 
Hypotheses non fingo! aneb skutečná Newtonova revoluce a pár slov o Helmholtzovi
31. 10. 2025 / Boris Cvek
čas čtení
6 minut
Obrázek: Helmholtz
Isaaca
Newtona máme právem spojeného s gravitací, rozkladem bílého
světla na barevné spektrum (duha), základními fyzikálními
zákony, tzv. Newtonovými, atd., ale málo se ví, že možná to
nejdůležitější, co přinesl do fyziky, do vědy, je úplně jiné
povahy. 
Uvědomil
jsem si to při čtení The Oxford Handbook of the History of Physics
(2017) minulý rok. Ta kniha je úžasná z mnoha důvodů.
Jedním z nich je rozsáhlý, nezvyklý (běžně jsou dějiny
fyziky chápány jako dějiny teorií) prostor věnovaný vývoji
přístrojů a řemesel / průmyslu s tím spojených. Ale
vraťme se k Newtonovi. Abychom mohli docenit dramatickou, málo
známou, revoluci, kterou do fyziky přinesl, musíme si ho srovnat
s Descartem.
Descartes
tvořil fyzikální hypotézy, aniž by se zabýval jejich predikční
silou a testováním. Dnes je to pro nás nesrozumitelné, ale tento
přístup navazuje velmi dobře na tradiční filozofii s jejím
předpokladem rozumu jako zdroje jistoty. Ostatně základ
karteziánské jistoty je ten směšný truismus cogito, ergo sum,
proti kterému je operace slepého střeva triumfem skutečného
lidského poznání (mimochodem, ještě Thomayer odmítal
chirurgický přístup k zánětu slepého střeva a stovky
pacientů tak kvůli němu zemřely – odkazují na Velké dějiny
zemí Koruny české, Lékařství).
Newton
měl karteziánských hypotéz plné zuby (hypotézy si nevymýšlím!,
tj. latinsky hypotheses non fingo!). Podle něj ve fyzice nemá nic
smysl, co nelze testovat podle přesných měření. Proto odmítal
vysvětlovat gravitaci nějakým racionálním konstruktem, který
nelze experimentálně testovat. Pro karteziány byla gravitace
skandální, protože představovala působení na dálku, přičemž
působení na dálku je něco, co přece mělo patřit do říše
kouzel, čarodějnic (na druhou stranu ještě Boyle uznával
existenci čarodějnic jako vědecký fakt). Bylo to prostě proti
rozumu. A bylo potřeba to nějakou, zcela neměřitelnou, z prstu
vycucanou hypotézou racionalizovat.
Newtonův
program přesného měření a testovatelnosti navazuje na Galileiho
a pochází zřejmě z řemeslné praxe. Filozofové nikdy
neměřili (pomiňme naprosté výjimky jako Roger Bacon… pozor,
Francis Bacon, lord z Verulamu, je někdo jiný, ten neměřil a
měření ani nepožadoval). Dokonce, jak popisuje Crosby v knize
The Measure of Reality, středověcí nominalisté, kteří na půdě
filozofie objevili myšlenku kvantifikace přírody, např. tepla,
neměli nejmenší nutkání něco měřit. Ani je to nenapadlo.
Naopak řemeslníci museli měřit od dávnověku, aby dokázali
stavět, šít, kovat atd. Newtonův program měl pro fyziku fatální
důsledky, protože jakmile nahradíte rozum měřením, jakmile
trváte na shodě predikce s měřením, začnou se vám kácet
intuitivní jistoty.
Teorii
relativity nebo vlastně ani Keplerovy elipsy by nikdo rozumem
nevymyslel, natož kvantovou fyziku. Kepler nechtěl elipsy, chtěl
kružnice, tak to bylo přece věky! Kružnice jsou božské tvary.
Všechno obíhá po kružnicích v božské sféře nebes. Tak
je to racionální. Ale měření ukazovala, že to tak není. Došlo
to tak daleko, že Feynman ve své knize Neobyčejná teorie světla
a látky dochází až k radikálnímu popření, vyhlazení
karteziánského východiska:
„Mým
úkolem je přesvědčit vás, abyste se neodvraceli
od toho, čemu nerozumíte. Víte, mí studenti tomu taky nerozumějí.
Protože ani já
tomu nerozumím. Nikdo tomu nerozumí. (…) Není podstatné, zda je
teorie filozoficky uspokojivá, nebo snadno pochopitelná, či
naprosto přijatelná z hlediska zdravého rozumu. Teorie
kvantové elektrodynamiky popisuje přírodu způsobem, který je
z hlediska zdravého rozumu absurdní. A je zcela ve shodě
s experimentem. Proto doufám, že přijmete přírodu takovou,
jaká je – absurdní.“ (Neobyčejná
teorie světla a látky, Aurora Praha 2001, 20-21.)
Čtu
právě monumentální životopis Hermanna Helmholtze (David Cahan:
Helmholtz, The University of Chicago Press 2018). Helmholtz
(1821-1894) je fascinující postavou dějin fyziky (těžko hledat
část fyziky, do které významně nezasáhl), medicíny
(oftalmoskop a zrození oftalmologie), technologií (stál za
přerodem Německa v technologickou supervelmoc), geometrie
(hrál klíčovou roli v rozvoji neeuklidovských geometrií),
muzikologie, ale i filozofie vědy. Výmluvné je, že na vrcholu
experimentálních věd 19. století trvá na tom, že věda musí
přírodě rozumět a že to dělá tím, že zavádí přírodní
zákony, že nachází v přírodě pravidelný, zákonitý řád
převeditelný na mechaniku. Lavíruje mezi kantiánstvím, což je
jeho původní východisko, a materialismem, který zároveň
považuje za do vědy nepatřící metafyziku.
Argument,
který Helmholtz často používá, aby zdůvodnil svůj program
převádění přírody na mechaniku, jsou praktické výsledky
ovládnutí přírody. Asi by jej nenapadlo, že když se vzdáme
rozumění přírodě, budeme mít výsledky ještě úžasnější.
A to proto, že přírodní zákony jsou tu kvůli Newtonovu principu
predikce a testování, ne kvůli rozumění. Obecný zákon nám
umožňuje predikovat. To je vše. Rozumění je zbytné, ba dokonce
iluzorní. Ostatně rozumět něčemu znamená vycházet z nějakých
kulturních východisek. Neexistuje nic jako rozumění nezávislé
na kultuře.
Velmi
mě zaujala i Helmholtzova kritika Goethovy nauky o barvách (kterou
Goethe považoval za své největší, nejdůležitější dílo).
Helmholtz nádherně tvrdí, že Goethe chce zachránit smyslovou
zkušenost, a smyslová zkušenost je básnická. Vědec musí naopak
opustit krásu poezie a ponořit se do bezduché mechaniky, aby mohl
skutečně porozumět přírodě, tedy efektivně s ní
zacházet. Drtivější, oprávněnější kritiku empirismu jsem
nečetl. Už jen to úžasné konstatování, že smyslová zkušenost
nejsou data, ale poezie. Jaképak od stimulu k vědě (Quine)! 
K vědě nevede empirismus, ale predikce, reprodukovatelné
zacházení s fyzickými věcmi. Řemesla. Jenže co to ksakru
je? Co je tohle za filozofie nebo filozofická škola? Neexistuje nic
jako objektivní smyslová zkušenost. Ta je naopak vždy
subjektivní. Krtek, netopýr a sokol narazí do téže objektivní
zdi, aniž by ji vnímali stejně. Objektivní je ten náraz.
Objektivní je fyzické zacházení s věcmi.
1059
 
 
 
Diskuse