identifikaci soupeřů, konkurentů o
 tyto zdroje. "Evoluce spolupráce vyžadovala nenávist mimo skupinu, což 
je opravdu smutné," řekl Nicholas Christakis, sociolog z Yaleovy 
univerzity.
Stejně tak je tomu i na dnešní 
politické scéně. Existují dvě hlavní strany a jejich soupeření je 
vnímáno jako výsledek s nulovým součtem. Vítězství nebo prohra. 
Prezidentský úřad je toho nejlepším příkladem: Pro poraženého neexistuje
 žádná cena útěchy. Žádný výzkumník netvrdí, že lidská povaha je jedinou
 nebo dokonce hlavní příčinou dnešní polarizace. Ale zdatní političtí 
agenti ji mohou využívat, využívat a podporovat. A tito operativci se 
učí ze svých triumfů v politice "rozděl a panuj".
Lidé
 jsou instinktivně náchylní ke skupinové identifikaci. "Neměli bychom 
civilizace, kdybychom nevytvářeli skupiny. Jsme stvořeni k vytváření 
skupin a jediný způsob, jak definovat skupinu, je, že v ní musí být 
někdo, kdo v ní není," řekl Mason.
Experimenty 
odhalily, že "děti již od dvou let věku budou dávat přednost jiným dětem
 náhodně přiřazeným ke stejné barvě trička," píše Christakis. 
Nejpozoruhodnější je, že v procesu určování, kdo je ve skupině a kdo 
mimo ni, může vzniknout nepřátelství a posměch nezávisle na jakémkoli 
racionálním důvodu. Mason a Christakis poukazují na známý experiment z 
roku 1954. Sociální psycholog Muzafer Sherif vzal 22 skautů a rozdělil 
je do dvou skupin tábořících ve státním parku Robbers Cave v Oklahomě. 
Teprve po týdnu se dozvěděli, že na vzdáleném konci tábořiště je další 
skupina.
To, co dělali dál, výzkumný tým 
fascinovalo. Každá skupina začala tou druhou iracionálně pohrdat. 
Chlapci z druhé skupiny byli vnímáni nejen jako soupeři, ale i jako 
zásadně chybující lidské bytosti. Teprve když byly obě skupiny požádány,
 aby spolupracovaly na řešení společného problému, začaly si být 
navzájem sympatické. Válčící skauti "mají s dnešními demokraty a 
republikány společného mnohem více, než bychom si přáli," píše Masonová 
ve své knize.
"V tomto politickém 
prostředí je téměř jisté, že kandidát, který zvedne prapor "my versus 
oni" a "vítězství versus prohra", se dostane do proudu rozhořčení a 
hněvu napříč rasovými, náboženskými a kulturními hranicemi, které se v 
poslední době dělí podle stran."
Shanto 
Iyengar, politický psycholog ze Stanfordu, který vymyslel termín 
"afektivní polarizace", ve své práci z roku 2018 vysvětlil, proč se lidé
 obvykle identifikují s nějakou skupinou. "Homo sapiens je společenský 
druh, příslušnost ke skupině je pro náš pocit sebe sama zásadní. Jedinci
 o sobě instinktivně přemýšlejí spíše jako o představitelích širokých 
socioekonomických a kulturních kategorií než jako o výrazných balíčcích 
vlastností," napsal.
Zde psychologie ustupuje 
politologii. Americký politický systém může pěstovat nenávist "mimo 
skupinu", jak říkají akademici. Jedním z nedostatkových zdrojů v této 
zemi je politická moc na nejvyšších vládních úrovních. Země nemá 
parlamentní systém, v němž by více stran vytvářelo vládní koalice.
K
 tomu je třeba připočítat změnu volebních obvodů, díky níž je méně 
skutečně konkurenčních voleb do Kongresu. Obě strany se od sebe 
neúprosně ideologicky vzdálily. A protože mnohem více obvodů
 je nyní hluboce rudých nebo modrých, a nikoliv smíšených, mají členové 
Sněmovny reprezentantů méně důvodů zaujímat umírněné postoje.
Lidská
 povaha se nezměnila, ale technologie ano. Roztříštěnost médií usnadnila
 shromažďování informací v komoře ozvěny, řekl Iyengar. Tomu říká 
"třídění". Lidé se nejen shlukují kolem určitých přesvědčení nebo 
myšlenek, ale shlukují se i fyzicky, stěhují se do čtvrtí, kde obyvatelé
 pravděpodobně vypadají a myslí stejně jako oni. Stranické shlukování se
 zvýšilo i v rámci domácností. Podle Iyengara bylo v roce 1965 jen asi 
60 % manželských párů registrováno ve stejné straně. Dnes je to podle 
něj více než 85 procent.
Výzkumy ukazují, že 
afektivní polarizace se prohlubuje napříč politickým spektrem. Údaje z 
nedávného průzkumu ukázaly, že více než polovina republikánů a demokratů
 považuje druhou stranu za "hrozbu" a téměř stejný počet souhlasí s 
popisem druhé strany jako "zla", řekl Mason. Na otázku, zda souhlasí, 
nebo nesouhlasí s tím, že členové druhé strany "nemají vlastnosti, které
 by se daly považovat za plně lidské - chovají se jako zvířata,",odpovědělo v létě 2022 přibližně 30 procent respondentů obou stran, 
ukázal Masonův výzkum.
