Ještě jednou pár slov o Regiojetu

6. 4. 2018 / Jan Čulík

čas čtení 3 minuty


Když jsem v úterý tady psal o tom, jakým zklamáním a jakou nepříjemností byly v ošuntělém, mírně zpožděném vlaku firmy Regiojet rozbité záchody a netekoucí voda, zaujalo mě, kolik lidí rozzuřila skutečnost, že jsem si dovolil kritizovat podle některých "dokonalý", protože soukromý podnik pana Jančury. Přijde mi, že tyto reakce jsou typickou ukázkou ideologického reagování na realitu, kterou mnozí nejsou schopni vnímat, aniž by se oprostili od svých ideologických předsudků.

Nedá se nic dělat: Jančurovy vagóny jsou staré a ošuntělé, protože to jsou staré repasované vagóny. Jančura prostě zjevně neměl dost peněz na pořádný, moderní vlak. Kromě toho, že v nich netekla voda a nefungovala většina záchodů, mi kdosi napsal toto:

"Díky za poznámky o RegioJetu, já už s nimi vlakem (busy jsou zcela OK) tři roky nejezdím, protože ve starých repasovaných soupravách často nefunguje klimatizace: v létě horko, v zimě zima, a má osmdesátiletá babička, když za námi jela do Prahy na návštěvu, si tak málem uhnala zánět průdušek..."



Privatizace železnice bývá spornou věcí. V Británii ji zvorali natolik, že drtivá většina obyvatelstva si tam nyní přeje, aby byly soukromé železnice opět zestátněny. Provoz je tam na mnoha tratích nesmírně drahý a nefunkční.


V ČR samozřejmě nejde jen o to, že si pan Jančura zřejmě nemohl dovolit koupit pořádné vlaky, takže lidé jezdí v repasovaných vracích. Jde také samozřejmě o to, že státní dopravce musí provozovat železniční dopravu na všech tratích, kdežto soukromý jen na těch nejlukrativnějších. To nakonec, v zájmu zisků soukromého dopravce, může  vést k likvidaci dopravy na vedlejších, nerentabilních tratích.

Jezdím při svém pobytu v ČR, kdy vyučuji na vysokých školách v Praze, v Brně a v Českých Budějovicích (dříve i v Ostravě) už mnoho let Českými drahami, a jsem tedy svědkem jejich vývoje. Pamatuju dokonce, kdy cesta z Prahy do Ostravy trvala nějakých sedm hodin, nejhorší to snad bylo, když se teprve stavěl železniční koridor. (Nepochopitelnou věcí samozřejmě je, proč jsou české železniční tratě modernizovány jen na rychlost 140 km/h, když přece určitě měly být rovnou zmodernizovány na rychlost daleko větší.)

Po poněkud problematické úterní cestě RegioJetem z Prahy do Brna jsem se odpoledne vrátil do Prahy opět s Českými drahami. Rozdíl v modernizaci a službách Českých drah vůči ranní zkušenosti s ošuntělým Regiojetem byl markantní. I wifi v Českých drahách fungovalo zcela bezchybně.

Možná mají kritici Českých drah smůlu, když si stěžují na různé výpadky. Já jsem spokojen. Na hlavních tazích jsou vlaky Českých drah podle mé dlouholeté zkušenosti pohodlné, komfortní, moderní a spolehlivé. Podezřívám jejich kritiky z ideologické zaujatosti, protože vlaky Českých drah jezdím opravdu dlouho, takže tu situaci znám.

0
Vytisknout
13900

Diskuse

Obsah vydání | 10. 4. 2018