Rozhovor Britských listů 646. Změny režimu v Rusku nastávají po válkách
26. 2. 2024
čas čtení
30 minut
Jan Čulík hovoří s rusistou Andrejem Rogačevským o situaci v Rusku po zavraždění Alexeje Navalného. (This interview is in English with Czech subtitles.)
Transkript rozhovoru v češtině i v angličtině je níže.
An English transcription of this interview is below.
Jan Čulík: Dobrý den, vážení televizní diváci. Náhlá smrt Alexeje Navalného, možná jediného zbývajícího opozičního politika v Rusku. V dnešním Rozhovoru Britských listů máme pana profesora Andreje Rogačevského z dalekého severu v Norsku a, chtěli bychom se ho teda zeptat, je to odborník na ruskou problematiku, co si o tom všem myslí. Pan profesor Rogačevskij hovoří pěkně česky, ale chtěl by tady mluvit anglicky, tak co se dá dělat, budou tady titulky.
Pane
profesore Rogačevský,
co si myslíte o Navalném? A vůbec,
to je moje první
otázka.
Andrej Rogačevskij: Obávám
se, že
mu moc nefandím.
Samozřejmě
jsem sledoval jeho kariéru,
protože
se tomu nedá
vyhnout. Ale nevolil bych ho a ani bych nepodpořil
mnoho jeho politik. Mám tendenci uvažovat
o něm,
pokud jde o pozitivní
stránku odkazu, který za sebou zanechal, jako o někom,
kdo dělal
občanskou žurnalistiku, kdy víte,
někdo,
kdo nemusí
být nutně
vyškolen jako novinář,
někdo, kdo nemusí
být nutně
placen jako novinář,
objeví
místní problém, který možná
potřebuje
řešení,
ale v tisku se o něm
moc nemluví.
A zvýrazní tento problém s velkým úspěchem
a myslím, že
to je to, v čem byl Navalnyj nejlepší.
Jan Čulík: On
objevil ten Putinův
palác, ne? A to video mělo
nějaké
miliony zhlédnutí a udělal
také další
věci.
Ne? Rád
bych se zeptal, on je totižčasto
vnímán
jako nacionalistický politik a například,
pokud vím, schválil anexi Krymu, ale někteří
lidé říkali,
že
právě
proto byl užitečný,
tedy v uvozovkách užitečný,
protože
oslovil širší
spektrum ruské populace, a někteří
jiní lidé také říkají,
že
v pozdějších
letech modifikoval své názory a stal se liberálnějším.
Je to tak správně?
Můžete vysvětlit, co bylo podle vás
na Navalného názorech špatně?
Andrej Rogačevskij: No,
špatně
nebo správně
- já nejsem soudce. Je to osobní vkus každého
voliče,
ale mohu říci,
že
jeho trajektorie byla trochu zvláštní,
když
se zamyslíme
nad jeho kariérou jako budoucího politika, protože
začínal
v liberálně
demokratické
straně
Jabloko a pak přešel k populismu a nacionalismu. A stal se
kontroverzní
postavou.
Je pravda, že
on sám
tvrdil, že
jeho touha pohybovat se v nacionalistických kruzích, které mu
trochu pošramotily
pověst, se dá
vysvětlit
jeho strategickou vizí,
že
v Rusku, kde je takových
nacionalistů
poměrně dost, je opravdu nešlo ignorovat. Musíte
s nimi mluvit. Musíte je zapojit. Musíte je třeba
vzdělávat.
Musíte s nimi něco
dělat. Opravdu je nemůžete ignorovat.
Ale nemyslím
si, že
nacionalisté
opravdu chtěli
mluvit s Navalným,
takže
přestal chodit na ty ruské
pochody na předměstí
Moskvy. To byla každoroční
akce ruských nacionalistů,
řekněme před deseti nebo více
lety. A co se týče
Krymu, tak pokud vím,
tak tu anexí moc neschválil, ale taky říkal,
že
Krym není
sendvič,
který
by se dal přesouvat
sem a tam mezi zeměmi. Takže. Takže ano. Poměrně nejednoznačný
postoj k této otázce, který rozhněval lidi na obou stranách
sporu, ty, kteří
věří,
že
Krym byl a měl zůstat ukrajinský,
i opačný
tábor.
Jan Čulík: Když
říkáte,
že
kromě toho, že byl nacionalista, byl i populista, můžete uvést
nějaké
příklady
jeho populistických činů?