"Šedesátiletý
 David Fox, řidič limuzíny, který čekal v mrazivé frontě, aby mohl 
Trumpovi fandit v Atkinsonu, řekl, že si myslí, že prezident Biden je 
lhář, který ukradl volby v roce 2020. Fox nemá demokraty obecně v 
lásce", uvádí autor. "Myslím, že jsou to velmi naštvaní lidé. Myslím, že
jim nepodrží dveře, nemávají jim, nezdraví je," řekl Fox.
Mezitím
 se najdou voliči, kteří nemohou uvěřit, že jejich volba na podzim může 
padnout na Trumpa nebo Bidena. "Trump je děsivý a Biden na tom podle mě 
není kognitivně dobře," řekl ve středu třiapadesátiletý Karl Schumacher,
 když čekal na Nikki Haleyovou v Rochesteru ve státě New York. Ačkoli se
 stranický vitriol stupňuje napříč spektrem, Trump zaujímá mezi 
výzkumníky polarizace a skupinové identity velké místo. Vypěstoval si 
mimořádně oddanou základnu příznivců, kteří jeho dlouhý seznam obvinění z
 trestných činů nevnímají jako důkaz možného pochybení, ale jako důkaz, 
že elity po něm jdou.
Jeho odpůrci, včetně 
Bidena, ho mezitím označují za aspirujícího diktátora, který představuje
 existenční hrozbu pro demokracii, podle The Washington Post. "Nedávno 
publikovaná práce v časopise Science tvrdí, že třemi základními složkami
 politického sektářství jsou jinakost, averze a moralizace. Trump si 
tento recept osvojil. Aktivuje emocionální reakce svých stoupenců tím, 
že jim říká, že jsou ohroženi."
"Já 
bych to Trumpovi dal: Přišel na to, že může vydělat na polarizaci," řekl
 Iyengar. Trump podle něj začal kandidovat na prezidenta v roce 2015, 
kdy už byla země rozdělená, a těchto rozporů využil. Používal 
podněcující a rasistické výrazy, které porušovaly politické normy, média
 označoval za "nepřítele lidu" a prosazoval vizi obležené Ameriky. 
Trump
 "neříká jen to, abyste se báli. Říká: 'Buďte naštvaní'," řekl Dannagal 
Young, profesor komunikace a politologie na Delawarské univerzitě.  
"Hněv je mobilizační emoce, protože nutí lidi něco dělat. Když se 
zlobíte, jste na někoho naštvaní."
Média
 přispívají k tomu, aby se situace rozhořela. Konflikt přitahuje 
pozornost. "Jsme evolučně předurčeni věnovat pozornost konfliktům, 
protože nám může hrozit nebezpečí. Neotáčíme hlavu opravdu rychle, 
abychom se podívali na krásnou květinu. Rychle otáčíme hlavu, abychom se
 podívali na něco, co může být nebezpečné," řekl Mason.
To je část lidské povahy, kterou může využít každý. "Jsou politici, kteří jsou v tom dobří," řekl Mason. "Trump je nejlepší."
Dokud
 totiž současná zastaralá levice, která byla pošpiněna zjednodušením, že
 se stala jen menšinově identitární a cenzurující svobodu slova, nezačne
 hledat témata, která by kolem nich vytvořila lidovou jednotu, bude 
proti krajní pravici neúspěšná. 
Levice
 již nereprezentuje proletariát, protože stojí za morálkou, která je pro
 tuto skupinu příliš městská, a trvá na fašistickém souboru morálky, 
který zakazuje (tzv. cancel culture) ty, kteří nezapadají do 
hyperkorektního kodexu chování, který ani nelze splnit. 
Hnutí
 LGBTQAI+ otrávilo rybník přijetí tímto neustálým nárůstem počtu písmen,
 které spadají pod jeho deštník (proč to prostě nenazývat 
„neheterosexuálové“, místo toho, aby se snažili přizpůsobit každou 
nuanci sexuální identity existující na planetě?) a přístup nenechat lidi
 nahlas diskutovat o tom, zda lidé, kteří se narodili a vyrostli do 
dospívání s mužskými hormony, mohou poté, co změní svou sexuální 
identitu na ženskou, soutěžit v určitých sportovních modalitách, kde 
budou ve výhodě proti těm, kteří měli jen ženské hormony a postavu.  
Krajní pravice se stala populární, protože levice se stala krajní levicí touto ortodoxní vírou v
 univerzální povinnost přijímat vše, co požadují aktivisté z řad menšin.
Historie se
 opakuje, ale jako parodie, říká slavné rčení, ale nyní to vypadá, že se
 30. léta, která nám přinesla Hitlera a mnoho dalších diktátorů bez 
lidské tváře, opakují se nyní  jako tragikomedie. Nebo jako horor, pokud
 bude Trump znovu zvolen.
Idiocie krajně 
pravicových voličů spočívá v tom, že se nechají nachytat písněmi sirén 
šířenými populisty, protože souhlasí s tím, co často oni správně 
kritizují na levici, identitární aktivisty, "cancel culture", "liberální" 
morálku atd., ale to, co skutečně dělají je identifikovat nynější stav  jako 
Frankensteina a pak jít za Drákulou pro pomoc...
7519
 
 
Diskuse