Je-li Hamáček ministrem zahraničí, Poche nemohl být navržen
29. 6. 2018 / Boris Cvek
Podle Ústavy se někdo může stát ministrem jen a pouze v případě, že je navržený premiérem. Problém může vzniknout, pokud premiér někoho navrhne, ale prezident toho člověka zároveň odmítne jmenovat. Potom záleží na premiérovi, zda na svém návrhu trvá. Když ustoupí a navrhne někoho pro prezidenta přijatelného, je vše v pořádku. Když neustoupí, máme ústavní krizi. Jenže situace střetu premiéra a prezidenta nenastala.
My opravdu nejsme v situaci, že by tu někdo byl navržen premiérem a odmítán prezidentem. V takovém případě by příslušné ministerstvo muselo být bez ministra. Ukažte mi jedno jediné ministerstvo v druhé vládě Andreje Babiše, kde by chyběl ministr. Ministrem zahraničí byl jmenován Jan Hamáček. A nemohl být jmenován bez návrhu Andreje Babiše. Zároveň Andrej Babiš nemohl jmenovat dva kandidáty na totéž ministerstvo najednou. Jestliže tedy navrhl pana Hamáčka, nemohl navrhnout pana Poche.
Proč tedy Andrej Babiš tvrdí, že navrhl pana Poche? Aby uspokojil sociální demokracii, která údajně na svém kandidátovi na ministra zahraničí, tedy panu Poche, trvá. Trvá na něm tak silně, že se ministrem zahraničí stal nikoli pan Poche, ale pan Hamáček. Kdyby premiér otevřeně odmítl pana Poche navrhnout prezidentovi jako kandidáta na ministra zahraničí, ČSSD by zřejmě z koalice odešla. Ale jak se potom stal ministrem zahraničí pan Hamáček? Musel být navržen premiérem.
Kdyby ČSSD měla opravdu trvat na panu Poche, tak by musela jako první začít křičet: Hamáček není ministrem zahraničí, navržen byl totiž Poche! Ale pokud je Hamáček ministrem zahraničí, Poche navržen nebyl. A ČSSD by měla odejít z koalice. Protože ale zároveň ČSSD chce, aby se věřilo, že trvá na panu Poche jako na kandidátovi na ministra zahraničí, ale zároveň nechce opustit vládu, musí premiér Babiš tvrdit, že pana Poche prezidentovi navrhl, i když zjevně navrhl pana Hamáčka. To nám ta vláda pěkně začíná, že?
Diskuse