Světová produkce ropy roste a její konec je v nedohlednu
28. 7. 2022
čas čtení
17 minut
Možná
se tomu nechce věřit,
ale ještě před 15 lety mnozí z nás
s jistotou hovořili o "ropném
vrcholu" - okamžiku, kdy bude celosvětová
těžba ropy maximální
a po jeho dosažení
začne s ubývajícími světovými
zásobami její využívání nezvratně klesat. Pak přišlo hydraulické štěpení neboli frakování
a samotný pojem ropného
vrcholu se do značné
míry vytratil. Místo toho začali někteří
analytici hovořit o "vrcholu poptávky
po ropě" - o okamžiku,
který není
tak vzdálený,
kdy se vlastnictví
elektromobilů rozšíří natolik, že potřeba ropy do značné míry
zmizí, i když jí bude stále dost na frakování
nebo těžbu. V roce 2020 však
elektromobily tvořily méně než 1% celosvětového
vozového parku lehkých
vozidel a očekává se, že do roku 2040 dosáhnou pouze 20% celkového počtu. Ropný vrchol tak zůstává
vzdáleným přeludem, který
nás ponechává
v hluboké
závislosti na tyranii
ropy se všemi
jejími nebezpečnými
důsledky, píše Michael T. Klare.
Abychom se na to podívali z určitého úhlu
pohledu, připomeňme
si, že v dobách
před frakováním na začátku
století byli mnozí odborníci přesvědčeni, že světová
produkce ropy dosáhne
v roce 2010 denního
maxima ve výši
90 milionů barelů a do konce tohoto desetiletí klesne na 70 nebo 80 milionů barelů. Jinými
slovy, neměli
bychom jinou možnost než začít
urychleně
převádět naše
dopravní
systémy na elektřinu. To
by zpočátku
způsobilo velké
potíže, ale nyní bychom již byli na dobré cestě
k budoucnosti zelené
energie s mnohem menšími
emisemi uhlíku
a zpomalením
globálního oteplování.
Porovnejte tyto nadějné
scénáře s nejnovějšími
údaji amerického Úřadu pro energetické informace (EIA). V současné době
se světová produkce ropy pohybuje kolem 100 milionů
barelů denně
a předpokládá se, že do roku 2030 dosáhne 109 milionů barelů, do roku 2040 117 milionů
a do roku 2050 až 126 milionů barelů. Tolik tedy k "ropnému vrcholu" a rychlému přechodu na zelenou energii.
Proč se očekává,
že celosvětová spotřeba ropy dosáhne tak vysokých hodnot, zůstává
složitým příběhem. Nejdůležitějším
z klíčových faktorů je
zavedení
technologie frakování, která
umožňuje
těžbu mamutích břidlicových zásob, jež byly dříve považovány za nedostupné. Na straně poptávky
byla (a stále
je) celosvětová obliba - v čele s americkými spotřebiteli -
velkých, benzinových SUV a pickupů. V rozvojovém světě je doprovázena stále se rozšiřujícím trhem nákladních
automobilů a autobusů s naftovým pohonem. Dále je to celosvětový růst letecké dopravy, který prudce zvyšuje poptávku po leteckém palivu. K tomu je třeba připočíst neúnavné úsilí
samotného ropného průmyslu popírat vědecké poznatky o změně
klimatu a bránit
celosvětovému úsilí o omezení spotřeby fosilních paliv.
Otázka,
před kterou nyní
stojíme, zní takto: Jaké jsou důsledky této znepokojivé rovnice pro naši budoucnost, počínaje životním prostředím?
Všichni
víme, že emise oxidu
uhličitého
jsou hlavním
zdrojem skleníkových
plynů, které
způsobují
globální oteplování,
a že spalování fosilních paliv je zodpovědné
za lví podíl těchto
emisí. Vědci nás
také varovali, že pokud
nedojde k prudkému
a okamžitému
omezení tohoto spalování
- jehož cílem
je zabránit
tomu, aby globální oteplování
překročilo 1,5 stupně
Celsia oproti předindustriální éře -, bude to mít skutečně katastrofální
následky.
