Železniční koridory v ČR jsou "systemizovány na 200 km/h", vlaky ale jezdí daleko pomaleji

6. 4. 2018 / Jan Čulík

čas čtení 1 minuta

Pan Jiří Kratochvil píše v tomto článku, že nejdůležitější železniční koridory byly zmodernizovány na rychlost 200 km/h, ale z bezpečnostních důvodů v řadě úseků jezdí 160 km/h.

No tak z pohledu na jízdní řády to tedy nevyplývá. Možná ty vlaky jezdí tou rychlostí jen pár kilometrů. Uvádím jen tratě, které byly z velké části zmodernizovány:

- Praha - České Budějovice: 167 km, doba jízdy 2 hodiny 29 minut, rychlost 68,97 km/h

- Praha - Brno 255 km, doba jízdy 2 hodiny 29 minut, rychlost 103 km/h

- Praha - Ostrava 356 km, doba jízdy 3 hodiny  21 minut, rychlost 106 km/h

- Glasgow - London 664 km, doba jízdy 4 hodiny 29 minut, rychlost 148 km/h

"Zmodernizovaná" železnice v ČR kupodivu hodně zaostává v rychlosti  i za drahými, zastaralými a polorozpadlými britskými železnicemi.

PS: K diskusi o železnici v ČR přispěli zajímavě náš polský spolupracovník Tomasz Oryński (který je železničním expertem) a jeden zaměstnanec Českých drah, jehož jsem se zeptal, jestli smím jeho příspěvek zveřejnit, čekám na odpověď. Oryński mj. argumentuje, že je neférové srovnávat britské vlaky s českými, protože na trase Glasgow-Londýn jezdí Pendolino, ovšem na trase Praha-Ostrava jezdí také Pendolino, ale daleko pomaleji, a je známo, že když je vyřazeno mimo provoz, normální vlaky, které ho nahrazují, ujedou tu trasu také za 3 hodiny zcela bez problémů. Zdá se tedy, že ČD záměrně drží rychlost "ostatních" vlaků jezdících mezi Prahou a Ostravou na pomalejší úrovni, aby mohly účtovat příplatek za Pendolino, které stejně nejede tak rychle, jak by mohlo. Mimochodem, některé vlaky Londýn-Glasgow staví po celé cestě jen na jediném místě, v Prestonu, a ujedou tu vzdálenost 664 km za 4 hodiny, tedy průměrnou rychlostí  166 km/h. (JČ)

0
Vytisknout
9083

Diskuse

Obsah vydání | 10. 4. 2018