Tradice, svatost, Bůh a cynismus: Ještě k sv. Václavu
1. 10. 2019
/
Boris Cvek
čas čtení
4 minuty
Dovolte
mi, prosím, ještě krátkou reakci na diskusi o svatosti svatého
Václava. Můj text jasně vycházel z toho, že tu máme
staletí starou svatováclavskou tradici, kterou, pokud ji chceme
brát vážně, musíme uchopit z pohledu toho, co to vlastně
je svatost, jaká vlastně jsou slova Svatováclavského chorálu
atd.
Takové
tradice totiž mohou být různě zneužívány. Stačí se podívat
na to, jak svatováclavskou tradici využívali nacisté po vzniku
Protektorátu. Sice ne tak nebezpečné a zvrácené, ale také zcela
v rozporu s tím, co je to svatost, je nacionalistická
interpretace svatého Václava, která je dost živá i dnes. Na to
jsem ve svém článku reagoval.
Otázka,
zda je svatý Václav skutečně svatý, je otázka pro Boha. Otázky
typu, kdo vlastně sv. Václav byla a nakolik jsou legendy o něm
pravdivé, jsou otázky pro historiky. To, že proces svatořečení
probíhá vždy v rámci nějakých kulturních a politických
zájmů, je jasné. Církev sama se snaží dát si pozor, aby nebyla
oklamána. Já osobně s tím úředním pojetím svatosti mám
spíše problémy: nelíbí se mi hledání zázraků jako podmínky
svatořečení ani nevěřím tomu, že co církev rozhodne, to je
tak nutně také u Boha.
V křesťanství
ovšem od starověku, od dob Augustinových, platí jedna důležitá
zásada, která vzešla z bojů s tzv. donatisty. Donatisté
tvrdili, a měl k tomu sklon i Jan Hus, že pokud někdo (kněz)
těžce zhřešil, nemůže dávat lidem platnou svátost. Tím by
v zásadě všechny svátosti byly zpochybněny, neboť skutečný
stav hříšnosti člověka zná jen Bůh, nikoli lidé. Proto se
proti donatistům prosadila zásada, že svátost je něco, co dává
člověku Bůh a je jedno, zda ten, kdo je prostředníkem tohoto
daru, je hříšný nebo ne. A stejně tak je to podle mne se
svatými: není podstatné, zda jsou skutečně svatí, podstatné
je, co nám skrze ně Bůh dává.
Cynismus,
o němž se zmiňuje Jan Čulík, je asi do značné míry potřebná
věc, když máme mít smysl pro realitu pozemských věcí. V tom
ohledu, ale ještě více jako osvobození od tmářství, miluji
slavný Dekameron, v němž už v půlce 14. století
Boccaccio otevřel reálné fungování lidské společnosti bez
všech iluzí. Jeden z mých nejoblíbenějších příběhů
v Dekameronu je tento: „Ser
Ciappeletto lživou zpovědí oklame nábožného řeholníka a
zemře; byv pak za svého života největším zlosynem, po smrti
jmín jest za svatého a nazván svatým Ciappelettem.“ Dokonce
jsem kdysi chtěl na motivy tohoto vyprávění napsat divadelní
hru.
Podobné
motivy lze ale najít už u Danta v jeho Božské komedii
(konkrétně děsivý příběh mnicha, který se na základě slibů
papeže, že mu dává předem zproštění hříchu, dopustí zrady
– a když pak zemře, uchvátí ho ďábel s argumentem: tos
nemyslel, že i já z logiky mám školu! – je to úžasný
Dantův útok na středověké představy o tom, že před Bohem se
člověk může nějak vylhat pomocí církevních autorit, Dante
ostatně neváhá do pekla umístit dokonce i konkrétní papeže).
Na
druhou stranu cynismus, který nám otvírá realitu, nám neříká,
proč se vlastně tou realitou zabývat, k čemu to poznání
využít, jak tu realitu měnit. Zůstane-li sám o sobě, vede
k různým frustracím, teoriím spiknutí, nihilismu, nenávisti
atd. Cynismus je přesně to, co vede k pádu důvěry
v instituce, k výsměchu humanistickým hodnotám, které
se čistě cynicky jeví jako pouhé lži atd. Cynismus může být
užitečný a pravdivý v tom smyslu, že nám umožňuje
poctivý pohled na věci, ale dál nás už nedovede. To, zda se
díváme na realitu očima lékaře nebo nenávistného frustráta,
k tomu už cynismus sám nestačí, tam je zapotřebí nějaké
širší emocionální prostředí v našem nitru, které
s cynismem zachází.
Vyprávění
o Ciappelettovi:
https://cs.wikisource.org/wiki/Dekameron/Den_prvý/Povídka_prvá
9816
Diskuse