A teď si vezměte, že v roce 2020
se ropa podílela na celosvětové spotřebě energie více než jakýkoli
jiný zdroj - přibližně 30% - a EIA (Vyhodnocení vlivů na životní prostředí) předpokládá,
že při současném kurzu zůstane světovým zdrojem energie číslo jedna, a to možná
až do roku 2050. Vzhledem k tomu, že se jedná o palivo s vysokou uhlíkovou
náročností, byla ropa v roce 2020 zodpovědná za 34% celosvětových emisí uhlíku
a podle odhadů se tento podíl do roku 2040 zvýší na 37%. V té době bude
spalování ropy zodpovědné za uvolnění 14,7 milionu tun skleníkových plynů,
které zachycují teplo, do atmosféry, což zajistí ještě vyšší průměrné světové
teploty.
S pokračujícím
nárůstem emisí CO2 z používání
ropy je nulová
šance udržet se v mezích 1,5 stupně Celsia nebo zabránit katastrofálnímu
oteplování planety se vším, co k němu patří. Přemýšlejte o tom takto: ohromující
vlny veder, které
jsme letos zažili od Číny
po Indii, od Evropy po Africký roh a od této země
po Brazílii,
jsou jen mírnou
předzvěstí naší
budoucnosti.
Vlny veder nejsou jediným nebezpečným důsledkem
naší stále rostoucí závislosti
na ropě. Vzhledem ke své zásadní roli v dopravě, průmyslu a zemědělství měla
ropa vždy obrovský geopolitický význam. O její vlastnictví se vedly desítky válek
a vnitřních
konfliktů. Kořeny všech
nedávných konfliktů na Blízkém
východě lze například vysledovat v těchto sporech. Navzdory mnoha spekulacím o tom, jak by scénáře
vrcholu poptávky
po ropě mohly teoreticky vše ukončit, ropa nadále zásadním způsobem ovlivňuje světové politické a vojenské dění.
Abychom docenili její trvalý vliv, stačí si uvědomit
četné souvislosti mezi
ropou a probíhající
válkou na Ukrajině. Začněme
tím, že je nepravděpodobné,
že by Vladimir Putin byl někdy
v pozici, kdy by mohl nařídit
invazi do další
dobře vyzbrojené
země, kdyby Rusko nebylo
jedním z největších
producentů ropy na planetě.
Podle Úřadu pro energetické
informace tvořily příjmy
z těžby ropy a zemního plynu v letech 2011-2020 v průměru 43 % celkových ročních příjmů
ruské vlády. Jinými slovy, Putinovým silám to umožnilo vytvořit rozsáhlé
zásoby děl, tanků a raket, které tak nemilosrdně používaly na Ukrajině.
Neméně důležité je, že poté, co se jeho armádě
nepodařilo dobýt ukrajinské
hlavní město Kyjev, by Putinovi bez peněz, které denně
získává
z prodeje ropy ze zahraničí,
zcela jistě
chyběla schopnost
pokračovat v boji. Přestože vývoz ruské
ropy poněkud
poklesl kvůli západním sankcím uvaleným po začátku války,
Moskva dokázala
najít klienty v Asii -
zejména Čínu a Indii - ochotné odkoupit její přebytečnou ropu, která kdysi směřovala do Evropy. I když Rusko prodává
tuto ropu za zvýhodněné ceny, nediskontovaná cena od začátku války
tak prudce vzrostla - cena ropy Brent, která je průmyslovým standardem, vzrostla z 80
dolarů za barel na začátku
února na 128 dolarů za
barel v březnu - že Rusko nyní
vydělává
více peněz než na začátku invaze. Ekonomové z helsinského Centra pro výzkum energetiky a čistého ovzduší totiž zjistili, že během prvních 100 dnů války Rusko vydělalo na vývozu ropy přibližně 60 miliard dolarů - což je více než dost na to, aby zaplatilo své probíhající
vojenské
operace na Ukrajině.
Aby byla Moskva dále potrestána, dohodlo se 27 členů Evropské unie (EU), že do konce roku 2022 zakážou veškerou
ruskou ropu dodávanou
tankery a do konce roku 2023 zastaví
její dovoz ropovody (ústupek maďarskému premiérovi Viktoru Orbánovi, který většinu
své ropy získává ruským ropovodem). To by sice odstranilo měsíční výdaje zemí EU ve výši 23 miliard dolarů na tento dovoz, ale mohlo
by to vést
k dalšímu zvýšení
světových cen, což je
pro Moskvu zřejmá
výhoda. Pokud se Čínu,
Indii a další
nezápadní odběratele
nepodaří
přesvědčit, aby eliminovali
ruský dovoz, bude ropa i nadále
financovat válku
proti Ukrajině.
