Klaus ml. versus syrská realita
24. 9. 2018
Z vystoupení poslance Václava Klause ml. v Poslanecké sněmovně 20.9. 2018: ...Klaus ml.: Politika do škol nepatří
11. 10. 2018
Existuje sněmovní tisk č. 115 (předkladatelé Čižinský,Valachová, Langšádlová a taky Klaus), kde jde o to, které děti budou přijímány do přípravných ročníků (jen ty s odkladem školní docházky nebo i jiné, které to potřebují). Viz. níže:
Zákon č. 178/2016 Sb. upravil § 47 odst. 1 školského zákona tak, že od účinnosti od 1. září 2017 umožnil přijímat do přípravných tříd základních škol pouze děti s povoleným odkladem povinné školní docházky. Do této změny byly děti s povoleným odkladem školní docházky přijímány do přípravných tříd přednostně, a bylo tedy možné přijímat do přípravných tříd i děti bez povoleného odkladu školní docházky, u kterých to písemně doporučilo školské poradenské zařízení (viz § 47 odst. 2 školského zákona).
Klaus k této navrhované novele ovšem už stihl 11.9. načíst pozměňovací návrh, který ze školského zákona z preambule, která říká podle jakých hodnot v českých školách vzděláváme vyjímá větu (viz. níže ) o evropské integraci jako hodnotě:
I. Text pozměňovacího návrhu:
V části první čl. I se doplňuje bod 1, který zní:
1. V § 2 odst. 2 písm. f) se slova „pochopení a osvojení zásad a pravidel vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním a mezinárodním měřítku,“ zrušují.
S následující argumentací:
II. Věcné odůvodnění pozměňovacího návrhu:
Ve vzdělávání ani v celé školské soustavě by neměla mít místo politika. Mezi hlavními cíli vzdělávání by v zákoně neměly být politické formulace týkající se témat, kde řekněme polovina obyvatel České republiky zaujímá nějaké hodnotové postoje a druhá polovina obyvatelstva postoje opačné. Takovým tématem je bezesporu Evropská unie a její fungování.
Není možné ze zákona (a navazujících podzákonných norem, metodických pokynů, projektů a vzdělávacích programů) ideologicky školit žáky, zkoušet je a hodnotit v otázkách politických názorů jejich nebo jejich rodičů. Takovým způsobem fungovalo školství za režimu nacistického či komunistického a je velmi neblahé jakékoli reminiscence podobné povahy mít v současné legislativě.
Diskuse