Andrej Rogačevskij: No,
myslím si, že
celá
činnost
Navalného
jako šéfa
protikorupčního
úřadu
je tak trochu populistická,
protože
to, co dělá,
apeluje na základní instinkt závisti diváka, který není bohatý
a nikdy bohatý nebude. Jestli je bohatství, které Navalnyj
popisuje ve svých videích, pochybně
nabyté, je tak nějak
částečně
nepodstatné,
a to vyvolává sociální napětí
mezi třídami,
mezi různými
sociálními vrstvami společnosti,
a to si myslím,
že
je populistické,
abych byl upřímný.
Jan Čulík: Různí
lidé, kteří
vás poslouchají, si mohou myslet, že
když kritizujete Navalného,
jste příznivcem
Putina, což
samozřejmě nejste. Můžete to vysvětlit?
Andrej Rogačevskij: No,
ne každý
kritik Putina by si měl
zasloužit bezvýhradnou
podporu. Navalnyj je pro mě
kontroverzní
postava, ale musím zdůraznit,
že jeho smrt je šokující.
Nemělo
se to stát.
Do vězení
nepatřil.
Takže je to tragédie,
které se dalo a možná
i mělo
předejít.
Ale na druhou stranu je třeba
přiznat, že sám
Navalnyj se vrátil z Německa
do Ruska poté,
co se zotavil z pokusu o otravu. Když
byl klinicky mrtvý
nebo na pokraji klinické smrti. Nikdo ho nenutil vrátit se do
Ruska. Takže
si myslím, že
jde o hrubý
politický přehmat,
za který
si bohužel
Navalnyj může sám.
Jan Čulík: Oni
to samozřejmě
různí
komentátoři
oslavují
jako neuvěřitelně
hrdinský
čin.
Že se vrátil,
protože
prostě nechtěl být
bezvýznamným emigrantem nebo něco
takového.
Ale v podstatě
vy to tedy nazýváte
politickou chybou. Putin ho nikdy nejmenoval jménem, zřejmě
proto, že předpokládám,
že
to byla jediná
skutečně
opoziční
postava, která ještě
v Rusku existovala, takže je to konec jakékoliv
možnosti
demokratizace Ruska?
Andrej Rogačevskij: Těžko
říct.
Určitě
to tak ale vypadá.
Navalnyj byl pro mě konfliktní
postava, ale zároveň
přitáhl
pod svůj
prapor mnoho lidí.
A samozřejmě
jeho videa, jeho politické
vysílání mělo
mnoho milionů diváků.
Jestli se tyto miliony diváků
promění
v miliony politických aktivistů,
to
je pochybné.
Chci říct,
že
se mi zdá
prostě
nepředstavitelné,
že
by došlo k nárůstu,
výraznému
nárůstu
řekněme revoluční
protestní aktivity lidí, kteří
by chtěli
ve jménu
Navalného smrti svrhnout současnou
vládu. Myslím, že
je to nepravděpodobné.
Ale Navalnyj samozřejmě
udělal velký
kus užitečné
práce, odhalil zkorumpovanost současné
vlády a možná
hodně
přesvědčil
lidi, že to není
vláda pro ně
nebo v jejich zájmu,
že
ta vláda
je tu do značné
míry minimálně
na té
nejvyšší
úrovni, aby sloužila
jen svým
vlastním zájmům.
Když
se podíváte
na ruské dějiny,
kdy došlo k významným
změnám
systému, ať
už to byl sovětský
systém nebo carský systém vlády, obvykle jsme předtím
měli
válku, která takovýmto zásadním změnám
předcházela.
Mohu jmenovat rusko-japonskou válku z roku 1904, která vedla k
první ruské revoluci 20. století, takové té polozapomenuté
revoluci z let 1905-1907, která trvala poměrně
dlouho a nedosáhla
svého cíle, tedy svržení
cara v té době.
Ale alespoň vznikl první
ruský parlament, původní
ruská duma, a později,
samozřejmě s první
světovou
válkou,
vidíme, že
došlo k revoluci a změně kapitalismu na socialismus, komunismus v
roce 1917. Další
epizodou, kterou je třeba
připomenout, je možná
válka v Afghánistánu, která začala
na sklonku vlády
Sovětského
svazu za Brežněva
a trvala deset let. A zřejmě přispěla ke změně kurzu a k
perestrojce a nakonec k rozpadu Sovětského
svazu.
