 
Odchod Anny Wintourové z Vogue znamená konec jedné éry módy i tisku
27. 6. 2025 / Fabiano Golgo
čas čtení
4 minuty
V
 dějinách konce 20. a počátku 21. století najdeme jen málo kulturních 
osobností, které by vykonávaly takový vliv prostřednictvím nepolitických
 prostředků, jako Anna Wintour. Její odchod z pozice šéfredaktorky 
amerického Vogue po více než třiceti letech nepředstavuje jen konec 
jednoho profesního období či rezignaci módní redaktorky – znamená spíše 
ústup jedinečného druhu kulturní autority: měkké síly 
nejvyššího řádu.
Éra 
Wintourové byla dobou, kdy se módní magazín – kdysi jen lesklý doplněk 
hlubších kulturních proudů – proměnil v kvaziinstituci elitního 
konsenzu. To, že toho dosáhla z pozice formálně mimo sféru politiky, 
svědčí o proměně kultury v kapitál – sociální, politický i symbolický. 
Její Vogue nebyl jen časopisem, ale mechanismem legitimizace, nenápadným
 rozhodčím vkusu ve sféře estetiky, identity a dokonce i ideologie.
V
 roce 2003, kdy jsem ve vydavatelství Mladá fronta řídil jedenáct 
časopisů, mě tehdejší generální ředitel René Decastelo vyslal do Londýna
 s úkolem, který zpětně působí spíše jako poznámka pod čarou 
globalizace: přesvědčit Annu Wintour, aby vznikla česká verze Vogue. 
Wintour, tehdy už nedotknutelná ikona módního establishmentu, byla v 
Londýně na společenské akci. Setkání proběhlo – a potvrdilo vše, co 
předcházelo její pověsti. Byla chladná, stručná a neskrývala opovržení. 
Naší žádost smetla slovy: „Vogue není titul pro nedůležité trhy.“
Narozena
 do britské mediální aristokracie – její otec Charles Wintour byl 
editorem Evening Standard – nebyla Anna Wintour samorostem zvenčí, ale 
ztělesněním ambice spojené s institucionálním know-how, transatlantickou
 migrací a mimořádně bystrým čtením ducha doby. Módu nesledovala, nýbrž 
předvídala. Dlouho před érou influencerů umisťovala na obálky Vogue 
herečky, první dámy a kulturní ikony – ne pouze jako odraz, ale jako 
formování veřejného vkusu a představivosti.
Vládla
 však s jemnou dávkou machiavelismu. Byla ;dokonalou renesanční dvořankou
 – ovšem dvořankou, která si postavila vlastní dvůr. V rámci Condé Nast 
disponovala jak ceremoniální, tak výkonnou mocí, střídavě jako 
korunovaná hlava a zároveň zákulisní stratég. Jako Bismarck chápala, že 
moc není jen o rozhodování, ale o vymezení samotného pole, na němž se 
rozhoduje. A toto pole definovala právě ona.
Nebudeme
 ji však idealizovat. Její impérium mělo i své stíny. Kritika vůči 
rozhodnutím o tom, koho zveřejňovat – a koho ne – ji provázela po léta. 
Elitářství, rasová uniformita a neschopnost reagovat na kulturní změny –
 to vše zaznělo oprávněně. Její příležitostné omluvy – nejvýrazněji 
během hnutí Black Lives Matter v roce 2020 – naznačovaly 
ženu, která si byla vědoma posunu půdy pod nohama, ale ne vždy dokázala 
reagovat s dostatečnou pružností.
Hodnotit
 ji však pouze prizmatem inkluzivity či morálního pokroku znamená 
nepochopit její roli. Nikdy netvrdila, že je revolucionářkou. Působila 
vždy uvnitř rámce elitního liberalismu – se všemi jeho ctnostmi i 
slepými místy. V jejím světě měl pokrok podobu Prady a vystupoval po 
červeném koberci Met Gala.
Její
 význam přesahuje oblast módy. Wintourová ukázala jasněji než kdokoliv 
jiný své doby, že symbolický kapitál – vkus, estetika, přítomnost – lze 
využít jako skutečnou formu moci. Nejnázornější to bylo v její blízkosti
 politickým špičkám: byla fundraisérkou demokratických kampaní, šeptanou
 kandidátkou na velvyslankyni, kulturní zmocněnkyní beze jména.
V
 tomto směru patří ne ke stylistům, ale k veřejným intelektuálům – 
ačkoliv veřejně málokdy promlouvala. Podobně jako Isaiah Berlin či Susan
 Sontag pomáhala společnosti přemýšlet o sobě samé. Jen to činila 
obrazem, gestem a scénografií.
Vcházíme
 nyní do nejistého digitálního období, kde je identita řízena algoritmicky  a estetické rozlišování outsourcováno strojovému učení. 
Odchod Wintourové tedy neznamená jen personální změnu. Znamená konec 
éry, kdy ještě existovali „lidé, kteří "určovali hodnoty“, kdy jediná obálka časopisu mohla něco kanonizovat a jedna žena mohla někoho korunovat.
Budoucnost
 Vogue a módních médií zřejmě nespočívá v impériích, ale v federacích: 
decentralizovaných, fragmentovaných a mnohoznačných. Ale neměli bychom 
zapomenout, co znamenalo, když jediná postava, dokonale upravená, mohla 
vládnout – ne z Versailles, ale z první řady na pařížském týdnu módy, s 
tmavými brýlemi a pohledem, který sledoval celý svět.
Neboť v éře obrazu platí: kdo ovládá rám, ovládá příběh. A Anna Wintour ovládala rám po 35 let.
2430
 
 
 
Diskuse