
Konec SUV
8. 10. 2025 / Beno Trávníček Brodský
čas čtení
2 minuty
Pořád
se někdo s někým hašteří, zda je dobrý zákaz spalovacích
motorů, nebo je to blbina a kdy by to vlastně mělo být, proč a
jak... Jenže to všechno je přece až diskuse za druhé. Na
prvním místě bychom se měli bavit o tom kolik energie připustíme,
aby nejvíce spotřebovávalo jedno osobní auto vyrobené v EU nebo
do EU dovezené - od nějakého termínu.
Jde nepochybně o zásadní dopad na stav životního prostředí, ať
už je k pohonu využit jakýkoliv motor. Jde přece hlavně o to
snížit spotřebu jakékoli energie na to, aby osobní auto dojelo z
bodu A do B. Tedy nějaký výrobní limit v zájmu ochrany našeho
společného životního prostředí.
Legislativní
ekvivalent lze hledat třeba v Československu (později Česku) v
devadesátých letech, kdy kolem roku 1991 bylo legislativou ovzduší
stanoveno, že nejpozději koncem desetiletí (asi 1998, ale to už
nedám) budou škodliviny ze stacionárních zdrojů omezeny
(vyčištěny) „tak a tak“. A pokud se tak nestane, bude se
stávat, že se nekalé zdroje zruší, tzn. i případně zavřou
„firmy“. A to se pak i stávalo - například v RICU u nás v
HavlBrodě.
Obdobně
by bylo možné (dnes nejspíš unijním „Nařízením“) stanovit
jak bude omezena výroba a samozřejmě i dovoz osobních aut –
například k roku 2030. Diskuse by mohla být o hmotnosti auta,
součiniteli aerodynamického odporu, výkonu motoru, dosažení
(jaké?) maximální potřebné rychlosti; ale také třeba o barvě
palubní desky a sedaček.
Když
bych to vzal jednoduchou logikou: Hmotnost = max. 1t; Cx = max. 0,3;
max. výkon = 30 kW; minimální dosažitelná rychlost = 110 km/h. A
páni inženýři snažte se! Ale jsou i další důležité věci.
Například světlá palubní deska (klidně z mourovatých
recyklátů) by způsobila menší ohřev interiéru od Slunce a tedy
menší spotřebu energii pro klimatizaci nebo dokonce její absenci
u většiny aut. Totéž platí o barvě karoserie. I to by šlo
upravit legislativně povolením pouze určité škály barev daných
částí vozu.
Navrhuji
dát pravou ruku od levého ucha a začít drbat to správné. Jaké
médium pohání auto, když je to třeba obludné dvoutunové a
vysoké SUV, je opravdu debata zástupná. Ta hlavní je o tom, zda
by taková věc měla v budoucnu vůbec jezdit po silnicích EU!
227
Diskuse