Brusel ve sporu o elektromobily odmítl čínský návrh na minimální prodejní cenu 30 000 eur

11. 10. 2024

čas čtení 2 minuty
Brusel odmítl návrh čínské vlády, aby se dovážená elektrická vozidla vyrobená v Číně prodávala za minimální cenu 30 000 eur, uvedly tři zdroje. Jde o krok, o kterém Peking doufal, že odvrátí cla uvalená EU příští měsíc.

Evropská komise uvedla, že před měsícem odmítla nabídky minimálních cen od výrobců elektromobilů v Číně v rámci antidotačního vyšetřování, které uvrhlo Peking a Evropskou unii do největšího obchodního sporu za posledních deset let.

Konkrétní podrobnosti o kompromisech, které jsou nabízeny při jednáních mezi oběma stranami, nebyly dříve oznámeny.

Tři zdroje obeznámené s touto záležitostí odmítly být identifikovány, protože podrobnosti jsou důvěrné.

Čínské ministerstvo obchodu a Komise na žádosti o komentář okamžitě nereagovaly. Komise již dříve odmítla jednání komentovat.

Elektromobily stojí v Číně v průměru o polovinu méně než v Evropě a Spojených státech, vyplývá z údajů datové společnosti JATO Dynamics z roku 2023.

Automobilky v zemi těží z řady nákladových výhod - od místního přístupu k surovinám a bateriím až po velké dotace z Pekingu.

Průměrná maloobchodní cena bateriového elektromobilu v Číně se v první polovině roku 2023 pohybovala kolem 32 000 eur, včetně modelů, jako je Seagull od BYD, které se prodávají za méně než 10 000 eur.

Naproti tomu průměrná maloobchodní cena bateriového elektromobilu v Evropě byla podle údajů společnosti JATO 66 000 eur. Většina levnějších modelů ve vývoji - za cenu kolem 20 000 eur - se má na trh dostat nejdříve v roce 2025, přičemž Volkswagen cílí na vozidlo za 20 000 eur v roce 2027.

Při odmítnutí čínského návrhu Brusel tehdy uvedl, že nejde jen o ceny, které si výrobci automobilů účtují za elektromobily vyrobené v Číně, ale také o dotace, které dostávají na jejich výrobu, a o odstranění dopadu těchto podpůrných plateb.

Komise odmítla poskytnout podrobnosti o nabídkách, kterými se výrobci elektromobilů v Číně zavázali respektovat určité cenové limity, aby se vyhnuli zaplavení evropského trhu levnými vozidly, jimž podle bloku nemohou místní výrobci konkurovat. Čínští výrobci automobilů, jako jsou SAIC a BYD, naceňují své modely elektromobilů v Evropě těsně nad 30 000 eur, i když je prodávají za zlomek ceny na domácím trhu, což zdůrazňuje jejich flexibilitu, ale také přitažlivost pro ně při prodeji v Evropě. Očekává se, že Seagull, menší elektromobil od BYD, který má přijít do Evropy v příštím roce, bude stát těsně pod 20 000 eur.

Zdroj v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
1993

Diskuse

Obsah vydání | 11. 10. 2024