Souvislosti mezi ropou a válkou na Ukrajině tím
nekončí. Ve skutečnosti se
obě tyto skutečnosti
spojily a vytvořily globální krizi, která nemá
v nedávné historii obdoby. Protože se lidstvo stalo
tak důkladně
závislým na ropných
produktech, jakýkoli výrazný nárůst
ceny ropy se rozvlní
v globální ekonomice a ovlivní téměř všechny
aspekty průmyslu a obchodu. Největší dopad to samozřejmě má
na dopravu, jejíž
všechny formy - od
každodenního
dojíždění
do práce až po cestování
letadlem - jsou stále
dražší.
A protože jsme při pěstování
plodin tak důkladně
závislí na strojích poháněných ropou, každé zvýšení ceny ropy se automaticky promítá
i do zdražení
potravin - což je v současné
době celosvětově
ničivý jev s neblahými důsledky pro chudé
a pracující lidi.
Údaje o cenách hovoří za vše:
V letech 2015 až 2021 se cena ropy Brent pohybovala v průměru kolem 50 až 60 dolarů za barel, což pomáhalo stimulovat nákupy automobilů a zároveň
udržovat nízkou
míru inflace. Ceny
začaly růst před rokem v důsledku rostoucího geopolitického napětí, včetně sankcí
vůči Íránu
a Venezuele, a vnitřních
nepokojů v Libyi a Nigérii
- všech hlavních producentů ropy. Přesto cena ropy dosáhla na konci roku 2021 pouze 75 dolarů za
barel. Jakmile však
na začátku letošního
roku vypukla krize na Ukrajině,
cena prudce vystřelila vzhůru, 14. února
dosáhla 100 dolarů za
barel a nakonec se stabilizovala na současné úrovni přibližně 115 dolarů. Tento obrovský cenový skok, který
je dvojnásobkem
průměru let 2015 až 2021,
výrazně zvýšil náklady
na cestování, potraviny a dopravu, což jen prohloubilo
problémy v dodavatelském řetězci
vyvolané
pandemií
a podnítilo inflační tsunami.
Inflační vlna tohoto druhu může způsobit pouze nouzi
a strádání,
zejména méně
majetným obyvatelům po celé
planetě, a vést k rozsáhlým nepokojům a veřejným protestům. Pro mnohé se tyto potíže jen prohloubily v důsledku ruské blokády
vývozu ukrajinského
obilí, která významně přispěla
k růstu cen potravin a k rostoucímu
hladomoru v již tak problémových
částech světa. Například na Srí Lance vyvolal hněv nad vysokými cenami potravin a pohonných
hmot v kombinaci s opovržením
vůči neschopné
vládnoucí elitě
země týdny masových
protestů, které
vyvrcholily útěkem a rezignací tamního
prezidenta. Rozhněvané protesty proti vysokým cenám pohonných hmot a potravin zachvátily i další země.
Ekvádorské hlavní
město Quito bylo koncem
června na týden ochromeno podobnými nepokoji, které si vyžádaly nejméně
tři mrtvé
a téměř 100 zraněných.
Ve Spojených státech je trápení
kvůli rostoucím
cenám potravin a pohonných
hmot všeobecně považováno za hlavní přítěž pro prezidenta Joea Bidena a demokraty v
souvislosti s blížícími se volbami do Kongresu v roce 2022.
Republikáni
zjevně hodlají hněv
veřejnosti nad prudce rostoucí
inflací a cenami pohonných
hmot využít
ve své kampani. V reakci na
to Biden, který při své
kandidatuře na prezidenta slíbil,
že učiní
ze změny klimatu jednu z
hlavních priorit Bílého
domu, v poslední
době pátrá
po dalších zdrojích ropy na planetě v zoufalé snaze snížit ceny u benzinových pump. Doma uvolnil 180
milionů barelů ropy z národní strategické ropné
rezervy, rozsáhlé podzemní zásobárny vytvořené po "ropných šocích"
v 70. letech minulého
století, aby poskytla polštář
pro období,
jako je toto, a zrušil
ekologické
předpisy zakazující letní
používání
směsi na bázi etanolu. V zahraničí se snažil obnovit kontakty s dříve vyděděným režimem venezuelského prezidenta Nicoláse Madura, kdysi významným vývozcem ropy do Spojených států. V březnu se dva vysocí představitelé Bílého domu setkali s Madurem, což bylo všeobecně
považováno
za pokus o obnovení
tohoto vývozu.