Jan Čulík: Takže
si myslíte,
že
současná
ukrajinská válka by se nakonec také mohla stát katalyzátorem
změn?
Andrej Rogačevskij: To
si myslím, ale jenom to tady extrapoluju a je to jenom snaha udělat
trochu statistickou analýzu v této otázce. Nemyslím si, že
by takovým katalyzátorem mohla být smrt Navalného.
Jan Čulík: No,
v tuto chvíli to vypadá, že
každý,
kdo vyjádří
nějaký
kritický názor na Putina, je v podstatě
v nebezpečí,
že?
Protože většina těch lidí
byla teď
už zabita. Takže to je totální
atmosféra beztrestnosti. A co si myslíte, že
si myslí
obyčejní
Rusové? Oni asi nechtějí
strašně
moc vyjadřovat své
názory, ale ta propaganda, samozřejmě,
jede, Solovjev je sledován
v televizi. Jaká je podle vás situace v zemi?
Četl
jsem o tom novém
filmu Mistr a Markétka, Bulgakov, který je velmi kritický ke
stalinismu, údajně.
Neviděl
jsem ho, vy jste ho viděl? Ano.A
byl neuvěřitelně
úspěšný.
Takže
když se lidé
hrnou do kina na tento film, znamená to, že
podpora Putinova režimu je poměrně vratká?
Nebo co to znamená? Jaká je situace?
Andrej Rogačevskij: To
nikdo pořádně
neví
a samozřejmě
je opravdu těžké
věřit
průzkumům veřejného
mínění,
které se v Rusku v současné
době
provádějí,
protože
pokud vím
z nepřímých
důkazů
a z toho, co jsem slyšel od sociologů, kteří
se takovými průzkumy
zabývají,
tak mnoho lidí prostě
odmítá
mluvit. Sociologové
mají zřejmě
problém
sehnat potřebný
počet
respondentů, aby takové
průzkumy
měly smysl.
Ano,
v takových chvílích samozřejmě
pomáhá
odkazovat se na beletrii, film, divadlo a tak dále jako na určitý
indikátor určitých
nálad ve společnosti.
Ale i ty jsou neprůkazné.
Konkrétně
u Mistra a Markétky
se dá říct,
že
se na ten film lidé
hrnou, protože
je to už třetí
pokus o zfilmování této kultovní knihy, kterou všichni
znají
skrz naskrz. Jsou prostě
zvědaví.
Podle mého názoru ten film není špatný
pokus. Je pravděpodobně
lepší
než
předchozí
dva pokusy o zfilmování -
Jan Čulík: Byly
i
ty dva předchozí
pokusy o zfilmování úspěšné
v kinech?
Andrej Rogačevskij: No,
film Jurije Kary, což
byl první
pokus, měl
problémy
s producenty. Nebyl uveden do kin, když
byl hotový,
do kin se dostal až
po letech. Takže nevím.
Těžko
soudit. Produkt své
doby.
Druhý
pokus
byl
minisérie pro televizi s různými
pochybnými rozhodnutími. Tenhle je pokusem zkomprimovat román do
jednoho sezení a také proto vnucuje škrty,
různě ten příběh
mění.
Ale myslím, že
stojí
za to se na něj
podívat.
Zajímavá kontroverze na něm
je, že poté,
co ten film šel
do kin, vyšlo najevo, že režisér
filmu, který je vlastně
Američan, nebo ruský
židovský
Američan,
který
teď
žije ve Státech,
pokud vím, no každopádně
ne v Rusku, v angličtině, na svém
Facebooku zcela otevřeně
odsoudil plnohodnotnou invazi Ruska na Ukrajinu. Mimochodem, dnes je
druhé
výročí
této smutné události. Všichni
očekávali,
že
ten film bude určitě zakázaný,
když
se o tomhle dozvěděli,
takže si myslím,
že
to byl další
faktor, proč
někteří
lidé spěchali
do kin, aby ten film viděli co nejdříve,
než
bude pozdě.
Jan Čulík: Jo,
ale je zajímavé, že,
myslím,
že
ten režisér
pořád
opakuje, že
všichni lidé,
kteří
se podílejí na invazi na Ukrajinu, jsou zločinci
a měli by být
v podstatě
postaveni před soud, ten režisér
filmu, on to pořád
říká,
ale co to tedy znamená, že
i když se to o něm ví,
ten film dál běží?
