 
Trumpova FBI bude označovat transsexuály za „násilné extremisty“
19. 9. 2025 / Fabiano Golgo
 
Lidé spoléhají na kategorie, aby
 porozuměli světu. Jen málo kategorií působí tak přirozeně – nebo je tak
 přísně hlídáno – jako rozlišení mezi „mužem“ a „ženou“. Od rodných 
listů po dveře na toaletách je moderní život uspořádán kolem genderového
 binarismu, který se vydává za prostý biologický fakt. Když se někdo 
odmítne tomuto binarismu podřídit, může to vyvolat hluboký psychologický
 neklid. Sociální psychologové tomu říkají symbolická hrozba: strach, že
 je ohrožen morální nebo kulturní světový názor.
Výzkumy důsledně
 ukazují, že lidé s autoritářskými nebo silně tradičními postoji vnímají
 transgender identitu častěji jako ohrožující. Ti, kteří mají vysokou 
„citlivost na odpor“ – tedy sklon reagovat znechucením na to, co 
považují za porušení čistoty či přirozeného řádu – jsou také náchylnější
 k transfobním postojům. Náboženské doktríny mohou tyto reakce zesílit, 
pokud jsou genderové role prezentovány jako Bohem dané. Nepohodlí není 
jen intelektuální; je tělesné – a politici se naučili ho zneužívat.
Rétorika
 vycházející z okruhu prezidenta Donalda Trumpa – označující genderovou 
rozmanitost za „šílenství“, omezující zdravotní péči, rušící uznávání 
dokumentů a nyní operující s pojmem „nihilistických násilných 
extremistů“ – tento scénář naplňuje přesně. Tím, že transgender 
existenci rámují jako nebezpečí pro děti, ženský sport či národní 
bezpečnost, proměňují lídři osobní odpor v politiku.
Takové 
politiky a rétorika nejsou abstraktní. Překládají se do měřitelné újmy. 
Podle vlastních údajů FBI vzrostly zločiny z nenávisti namířené proti 
transgender a genderově nekonformním lidem během jediného roku téměř o 
třetinu, s několika stovkami nahlášených útoků. Organizace Human Rights 
Campaign zdokumentovala v roce 2024 alespoň 50 vražd trans osob ve 
Spojených státech – nejvíce od začátku sledování – přičemž nejčastějšími
 oběťmi byly černošské a latinskoamerické trans ženy. Mnoho případů 
zůstává nezapočítáno, protože oběti jsou policií či médii nesprávně 
genderově označeny.
I když násilí není smrtelné, každodenní 
diskriminace zanechává hluboké stopy. Americký Trans Survey z roku 2022,
 který shromáždil odpovědi více než 90 000 transgender dospělých, 
zjistil, že každý pátý byl nezaměstnaný a více než třetina žila v 
chudobě – trojnásobek národního průměru. Téměř všichni respondenti 
uvedli slovní obtěžování či špatné zacházení; mnoha z nich byla odepřena
 lékařská péče či bydlení kvůli jejich genderové identitě. Statistika 
duševního zdraví je stejně znepokojivá. Řada studií ukazuje dramaticky 
vyšší míru deprese, úzkostí a pokusů o sebevraždu mezi trans lidmi, 
zvláště pokud čelí odmítnutí rodiny nebo překážkám v přístupu k 
genderově potvrzující péči. Přesto tentýž výzkum ukazuje, že když mají 
trans osoby podporu a možnost tranzice, jejich životní spokojenost 
prudce stoupá. V průzkumu z roku 2022 uvedlo 94 % těch, kdo tranzici 
podstoupili, že jim zlepšila život.
Snaha vykreslit transgender 
identitu jako moderní „ideologii“ se hroutí pod tíhou dějin. Genderová 
rozmanitost není žádným novým vynálezem, existuje napříč kulturami a 
epochami.
V jižní Asii jsou komunity hidžer – často tvořené lidmi
 přiřazenými při narození jako muži, kteří přijímají ženské role – 
uznávány po staletí a hrají důležitou roli v rituálech a požehnáních. 
Bugisové v Indonésii tradičně uznávají pět genderů, včetně calalai a 
calabai, kteří zaujímají pozice mezi konvenčními mužskými a ženskými 
rolemi. Původní národy Severní Ameriky po dlouhou dobu ctily osoby dnes 
souhrnně označované jako Two-Spirit, jejichž genderová odlišnost byla 
často spojena s duchovní odpovědností, dokud se koloniální úřady 
nepokusily tyto role vymazat. V Samoi stále existují vážené role fa’afafine. Dokonce i ve starověké Mezopotámii a Římě působili genderově variabilní kněží v mocných náboženských funkcích.
Tyto
 dějiny připomínají, že rigidní binarismus není ani univerzální, ani 
nevyhnutelný. Co se liší, není existence trans a genderově rozmanitých 
lidí, ale míra úcty či represe, které zažívají. Tam, kde se šířil 
evropský kolonialismus, právní řády často kriminalizovaly genderovou 
rozmanitost a nahrazovaly složité místní systémy úzkým dichotomickým 
modelem muž/žena. Dnešní politické útoky jen ozvěnou opakují dřívější 
snahy vynutit si konformitu.
Cena této nepřátelství není jen 
vnější. Život pod neustálou hrozbou vytváří to, co psychologové nazývají
 stres menšiny: chronický stav ostražitosti a sebeobrany, který ničí 
duševní i tělesné zdraví. Mnoho trans lidí si internalizuje 
stigmatizaci, které čelí, což vede k pocitům studu, pochybností a 
izolace. Překážky v přístupu ke zdravotní péči – ať už kvůli nepřátelské
 legislativě nebo nevyškoleným poskytovatelům – tyto účinky dále 
zhoršují. U mladých lidí může rozdíl mezi podporou a odmítnutím znamenat
 doslova rozdíl mezi životem a smrtí.
Příběh oběti však není 
úplný. Trans komunity si vždy pěstovaly odolnost a tvořivost tváří v 
tvář útlaku. Od ballroomové kultury ve Spojených státech po sítě 
vzájemné péče mezi hidžerami v jižní Asii budují genderově rozmanití 
lidé prostory vzájemné podpory, umění a odporu. Tyto sítě jsou 
záchrannou sítí tam, kde instituce selhávají.
V tomto širším 
kontextu je současný tlak na označování transgender osob za extremisty 
méně otázkou biologie než otázkou moci. Označení skupiny za nebezpečnou 
umožňuje vládám omezovat její práva, mobilizovat politickou základnu a 
odvádět pozornost od jiných krizí. Tvrzení, že trans lidé ohrožují 
veřejnou bezpečnost, obrací realitu vzhůru nohama: skutečné nebezpečí 
násilí hrozí trans lidem, nikoli od nich.
Historie varuje. 
Společnosti, které pronásledují své genderově rozmanité členy, nebrání 
civilizaci – zrazují ji. Od koloniálních zákazů původních rolí 
Two-Spirit po lékařskou patologizaci trans identit ve 20. století byla 
každá vlna represe nakonec uznána za nespravedlivou. Otázkou je, kolik 
utrpení musí proběhnout, než k tomuto uznání znovu dojde.
Lidský 
příběh je mnohem bohatší než jakýkoli binarismus. Napříč tisíciletími a 
kontinenty lidé žili, milovali a prospívali mimo hranice mužského a 
ženského. Popírat tuto rozmanitost znamená popírat vlastní historii 
našeho druhu. Skutečný „extremismus“ neleží v těch, kdo chtějí žít 
autenticky, ale v těch, kdo by je chtěli vymazat.
 
 
Diskuse