
V Karlových Varech s Homolkovými
6. 7. 2025 / Fabiano Golgo
Letos, když 59. ročník festivalu rozvinul své
třpytivé transparenty, zavedl mě zpět do zvláštního druhu české
nostalgie. Promítání filmu Ecce homo Homolka (1969) mě vtáhlo jako ten druh
vtipu, u kterého si pozdě uvědomíte, že je vlastně voláním o pomoc.
Řeknu to rovnou: film Ecce homo Homolka není roztomilý, a už vůbec ne mile
starosvětský. Je to břitva maskovaná jako rodinná komedie.
Jaroslav
Papoušek, nejméně opěvovaný, ale možná nejsarkastičtější člen té slavné
trojice Forman – Passer – Papoušek, zde vytvořil jakousi divadelní hru
se zdmi. Je to klaustrofobní, jako kdyby Pinter žil na sídlišti a pil
pivo. Jeden zoufalý nedělní den sledujeme rodinu Homolkových, jak se
potácí od nudy ke grotesknímu předstírání harmonie. Jednota místa, času a
děje? Aristoteles by pokýval hlavou. Bergman by se ošil.
A jaká
galerie postav: Heduš, ječivá, lehce tragická matriarcha; její tchyně,
pasivně agresivní generál v županu; a muži – dvě varianty poraženého
mužství, brblající a odevzdaní, nakonec přinuceni k tanci, který
připomíná spíš parodii na svatební valčík. Ten závěrečný obraz – dva
tančící páry v těsném obýváku – je něco, na co se nezapomíná. Groteskní
balet zlomených snů, který předvádějí lidé příliš otupělí na to, aby si
uvědomili, že krvácejí.
Satira zde není jemná; je to kyselina,
která prosakuje tapetami. Smějeme se, ano – ale jako bychom neměli. Je v
tom krutost, s jakou Papoušek využívá těsnou mizanscénu k pasti. Únik
žádný, milostivost taky ne. I dvojčata (Formanovi vlastní synové, malí
démoni) působí jako poslové chaosu, kteří naznačují, že tenhle cyklus se
bude opakovat. A nejspíš už opakuje.
Materiálno je zde hlavním
padouchem, ale ne v nějakém abstraktním marxistickém smyslu. Je v
blikající televizi v pozadí, v hrdosti na laciný nábytek, v zoufalství,
se kterým ženy tahají své muže do závěrečného tance. Cítíte tíhu všeho,
co si neřekli – těch slov, která zanikla v pivu a rutině.
Je
snadné, až příliš snadné, vnímat Homolku jako dobový artefakt. Ale v
Karlových Varech, v ranním světle, jsem se necítil, že sleduju relikt.
Cítil jsem se pochopený. A obviněný. A pobavený. Všechno najednou.
Vidíte, nejde jen o to, že film Ecce homo Homolka obstál. On bodá.
Uprostřed festivalu plného okázalých výpovědí a důležitých poselství
připomíná tenhle skromný, nemilosrdný film sílu satiry, když míří přesně
– a ne okázale.
A možná právě proto jezdím do Karlových Varů.
Pro nové věci, ano. Ale i pro ty staré. Pro duchy s nejlepšími
replikami. Pro Homolkovy.
Diskuse