Vím, že
ruští
producenti se snaží
říkat:
"On s tím filmem nemá nic společného
už
od roku 2021" nebo tak nějak.
Tak proč
myslíte?
Co to znamená, že
film nebyl stažen, že se stále
promítá?
Andrej Rogačevskij: Stát
do jeho rozpočtu
nalil přes miliardu rublů a je třeba je získat
zpět,
než se to zakáže.
Jan Čulík: Opravdu?
Jsou v Rusku finanční
důvody
tak důležité?
Myslím tím, že
kdyby financovali něco,
co v podstatě sprostě mluví
o Putinovi, což
tohle svým
způsobem
skoro je, tak by to ještě nechali, aby se ty peníze
vrátily?
Andrej Rogačevskij: Je
to alegorie. Můžete
si z toho vyčíst,
co chcete. Pokud máte pocit, že
je to obžaloba Putinova režimu, ano, můžete to tak říct.
Ale neexistuje žádný
pádný důkaz.
U soudu by to neobstálo.
Ale miliarda rublů
za film, to je v Rusku obrovská
částka,
takže
odepsat ji jako ztrátu,
když
je film eminentně koukatelný,
myslím,
že
by to bylo v jistém smyslu střílení
do vlastní nohy. Ano, s Navalným to ale nemá nic společného.
Jan Čulík: Ne,
samozřejmě
že ne. Ale souvisí
to s mými otázkami ohledně
celkové
atmosféry, která teď
v Rusku panuje, a s tím,
co se může
stát.
Protože
kdokoli, předpokládám,
kdo to sleduje v České
republice, tak si může
říct,
opravdu nám oni vyhrožují?
Zaujal mě
zajímavý
komentář
v Guardianu od někoho, kdo je možná
trochu idealista, který tvrdí, že
Putin na NATO nezaútočí,
protože
dobře ví,
že
ruská
armáda na to nemá a byla by to pro ně
strašná
katastrofa. Souhlasíte s tím?
Andrej Rogačevskij: Ano,
v tuto chvíli to vypadá, že
kdo se dostal do aliance NATO, je zatím
před
ruskými
plány v bezpečí.
Jan Čulík: A závěrem, jestli se vás mohu zeptat, dělal
jste výzkum
nezávislé ruské hudby. Vyjadřuje
protirežimní
názory a je to dovoleno? Jaká je ta hudba a co vypovídá o
situaci ve společnosti?
Andrej Rogačevskij: Myslíte
po únoru 2022?
Jan Čulík: Ano.
Andrej Rogačevskij: Válečné
nebo protiválečné
písně,
mají v Rusku velký význam.
Ale záleží
na žánru.
Částečně
podle toho, kdo podporuje stranu Kremlu a kdo ne, a částečně
také
záleží
na tom, kde se ti hudebníci pohybují, protože
mezi rappery, například,
asi většina
rapperské
komunity vystoupila proti válce a mnoho z nich emigrovalo. A mezi
rockery je tak, zhruba řečeno,
dvě třetiny proti válce.,
jedna třetina
je pro válku, a zase mnoho z nich opustilo zemi a ti, co zůstali,
tak jim opakovaně
ruší
koncerty.
A někteří
z nich mají zdravotní problémy, jako Jurij Ševčuk,
frontman DDT, prý
měl
infarkt a a je hlasitým
protiválečným
mluvčím.
Mnoho jeho posledních písní je protiválečných.
A tak dále.
Stát zřejmě
opravdu nedokáže
zvládnout
podporu hudebníků
po programové
stránce. Objevilo se tam několik
interpretů, kteří
se mohou s určitým
talentem pokusit dosáhnout slávy protiválečných
hudebníků
nebo se jí snaží
čelit
vlastními
vystoupeními. Ale z nich by se jako hlavní postava dal jmenovat
opravdu jen Šaman.
Velmi málo
ostatních.
Jan Čulík: To
byla ta píseň,
která
se hrála Navalnému, když
se ráno
probudil v tom vězení,
ne?
Andrej Rogačevskij: Jedna
z jeho písní, myslím, že
ze Šamanových
písní. Ano. Nejen Navalnému. Myslím, že
je to prostě…
Jan Čulík: Hrají
je ve věznicích.
Andrej Rogačevskij: Ano,
ano. Pro všechny
odsouzené.
Jan Čulík: Pane profesore Rogačevskij. Velmi zajímavé.
