Velikonoce byly „zavirovány“ už dávno (ideově)
6. 4. 2020
/
Miloš Dokulil
čas čtení
5 minut
Pokud byla společnost před dvěma tisíciletími prakticky vesměs
negramotná, její ideové sebevědomí mohlo spočívat jen na
ústním projevu a institucích dozírajících na stabilizaci
zvyklostí jejích jednotlivých komunit. Kult a jeho kulisy názorně
ustálily život během roku, ale též byly vzorem pro navenek
žádoucí chování lidí, kteří byli jeho součástí. Navenek
historicky pokročilejší útvary byly tehdy organizovány jako
otrokářské státy. Kolem Středomoří jako politický hegemon
působilo Římské císařství, s rozvětveným pohanstvím.
Území nazývané též Palestina bylo v uvedené době
provincií Říma; jeho sídelním městem pro prokurátora byla
Caesarea Maritima (s různými přívlastky takových „Caesareí“
bylo víc). Pontius Pilatus nebyl zrovna „pohodovým“ správcem
země. Už teď ovšem víme, že Pilát nesídlil v Jeruzalémě.
Už to, kde a jak by bývalo mělo dojít k soudu nad Ježíšem,
je nikoli snadno a automaticky zodpověditelné; nemluvě již o
možné režii soudního projednávání té kauzy, když ji známe
jenom z biblického podání. Římané neřešili občanské
pře svých „poddaných“; zabývali se jen závažnými
kriminálními případy, kde obžalovaným hrozil trest smrti.
Z čeho vůbec byl Ježíš obžalován? 40 či 50 let po jeho
smrti a ve zcela jiných státoprávních a osobních poměrech ve
sledované oblasti stěží se něčeho dopátráme, zvláště když
židé (s „ž“ jako stoupenci víry; s „Ž“ jako
reprezentanti národa) již neměli svůj jeruzalémský chrám; a
„kristovci“ ve své původní domovině byli jen bezvýznamnou
sektou, než aby měli možnost odvolávat se na nějaký „hrdelní“
soudní případ proběhnuvší již tak dávno. Nehledě též na
to, že nebylo radno Římany dráždit, že snad byli vrahy
významného proroka.
Zcela zásadní záležitost se ovšem týká toho, zda tzv. „svatý
týden“ (či především jeho „triduum“, tj. jakoby „třídenní“
čas) mohl proběhnout tak, jak nám to odkázala evangelia. U židů
totiž každý nový den nezačínal teprve půlnocí, ale již od
předchozího soumraku. Takže třeba čtvrtek začíná již ve
středu v podvečer; čili podle občanského kalendáře ze
čtvrtečního závěru dne do pátečního rána máme jen nanejvýš
možná 8 hodin, zatímco podle židovského podvečera, jímž by
čtvrtek teprve začínal, budeme tu mít navíc o 24 hodiny víc.
Jenže i tak se to potom podle biblistů seběhlo až příliš
rychle. V pátek hned ráno měl být nad Ježíšem vynesen již
soudní ortel římským prokurátorem Pilátem. Ještě téhož
brzkého dopoledne byl podle evangelijního podání Ježíš jako
odsouzenec vyveden na popravčí místo a tam ukřižován. Ve tři
hodiny odpoledne již nežil. Údajně se Ježíšovo pohřbení
mělo podařit ještě v onen páteční podvečer
(což ovšem je již židovská sobota, navíc takto
začínající jeden z klíčových svátků v roce, kdy
již nebylo možné něco konat, tím méně někoho pohřbívat!).
Podle židovského pojetí dní by v pátek večer po
Ježíšově smrti načínala – jako druhý den – sobota a
v sobotu večer – prorocky i evangelijními citacemi zázračně
předjímaný – „den třetí“; ačkoliv takto bychom se
nemuseli dopočítat ani celých 2 x 24 hodin! (O tom jsem
se tu již zmiňoval v BListech z 20/3/2020.)
Je tu další problém hned s tím skalním hrobem. Kdyby se
opravdu podařilo Ježíšovým stoupencům včas získat to tělo
umučeného popravence k pohřbení, a kdyby skutečně následně
došlo k onomu jedinečnému zázraku Ježíšova nanebevzetí,
to hrobní místo by určitě od počátku bylo uctíváno jako
posvátné; ne že o tři století později matka císaře
Konstantina Helena by je teprve za odměnu dala bez přijatelných
záruk hledat.
To nanebevzetí je přitom též problematické. Pokud se o něm
některý evangelista zmiňuje, pak s žádným dalším
evangelistou se neshoduje hned vytčenou lokalitou, a ovšem rovněž
dalšími doprovodnými okolnostmi. Stylisticky nelze přehlédnout,
jak se píše o tomto zázraku v 1Kor 15:5-8; půjde zde zřejmě
o jeden z dodatečných vpisků, protože pozdější apoštol Pavel
svou vizi Krista nespojoval s jeho ještě výchozí ježíšovskou
„tělesností“, nýbrž s „pneumatickými“
charakteristikami už pro „příští život“, jak se Pavel sám
o tom zmiňuje. (Opět se zde jedná o tématiku z mé před
rokem vytištěné knihy, která kupodivu zatím postrádá regulérní
– aspoň elektronicky běžně dostupný – přístup k zájemcům;
jde tu o publikaci „Kristus Ježíš, anebo Ježíš Kristus?“
Dalších pár „velikonočních“ témat čtenář BListů v nich
najde též pod mou „autorskou jmenovkou“; a nejen tam.)
(Kdo se letos chystá k účasti na velikonočních obřadech,
nezapomínat na viry! Rovněž na to jsem již v BL
upozorňoval.)
9758
Diskuse