Kamijóni aneb zbraně hromadného ničení v Česku (4)
5. 12. 2023 / Beno Trávníček Brodský
čas čtení
4 minuty
Zase už se dějí kamionové „zimní
orgie“ nejen na D1. Plechy řinčí, lidé jsou nešťastní nebo
omlácení, občas mrtví. Díky zbraním hromadného ničení v
rukách „profesionálů“, které zatarasí cestu, spadnou do
pangejtu nebo rovnou skončí jako ten kohoutek v oboře. Leckdo vám
na to řekne – holt se občas něco stane, a to i osobákům ne?
Tak co... … hm – asi se nějaká taková nehoda zatím netýkala
ani jeho či jeho rodiny ani jeho kamarádů nebo kolegů v práci.
NESOUHLASÍM s touhle vágností! Kamion, který se vymkne kontrole a
řítí se či klouže neřízeně kamsi je skutečnou potenciální
zbraní hromadného ničení!
Aniž bych byl
vševědoucí, zdá se, že hlavním problémem je i tady honba za
ziskem – kapitálem. Prostě si sedneš za volant, řeknou nejspíš
šoférovi, a budeš s nákladem tehdy a tehdy tam a tam nebo
bu-bu-bu. Tedy opět a znovu tu máme problém s nevycválanou
ziskuchtivostí, jen v další její variaci. Zisk za KAŽDOU cenu.
Přitom v dnešní době kdokoli kdykoli, pokud chce, má dostatek
informací o vývoji počasí s velkou mírou pravděpodobnosti
minimálně na tři dny dopředu a může podle toho efektivně
jednat!
Pokud tedy někam jedu
s desítkami tun nákladu za zády, docela přesně vím, co mne tam
potká. Přesto kamiony najedou do terénu, o kterém dobře vědí,
že jim přinese velký až neřešitelný problém. Trestu-hodné!
Řešit situaci až na místě, třeba odstavováním kamionů (když
navíc většinou není kam) je honěním kočky za ocas, ale ani to
dnes řádně nevyužíváme! Možná by bylo dobrým opatřením
vyhlašovat při předpokladu kritického počasí zákaz vjezdu
kamionů do jednotlivých okresů či krajů v Česku, a to
dostatečně dopředu. Pokud by takový zákaz byl vydán třeba jen
pro určitou kategorii silnic, sjížděly by nenechavé lochnesky na
silnice nižších tříd, které by pak dopadaly ještě hůř.
Vyhlásit to v předstihu mnoha kanály - i mezinárodně - nemůže
být problém. Pokud k tomu snad chybí právní předpis – je
načase ho vytvořit. Jasné je, že se bavíme jen o několika
kritických dnech v roce. Pokud i přes takový zákaz bude mít
kamion nutkání vyjet, ať jede, ale jinudy. Máme rok 2023 a žijeme
v Evropské unii, měli bychom tedy umět tohle všechno „digitálně“
zpřevodovat – nemůže existovat problém technický. Už se
poměrně často objevují informace o vývoji autonomních vozidel,
ale my neumíme pracovat ani s těmi, které obsluhují lidští
profesionálové ve stavu on-line. Jen pro zajímavost citace z 2.
12. 2023 ČT 24 a kalamitího stavu na D1: „Kamiony na D1
přejíždějí do levého pruhu a blokují činnost sypačů“.
Tzn., po masivním varování před kritickým počasím ve všech
sdělovadlech nejen, že tam ty lochnesky přijely(!), ale ještě
měly tu exponenciální drzost prudit údržbáře!!
Poslední poznámka je
k hovadům za volantem návěsů. Samozřejmě také existují,
stejně jako u všech jiných kategorií vozidel – projevují se
hlavně jízdou s těžkou nohou na plynu. Už v autoškole nás
všechny učí, že to je zlozvyk a velmi nebezpečná věc. Brzda –
plyn – brzda... a rvu to, co to dá. Pokud za sebou máte v takové
situaci třeba 30 tun – vezete jednoznačně zbraň hromadného
ničení, protože pokud se před vámi objeví cokoli – je to
mrtvé, zničené, placaté, krvavé... prostě ten kolos včas
nezastavíte, kdybyste se..., je to něco jako buldozer projíždějící
kupkou sena. Aktivita dopravní policie je v tomto smyslu evidentně
NEDOSTATEČNÁ. Nepamatuji si, kdy jsem naposled v autě míjel
kamion zastavený policistou! Doufám, že tímhle článkem někoho
vlivného aspoň trochu nadzvednu. Když už bude ve vznosu, mohl by
se pokusit o rychlé řešení.
PS: Největší
„kouzlo“ snad je, když jedete vzhledem k počasí opatrně a
najednou kolem vás zleva duní kamion, který vás prostě musí
předjet a celého nahodit, protože MUSÍ jet o 5 nebo 7 km/h
rychleji!
5953
Diskuse