Moc vám děkuji.
Vážení
televizní diváci, tak tady to máte. Pohled odborníka na situaci v
Rusku v souvislosti se šokujícím
úmrtím Alexeje Navalného. Děkujeme
vám
za pozornost. Nashledanou.
Andrej Rogačevskij: Nashledanou.
An English transcription:
Jan Čulík: Hello
and welcome. The sudden death of Alexei Navalny, perhaps the only
remaining opposition politician in Russia. We have Professor Andrei
Rogatchevsky in today's Britské listy interview, from the far north
in Norway, and we'd like to ask him, he's an expert on Russian
issues, what he thinks of all this. Professor Rogatchevsky speaksgood
Czech, but he would like to speak English here, so what can we do,
there will be subtitles.
Professor
Rogachevsky, what do you think of Navalny? And anyway, that is my
first question.
Andrei Rogatchevsky: I'm
not a big fan, I'm afraid. I've been following his career, of course,
because it's unavoidable. But I wouldn't vote for him and II wouldn't
support many of his policies. I tend to think of him. In terms of the
positive side of the legacy that he's left behind him as citizen
journalism when you know, someone not necessarily trained as a
journalist, someone not necessarily paid as a journalist, discovers a
local issue perhaps that needs a solution, but isn't really talked
about much in the press. And champions this issue with a great deal
of success and I think this is what Navalny was best at.
Jan Čulík: Well,
he discovered that palace of Putin‘s hasn't he? And that video has
had some millions of views and and other stuff. No? Can I ask, I
mean, he is often seen as a nationalistic politician and he, for
instance, as far as I'm aware, approved the annexation of Crimea,
but some people were saying that this is why he was useful, because
in inverted commas useful because he spoke to a wider range of the
Russian population and some other people are saying also that he
modified his views and became more liberal in later years. Is that
correct? Can you explain what you think was wrong in Navalny‘s
views?
Andrei Rogatchevsky: Well,
wrong or right - I'm not really a judge. It's a personal taste for
every voter, but I can say that his trajectory was a little bit
strange when we think of his career as a would be politician because
he started out in a Liberal Democratic party called Yabloko and then
moved on towards populism and nationalism.
And became a controversial
figure. It's true that he claims that his desire to move around in
nationalist circles that tarnished his reputation a little bit can be
explained by his strategic vision that in Russia, where there are
quite a few of such nationalists, you couldn't really ignore them.
You have to speak to them. You have to engage them. You have to maybe
educate them. You have to do something with them. You cannot really
ignore them. But I don't think nationalists really wanted to talk to
Navalny so he stopped going to those Russian marches in the
outskirts of Moscow. That was an annual event for Russian
nationalists, let's say 10 or more years ago.
And as far as Crimea
is concerned as far as I understand, it didn't really approve of the
annexation, but he also said that Crimea is not a sandwich to be
moved back and forth between countries. So. So yeah,. A fairly ambiguous stance on the issue, which made unhappy people on both
sides of the argument, those who believe that Crimea was and should
remain Ukrainian and the opposite camp.
Jan Čulík: When
you saying that he was populist apart from being a nationalist, can
you give any examples of his populist actions?
Andrei Rogatchevsky: Well,
I think the whole activity of Navalny as the Anti Corruption Bureau
chief, as it were, is a bit populist because what it does, it appeals
to the base instinct of envy of a a viewer who isn't rich and will
never be rich. Whether the riches that Navalny describes in his
videos are ill gotten is sort of partly immaterial because it raises
the social tensions between classes, between various social strata of
society, and I think this is populistic to be honest.
Jan Čulík: Various
people listening to you might think that if you're critical of
Navalny, you are a supporter of Putin, which you obviously are not.
Can you explain?
Andrei Rogatchevsky: Well,
not every critic of Putin should deserve unqualified support. Navalny
to me is a controversial figure, but I have to stress, his death is
shocking. It shouldn't have happened. He didn't belong to gaol. So
it's a tragedy that could, and perhaps should have been avoided. But
on the other hand, it has to be admitted that Navalny himself
returned to Russia from Germany after recovery from an attempt to
poison him. When he was clinically dead or on the brink of clinical
death anyway No one forced him. So I think it's a gross political
miscalculation for for which unfortunately Navalny was himself to
blame.
