Británie: O otřesné situaci mezi anglickými prvňáčky
6. 12. 2024
čas čtení
6 minut
Nová britská labouristická vláda chce radikálně zlepšit připravenost malých dětí, které jdou do první třídy, které je v Británii nyní dost strašná. Ano, v Británii chodí děti do školy od pěti let, takže dřív než v ČR, a níže interviewovaná učitelka se stará o děti ještě mladší, jenže... Nejvíce mě šokovalo, že dnešní rodiče čučí do mobilů a dávají malým dětem tablety, nebo je posazují před televizi, takže s nimi nemluví a děti ještě v pěti letech neznají základní slova. Jak je tomu asi v ČR? (JČ)
Moderátorka, News at One, BBC Radio 4, čtvrtek 5. prosince 2024, 13 hodin: Jeden ze šesti závazků, které dnes vláda oznámila, se týká předškolního
vzdělávání. Labouristé chtějí zvýšit počet dětí, které jsou ve věku 5
let připraveny na školní docházku, a to jak po stránce vzdělávací, tak
po stránce sociální, ze současných 67 % na 75 %. Maggie Nolanová je
učitelkou na základní škole v Derby. Zeptali jsme se jí, co vidí na
dětech, které nastupují do školy.
Aktualizace: A v pátek k tomu britský rozhlas ještě přidal informaci, že stále méně dětí se učí psát na papír tužkou nebo perem: stále více dětí jen ťuká do klávesnice počítače.
Maggie Nolan: Jsem přijímací učitelkou, takže děti letos přicházejí do mé třídy ve 4 letech. Mám poměrně mladou skupinu, takže spoustě z nich bude pět let až v červnu nebo v červenci. V posledních letech stále častěji pozorujeme opoždění řeči, opoždění hrubé motoriky i jemné motoriky. A také jejich školní připravenost, pokud jde o péči o jejich fyzické zdraví, jako je schopnost jít na toaletu, být sám sebou, správně se oblékat.
Moderátorka: Kolik dětí nyní jde do první třídy a není efektivně naučeno chodit na nočník?
Maggie Nolan: To zcela závisí na skupině, ale poměrně často se děje, že asi 5 až 10 % třídy není připraveno. Znamená to, že došlo k velkému posunu v tom, jak využíváme pomocný personál a jak je využíván můj čas. Došlo k velkým změnám ve způsobu financování škol a ve výši finančních prostředků, které dostáváme. A tak pokud tam nemáte asistenta pedagoga a dítě není schopné se samo upravit na toaletě, musíte opustit třídu, abyste mu mohli jít pomoci se záchodem, případně s převlékáním. Někdy musím požádat sekretářku, aby to šla udělat za mě nebo pohlídala třídu, zatímco já to půjdu udělat, což je opravdu, ale opravdu složité.
Moderátorka: Tedy, automaticky jsem řekla, jestli se naučily chodit na nočník, ale mluvíme o plenkách, nebo o tom, že si prostě nedokážou samy dojít na záchod?
Maggie Nolan: Můžeme mít děti, které přicházejí v plenkách, nebo se dost často stává, že se to nechá na poslední chvíli a přijdou děti, které byly v plenkách ještě před několika dny v září a rodiče jsou v domnění, že škola bude schopna vyřešit tento problém za ně, je dost často potřeba převlékání, protože děti, víte, nejsou schopny se dostat na toaletu včas.
Moderátorka: Mluvila jste o opoždění řeči. Jak to vidíte?
Moderátorka: Mluvíte o změně, která byla před více než deseti lety.
Maggie Nolan: Sledujeme, jak se ta změna projevuje v našem školství.
Maggie Nolan: Pandemie byla opravdu, opravdu těžká doba. Byla to velmi, velmi děsivá doba. Zasáhla ty nejzranitelnější lidi, samozřejmě ty nejzranitelnější, a to má naprosto zásadní dopad na tyto děti. A právě tyto děti se narodily přímo v době pandemie, to dnes vidíme.
Zdroj v angličtině ZDE
3015
Diskuse