A v sobotu dostavím Dukovany..
11. 3. 2021 / Bohumil Kartous
Ilustrace: Jáchym Bohumil Kartous Literární Neználek měl jednu významnou vlastnost. O všem si myslel, ...26. 2. 2021
Proto vznikl projekt Quo Vadis, jehož mottem je bavit se o budoucnosti dostatečné blízké na to, aby nebyla sci-fi a dostatečně vzdálené na to, abychom se o ní nedočetli v ranních novinách. A první téma padlo právě na budoucnost práce a vzdělání.
Téma odpálil věhlasný ekonom Tomáš Sedláček. Volba druhého hosta pak byla jasná, o důležitosti a inovaci vzdělání přišel na rozhovor další vysokoškolský pedagog – Bohumil Kartous. Ten z pozice ředitele Českého inovačního institutu pomáhá propojovat vzdělání s veřejným prostorem a podnikáním. A v rozhovoru na toto téma padla celá řada zajímavých tezí.
Kartous dlouhodobě prosazuje zpraktičtění výuky a možnost studentů se spolupodílet na směru svého vzdělání. Já si dovedu představit, jak už se na střední škole se učitelé a studenti baví o tom, jakým způsobem vzdělávání vést, říká v rozhovoru.
České školy měly možnost se více přiblížit realitě zrušením osnov a zavedením Rámcového vzdělávacího plánu. Ten umožňoval si více učivo přizpůsobit podle sebe. Jak však Kartous s úsměvem podotýká: Na většině škol se na to podívali, poškrábali se na hlavě, a pak jenom škrtli slovo Osnovy, přepsali ho na Školní vzdělávací program a jelo se dál.
Tento způsob je však logický, jelikož školy musí připravit primárně na završení studia. Podoba maturit a přijímacích zkoušek tak určuje, jak bude celé studium probíhat. Jak však později dodává ke způsobu učení: Tady často vedeme nesmyslnou diskusi o tom, jestli je vzdělání otázka znalostí, nebo jen práce s informacemi. No je to logicky kombinace obojího.
Celý rozhovor si můžete poslechnout tady.
Diskuse