Jedovaté poměry na pražské magistrále
20. 9. 2023
Sergio 30 min denně dýchá to, co my V Holešovičkách máme pod okny každý den. Všem kompetentním je to bohužel dost jedno. https://t.co/4himXoMMPr
— Holesovicky Pro Lidi (@Holesovicky) September 19, 2023
Děkuji za zajímavá data. S cyklistikou po magistrále bych to rozhodně nepřeháněl. Výzkum z roku 2012 z Londýna ukázal, že cyklisté dojíždějící do práce mají významně více sází v makrofázích z plicních sklípků než ostatní. https://t.co/iVUYnOsk2v
— Michal Šotola (@MichalSotola) September 19, 2023
Příčina je na MŽP, které je zřizovatelem ČHMÚ, a které to řešit nechce. Když jsem o tom točil, zpochybňoval úředník MŽP i český vědecký výzkum, který vyšel v impaktovaném článku. Doktor Radim Šrám, spoluautor toho výzkumu, mně to nechtěl věřit :) https://t.co/ux46RYLtyS
— Martin Marek (@martmarek) September 19, 2023
👉 cestu Vltavská - Pankrác zvládá Sergio ⌀ za 14 minut
👉 max PM10: 158 µg/m3 dne 17.8.
👉 max PM2,5: 134 µg/m3 dne 17.8.
👉 maximum hluku 105,8 dBA - Hlávkův most
👉 místa s největšími koncentracemi: I.P.Pavlova, Mezibranská, Sokolská, Legerova - prakticky při každé jízdě
v návaznosti na naše měření můžeme prohlásit:
👉 v maximech PM2,5 dýchá Sergio průměrně 8x horší vzduch než je v okolí ALEGA
Výsledky z amatérského senzoru porovnáváme s hodnotami z oficiální stanice ALEGA z toho důvodu, že znečištění částicemi je logicky každý den jiné. Jak si amatérský senzor vede? Průběhy křivek jsou docela srovnatelné.
Zbývá upozornit, že s amatérským senzorem jsme schopni naměřit pouze pomyslnou špičku ledovce, opravdové nebezpečí se skrývá v částicích ještě menších než naše nejmenší 2,5 µm. Platí jednoduchá poučka: čím je částice menší, tím snáze proniká hlouběji do těla a tam škodí.
Diskuse