Jan Čulík: They
of course, various commentators are hailing this as an incredible act
of heroism. Going back because he just didn't want to be an
irrelevant emigre or something like that. But basically, you would
call it a political miscalculation. Putin never want never mentioned
his name, apparently, because I suppose this was the only.... was it?
the only really opposition figure still existing in Russia, so is
this the end of any possibility of democratisation of Russia?
Andrei Rogatchevsky: Hard to say. It looks like it certainly. Navalny
was a divisive figure to me, but he also attracted many others under
his banner, as it were. And of course, his videos, his political
broadcasts they had many millions of viewers.
Whether these millions
of viewers would translate into millions of doers, it's doubtful
now. I mean It just seems inconceivable that there would be an
upsurge, significant upsurge of people‘s shall we say,
revolutionary protest activity to unseat the current government in
the name of Navalny's demise. I think it's unlikely.
But Navalny, of
course, did a great amount of useful work to expose the corruption of
the current government and to perhaps convince people further that
it's not the government for them or on their behalf that the
government is there to a large degree at least at the highest level,
to serve their own interests.
If you look at Russian history, when was It last
time that significant changes have been made to the system, whatever
it was, the Soviet system or the Czarist system of government, and we
usually have a war, preceding such momentous changes. I can name the
Russian-Japanese War of 1904 that led to the first Russian Revolution
of the 20th century, the kind of semi-forgotten revolution of
1905-1907 that lasted quite long and didn't achieve its goal of
dethroning the tsar at that point. But at least the first Russian
parliament was formed, the the original Russian Duma, and then later
on, of course, with the First World War, we see a revolution
happening and a change of capitalism to socialism, communism in
1917. The next episode to remember is perhaps the Afghanistan war
that started in late Soviet Union under Brezhnev and lasted for 10
years. And obviously it was a contributing factor to the change of
tack and perestroika and ultimately the dissolution of the Soviet
Union.
Jan Čulík: So
you think that the current Ukrainian war could also eventually become
a catalyst of change?
Andrei Rogatchevsky: That's
what I think and I, and I'm only extrapolating here and it's just to
try and do a bit of a statistical analysis on the issue, but I don't
think that Navalny‘s death this would be such a catalyst.
Jan Čulík: Well, it looks as though at the moment, any
anybody who expresses any critical view of Putin is basically in
danger, isn't he? Because most of these people have now been killed.
So that is a total atmosphere of impunity. And what do you think
ordinary Russians are thinking? They're probably not wanting to
express their views terribly much, but the propaganda, of course. I
mean Soloviev is followed on television. What is in your view the
situation in the country?
I'm reading this thing about, this new
film of Master and Margarita, Bulgakov, which is very critical of
Stalinism, allegedly I haven't seen it and you've seen it? Yeah. And
it has been incredibly successful. So since people are flocking to go
to see this film, does that mean that the support of the Putin regime
is relatively shaky? Or what does it mean? What is the situation?
Andrei Rogatchevsky: No one really knows, and it's of course really
hard to believe the opinion polls that are being conducted in Russia
at the moment because as far as I know from circumstantial evidence
and from what I hear from sociologists that are involved in such
polling that many people simply refuse to speak. Sociologists
apparently are having a hard time getting the required number of
interviewees to make such polling meaningful.
Yeah,
in such times of course it helps to refer to fiction, film, theatre
and so on as a kind of indicator of certain moods in the society. But
they are inconclusive too. In particular with Master Margarita, we
can say that people flock in to watch that film, because it's a
third attempto to make a film of this cult book that everyone knows
inside out. They're just curious. It's not a bad attempt, in my view.
It's probably better than the previous two attempts to film it -
Jan Čulík: Were
those previous two attempts to film it also successful in cinemas?
Andrei Rogatchevsky: Well,
Yuri Kara‘s film, which was the earliest attempt, had problems
with the producers. It wasn't released when it got ready, had been
released years and years afterwards. So I don't know. It's ihard to
judge. A product of its time, the second attempt was a mini series
for television with various questionable decisions. This one is an
attempt to compress the novel into one sitting and also therefore
imposes cuts, changes the story in every which way. But I think it's
worth watching. The interesting controversy about it is that after
the release of the. It transpired that the film director, who's
actually American, or Russian Jewish American, who lives in the
States right now, as far as I know, well anyway, not in Russia, in
English, in his Facebookm quite openly, he denounced the full scale
invasion of Russia into Ukraine two years ago. Today, by the way, is
the 2nd anniversary of this sad event and everyone was expecting the
film to be shut when it came to light, so II think there was an
additional factor why some people rushed to the cinemas to watch it
as soon as possible before it's too late.