Nejkontroverznějším
projevem této
snahy byla červencová
cesta prezidenta do Saúdské Arábie
- předního
světového vývozce ropy - na setkání
s jejím faktickým vůdcem,
korunním princem Mohammedem
bin Salmanem. MBS byl mnohými, včetně
analytiků Ústřední
zpravodajské
služby (a samotného
Bidena), považován
za osobu, která
je v konečném
důsledku zodpovědná za vraždu Džamála Chášukdžího.
Prezident trval na tom, že jeho hlavními motivy pro setkání
s MBS bylo posílení regionální
obrany proti Íránu a potírání ruského
a čínského vlivu na Blízkém
východě.
Většina nezávislých analytiků však naznačuje, že jeho hlavním cílem
bylo zajistit si saúdský
příslib podstatného zvýšení denní
těžby ropy v této zemi - k čemuž přistoupili až poté, co Biden souhlasil se setkáním
s MBS, čímž
ukončil jeho status vyvrhele. Podle zpráv
z tisku Saúdové skutečně souhlasili se zvýšením
své produkce, ale zároveň
slíbili, že toto zvýšení
o několik týdnů odloží, aby Bidena neuvedli
do rozpaků.
Je příznačné, že "klimatický" prezident byl tak
ochotný setkat se se saúdským
vůdcem, aby získal
krátkodobý politický
prospěch v podobě nižších cen benzínu předtím, než američtí voliči půjdou letos v listopadu k volbám. Ve skutečnosti však ropa hraje v kalkulacích Bílého domu stále mnohem hlubší roli. Ačkoli Spojené státy
již nespoléhají na dovoz ropy z Blízkého
východu, pokud jde o jejich vlastní
energetické
potřeby, mnoho jejich spojenců - stejně
jako Čína - na ni spoléhá.
Jinými slovy, z geopolitického
hlediska není
kontrola Blízkého východu o nic méně
důležitá
než v roce 1990, kdy prezident George Bush zahájil operaci Pouštní
bouře, první
válku v Perském zálivu,
nebo v roce 2003, kdy jeho syn, prezident George W. Bush, napadl Irák.
Vládní prognózy
totiž naznačují,
že pokud vůbec něco,
mohli by členové
Organizace zemí
vyvážejících
ropu (OPEC) z Blízkého východu do roku 2050 vlastně ovládat
větší podíl
na celosvětové produkci ropy než nyní. To pomáhá
vysvětlit Bidenovy poznámky o tom, že na Blízkém
východě nezůstane vakuum,
které by "mohlo
zaplnit Rusko nebo Čína".
Stejná argumentace bude
jistě formovat politiku
USA vůči dalším
oblastem produkujícím ropu, včetně západní Afriky, Latinské Ameriky a pobřežních oblastí Asie.
Není
tedy třeba velké
představivosti, abychom si domysleli, že ropa bude pravděpodobně
hrát klíčovou roli v americké zahraniční a domácí politice i v příštích
letech, navzdory nadějím mnoha z nás, že klesající
poptávka po ropě podpoří přechod na ekologickou energetiku. Není pochyb o tom, že Joe Biden měl při svém nástupu
do funkce v úmyslu
nás tímto směrem
posunout, ale je jasné,
že ho přemohla tyranie ropy. Ještě horší
je, že ti, kteří
plní příkazy fosilního průmyslu, včetně prakticky všech republikánů v Kongresu, jsou odhodláni tuto tyranii udržet za každou cenu pro
planetu a její
obyvatele.
Překonání takové
globální falangy obhájců ropného průmyslu bude vyžadovat mnohem více politických sil, než kolik jich tábor ekologů zatím dokázal
shromáždit. Abychom zachránili planetu před doslova peklem na zemi a
ochránili životy miliard
jejích obyvatel - včetně každého
dítěte, které dnes žije nebo se narodí v příštích letech - je třeba ropné tyranii vzdorovat se stejnou zuřivostí, s jakou síly bojující
proti potratům vedou kampaň
na ochranu (nebo to alespoň
tvrdí) nenarozených plodů.
Stejně jako oni musíme neúnavně pracovat na volbě podobně smýšlejících
politiků a prosazovat náš
legislativní
program. Pouze tím,
že dnes budeme bojovat za snížení emisí
oxidu uhličitého,
si můžeme být jisti, že naše
děti a vnuci budou žít na nezničené, obyvatelné planetě.
Celý článek v angličtině ZDE
5910
Diskuse