Monitor Jana Paula: Zemřel malíř Petr Vaněček, co dál?
21. 6. 2019
/
Jan Paul
čas čtení
6 minut
Svět je plný paradoxů, a nyní k nim přibyl ještě jeden drobný. Veřejnost
se o smrti malíře Petra Vaněčka dozvěděla až z bulvárního
Blesku, jako
kdyby veřejnost - a ta blesková zvlášť - měla vědět, kdo to vlastně byl
Petr Vaněček, který se na české výtvarné scéně od začátku devadesátých
let minulého století prakticky neukazoval, a na té veřejné už vůbec ne.
Nabízí se otázka, koho a co jsme v něm vlastně ztratili, a odpovědět na
ni bude důležité, a vůbec ne jednoduché, a to i přesto, že řada lidí zná
usměvavého a vousatého „bohéma“ z nějaké vlastní autentické
zkušenosti.
Některá fakta jsou zřejmá. Narodil se 22.1. 1959 v Praze, a zemřel
tamtéž 31.5. 2019. Vystudoval AVU v Praze u Prof. Arnošta Paderlíka, byl
malíř, básník a překladatel. Patří k výrazné generaci českých umělců,
kteří vstupovali na scénu v průběhu 80. let. Už v době studia vytvořil
rebelantské trio Vaněček – Mainer - Bačkovský. Jako vystavující umělec
se zúčastnil zásadních Konfrontací I. – IV. v 80. letech, a
spoluorganizoval velkou výstavu tehdejšího soudobého umění Minulost a
budoucnost Vinohradské tržnice v Praze v roce 1989. Je autorem maleb v
interiéru kavárny Velryba, a sloupu v kavárně Jericho v Praze.
Jana Hradílková ve spolupráci s Linhartovou nadací, Nakladatelstvím
Kant a Galerií NoD zorganizovala v roce 2015 dobročinnou aukci na pomoc
Petru Vaněčkovi, který byl tehdy ve vážném zdravotním stavu. Tato aukce
inspirovala jeho další přátele k akci Hledání ztraceného Vaněčka, jejímž
smyslem je dohledání Vaněčkových prací, a vydání knihy či monografie.
Jestliže byli organizátoři ještě za života nevšedního umělce
přesvědčeni, že jeho dílo zůstávalo dlouhodobě nezmapováno, a zcela mimo
pozornost hlavních galerijních institucí porevoluční éry, pak dnes, po
jeho smrti, je toto přesvědčení zcela aktuální.
Životní pouť i tvorba Petra Vaněčka se totiž definitivně uzavřela, a
logicky by měla být podrobena zkoumání a hodnocení. Jsem ovšem
přesvědčený, a je to jen můj názor, že v tuto chvíli není nutné
s vydáním jeho monografie či knihy spěchat, a už vůbec ne z nějakých
sentimentálních důvodů, tomu by se autor sám vysmál. Jeho smrt nyní
poskytla čas na to, aby byla monografie po odborné stránce kvalitní,
pokud možno objektivní, a v tomto smyslu skutečně representativní a tím i
smysluplná. Aby nebyla jenom o tom, jak je na něho lítostně vzpomínáno.
Pokusím se o několik zamyšlení.
"Velký duchu, vrať mi moji starou sílu nechat věci, aby se děly."
Toto Vaněčkovo krédo či modlitba má zcela mystickou povahu, otázka je
jakou. Jeho vyprošení představuje vnitřní touhu nikterak neintervenovat
do světa, nechat svět být, aby se děl tak, já má, tedy nevměšovat se do
vůle Jsoucna, či Boží předurčenosti, a to ani tvorbou ne. Tento
radikální postoj je ve světě orientovaném na pragmatismus a
antropocentrismus nutně postojem anarchickým, a buřičským, ovšem
vtaženým do vnitřní revolty, nikoliv do vnější snahy kritiky světa a
společnosti třeba formou uměleckého vyjádření.
Pokud bychom chtěli pochopit Vaněčka jako soudobého mystika, tak
jistě ne ve smyslu nějakého iracionálního esoterismu, na to byl dle mého
názoru příliš vzdělaný, inteligentní, a emocionálně citlivý. Jsem zcela
přesvědčený, že Petr Vaněček uznával to, co ve své motlitbě napověděl,
autoritu vyšší vůle, tedy někoho či něčeho, co nás smrtelníky přesahuje,
a iracionální kosmos, se všemi energiemi i kvalitami, nejspíš neměl na
mysli. Toto myslím bude jedna z klíčových věcí, kterou bude třeba
prodiskutovat, aby bylo možné Vaněčka nějak pochopit, a tím i uchopit
jeho dílo.
Dle mého názoru je třeba se vyvarovat laciným nálepkám typu, že
Vaněček „patří k čelným představitelům psychedelické malby, a ideově
ovlivnil celý okruh svých vrstevníků", jak je uvedeno ve wikipedii. To
je přesně to zjednodušení, které víc ublíží, než pomůže. Po této větě
bych se ptal, jací další představitelé současné psychedelické malby u
nás to jsou? Oto Placht, Martin Mainer? To si nemyslím. A kdo jsou ti,
které Petr ovlivnil? Atd. Zvolil sice cestu novodobého poustevníka, ale
rozhodně ho nelze opatřit jen nálepkou svérázného podivína ve smyslu
nějaké výstřednosti.
Dobrovolně se vyřadil z kontextu současného umění po roce 1989, a
toto rozhodnutí mělo velkou váhu. Vaněček revoltoval vnitřně ve chvíli,
kdy všichni jásali nad novými možnostmi po roce 1989. Nelze si také
vystačit s tím, že byl „múzami políbený mazal“, to by bylo nejnižší
patro zjednodušení. Koluje v něm například po mamince ruská krev, to je
něco, co může být fenomenálně a fundamentálně skryto v jeho povaze, atd.
Vzpomínám, a už jsem to jednou uvedl, jak Petr maloval v atelieru
Paderlíka kvetoucí hlávku zelí položenou na topení, dle mého názoru to
byl tehdy počátkem 80. let min. stol. první postmoderní obraz u nás.
V té době se umělecké snahy studentů AVU (včetně mé) upínaly v malbě
především k problematice formy a obsahu v duchu romantismu a modernismu,
ve snaze uchopit formu jako tradicí ověřený vztah mezi tím co je
zobrazováno, a jak je to zobrazováno, a to v pojetí od zcela
naturalistického až k absolutní stylizaci. Vaněčkovo rozhodnutí
namalovat zcela banální věc odmítlo tuto snahu (rozumu), protože jeho
hlávka zelí měla představovat úplně jinou skutečnost. Nevím, ale možná
že někde tady je klíč k tomu, jak pochopit jeho další práci, dle mého
názoru veskrze imaginativní.
11794
Diskuse