Jan Čulík: Yeah,
but it's interesting that, I mean, he keeps going on, he keeps
actually repeating that all the people who are involved in the
invasion of Ukraine are criminals and should be basically put on
trial, this film director, he keeps saying it, but what does it mean
then that even though this is well known about him? I mean, I know
that the Russian producers have been trying to say „He hasn't had
anything to do with that film since since 2021“ or something like
that. So why do you think? What does it mean that the film hasn't
been pulled, that it is still screening?
Andrei Rogatchevsky: The
state has poured over a billion rubles into its budget and it has to
be recovered before it's shut.
Jan Čulík: Do
you think so? Are financial reasons so important in Russia? I mean,
if they finance something which basically foul mouth Putin, which in
a way this almost does, they would still allow it to to recoup the
money?
Andrei Rogatchevsky: Well, I mean, it's an allegory. You can read
anything you like into it. If you feel it's an indictment against
Putin's regime, yeah, you can say so. But there is no hard evidence
it wouldn't stand in court. But a billion rubles for a film. It's an
enormous sum of money in Russia, so to write it off as a loss when
the film is eminently watchable. I think would be shooting yourself
in the foot in a sense. Yeah, there's nothing to do with Navalny,
though.
Jan Čulík: No,
of course not. But it's to do with my questions about the overall
atmosphere in Russia now and what might happen. I mean, because
anybody, I suppose, watching this in the Czech Republic might think,
are they actually threatening us? I was interested to read an
interesting comment in the Guardian by somebody who's maybe slightly
idealistic who's arguing that the Putin will not attack NATO because
they know fine well that the Russian army isn't up to it and it
would be a terrible disaster for them. Do you agree?
Andrei Rogatchevsky: Yeah,
it looks at the moment that who's got himself into the NATO alliance
is safe for the time being from Russia's designs.
Jan Čulík: Finally,
if I may ask you, you have been doing some research into independent
Russian music. Does it express anti regime views and is it allowed
to? How is it and what does it say about situation in society?
Andrei Rogatchevsky: You mean after February 2022?
Jan Čulík: Yes.
Andrei Rogatchevsky: The war songs or anti war songs, shall we say, in Russia, is a major
feature. But it depends on the genre. Partly, who supports the
Kremlin side and who isn't and partly it also depends on where these
musicians are, because among the. Rappers, for example, probably the
majority of the rapping community came out against the war, and many
of them emigrated. And among rockers is like, roughly speaking, 2/3
against the war. 1/3 is for the war, and again, many of those left
the country and those who stayed, they have their concerts cancelled
repeatedly.
And some of them have health issues like Yuri
Shevchuk, the DDT
frontman is said to have had a heart attack and and he is vocal
anti-war spokesman. Many of his latest songs are anti war. And so on.
Apparently the state cannot really master musician support on the
programming side. There have been a few performers there who can,
with some talent, try to achieve the. fame of of the anti war
supporters or trying to counter it with their own performances. But
out of those, only really Shaman could be named as head figure. Very
little else.
Jan Čulík: That
was the song, wasn't it that was played to Navalny when he woke up in
the morning in that prison, wasn't it?
Andrei Rogatchevsky: One of his songs, I believe of Shaman songs. Yeah.
Not only to Navalny. I think it it's just-
Jan Čulík: They play it in prisons.
Andrei Rogatchevsky: Yeah, yeah, yeah. For for all the convicts.
Jan Čulík: Professor Rogatchevsky. Very interesting. Thank
you very much.
So
there you have it. An expert's view of the situation in Russia in the
wake of the shocking death of Alexei Navalny. Thank you for your
attention. Goodbye.
Mistr a Markétka, román ruského spisovatele Michaila Bulgakova (1891-1940) o tom, jak do Moskvy za stalinské éry pronikne ďábel - ve formě "profesora Wolanda", ale jeho činy v zločinném stalinském systému paradoxně přinesou dobro, je jedn...
Pouze Evropa, která se dokáže skutečně bránit, se může zbavit závislosti na USA, jejichž politika poškozuje její bezpečnost, argumentuje Anatol Lieven, Dva roky po ruské invazi na Ukrajinu dosáhla
varování před válkou m...
Diskuse