Lidi nechtějí internet jako interaktivní médium

26. 10. 2014

čas čtení 3 minuty

"Provoz na internetu pocházel kdysi od tisíců různých firem," svědčil nedávno dr. Craig Labovitz z firmy Deepfield, která prodává software pro analýzu provozu na počítačových sítích, v americkém parlamentě, "v roce 2009 už pocházela polovina veškerého internetového provozu od méně než 150 velkých, obsah poskytujících a obsah šířících společností. Do května 2014 ten počet dále poklesl pětkrát. Dnes už poskytuje více než polovinu internetového provozu v USA ve špičce jen 30 firem, včetně firem Netflix a Google.

Labovitz doložil, že se internet stane majetkem velkých korporací - jak o tom píše profesor Tim Wu ve své knize The Master Switch, historii komunikačních technologií z dvacátého století. Ve své knize líčí Wu historii telefonních, filmových, rozhlasových a televizních technologií v USA. Všechny vznikly jako tvůrčí, anarchické, otevřené a inovativní technologie, ale během času se jich všech zmocnily korporátní zájmy. V některých případech (telefon) se to stalo ve spolupráci se státem, avšak ve většině případů se to stalo proto, že vizionářští podnikatelé nabídli spotřebitelům způsob používání nové technologie, který spotřebitelé shledali neodolatelným. Důsledkem bylo vždy totéž: že korporátní sektor ovládl danou technologii i celé médium. A nejzáludnější na celé věci bylo to, že nešlo o žádné autoritářské převzetí moci. Šlo vždy o nabídku "sladké pilulky". Většina korporátních pánů médií z 20. století vytvořila takový produkt pro spotřebitele, který byl lepší než to, co existovalo předtím a spotřebitelé to s nadšením přijali.

Závěrem své knihy se Wu ptá - stane se i internet obětí tohoto cyklu? Dlouho jsme si všichni mysleli, že internet je příliš decentralizovaný, dává příliš mnoho svobody obyčejným lidem, že je příliš anarchistický a kreativní, takže tomuto cyklu nepropadne.

Labovitzovo svědectví dokazuje, že jsme se mýlili. Neuvědomili jsme si, že většina lidstva je pasivní a má nevyčerpatelný apetit pro spotřebu, zábavu a "infotainment". Rozšíření vysokorychlostního internetu neosvobodilo lidskou kreativitu, ale vytvořilo novou verzi pasivního televizního diváka, který vnímá internet prostě jako televizi s miliony různých kanálů. V tomto smyslu není náhodou, že internetu nyní dominují gigantické firmy jako Google a Netflix, které šíří YouTube a filmy do pohodlí vašeho domova.

Samozřejmě, internet našich (utopických) snů existovat nepřestal. Jen se začíná stávat menšinovým sportem. Můžete si pořád ještě vytvořit vlastní internetové stránky a stát se globálním vydavatelem - stanete se tak součástí obrovského množství stránek, které jsou víceméně ignorovány, zatímco materiál od firmy Netflix zahlcuje web. Můžete si natáčet videa a vysílat je prostřednictvím YouTube, Vine nebo Vimeo, vyjadřovat na Twitteru svůj názor a psát na Facebook, co se vám zlíbí. Avšak můžete to dělat jen se souhlasem obřích korporací, které vlastní platformy, na nichž se zveřejňuje materiál, generovaný uživateli a které obří firmy, jak dokazuje Labovitz, nyní rekonfigurují tak, aby odpovídaly jejich zájmům a nikoliv zájmům našim. Je to smutné, že? Měli jsme s internetem svou šanci a promarnili jsme ji.

ZDE

0
Vytisknout
10712

Diskuse

Obsah vydání | 27. 10. 2014