K 17. LISTOPADU:
Historie: Co vedlo k pádu komunismu: 1988 - Československo na rozcestí?
16. 11. 2017
/
Jan Čulík
čas čtení
44 minut
Článek vyšel  v časopise Západ, který redigovali v Kanadě Zdena a Josef Škvoreckých. Autorem byl Jan Čulík
Přátelé
 z Prahy zklamaně píší, že v Československu i za Gorbačovovy éry zůstává
 všechno při starém. Listujeme-li však československými oficiálními 
novinami a časopisy z poslední doby, zjišťujeme, že to není tak docela 
pravda. V porovnání se sedmdesátými lety a první polovinou osmdesátých 
let, kdy československý tisk zněl neúprosně ideologickou řečí, dochází 
přece jen k jistému pohybu.
V BL článek poprvé vyšel 13. 11. 2003 ZDE
 
 
 
V řadě československých oficiálních periodik se alespoň do určité míry 
ustupuje od nekompromisních neostalinistických ideologických pozic. V 
tisku se objevují různé názory a začínají se formovat výraznější 
novinářské osobnosti. Veškerá kritika a diskuse se ovšem odehrává jedině
 na tzv. 'konstruktivně socialistické platformě'. Ani dnes se nikdo 
samozřejmě neodváží kritizovat komunistickou stranu nebo útočit na 
podstatu systému. Kritizují se pouze dílčí jevy a jen jednotlivé osoby 
či instituce. V nejspornějších případech se často jako svého druhu 'deus
 ex machina' objevuje 'rozumný' stranický činitel či tajemník, který 
nakonec zasáhne v zájmu pravdy a spravedlnosti. V tisku se kritizuje 
jedině tak, že se dokazuje, že úřední obviňování z 'protisocialistických
 a podvratných postojů' jsou neopodstatněná a nesprávná a že oběti 
byrokratické zvůle komunistických úřadů se žádných 'zločinů proti 
socialismu' nedopustily. Novináři v dnešním Československu zatím nedošli
 tak daleko, aby samo obviňování z 'protisocialistických tendencí' a 
samu marxistickou ideologii mohli odmítnout jako nesmysl. Přesto ale 
míra kritiky v československém tisku je v některých případech opravdu 
pozoruhodná. (I liberálnější časopisy však zároveň uveřejňují, zřejmě na
 'zaštítění', ortodoxně marxistické články, zejména zabývající se 
'posvátnými' historickými tématy jako je např. Únor 1948. Komunistická 
verze historie se zatím nepřepisuje.) 
Snad jedním z nejlepších oficiálních československých periodik je 
týdeník Mladý svět. Tento časopis pravidelně přináší původní reportáže a
 rozhovory, které důsledně odhalují dosti drsné aspekty dnešní 
československé skutečnosti. Myslím, že stojí za to se u tohoto časopisu 
na chvíli zastavit.
Mladý svět se často zabývá jedním z nejpalčivějších problémů, které 
trápí mladé lidi: nedostatkem bytů. V MS č. 2/1988 např. vyšel dosti 
neuvěřitelný článek (i s fotografií) o manželské dvojici s dvěma dětmi, 
kteří nemají byt a jsou v Praze nuceni bydlet v dodávkovém autě. (Na 
záchod chodí do stanice metra Kačerov.)
Koncem minulého roku Mladý svět uveřejnil kritický článek o chmelařském 
JZD Cítov, jehož funkcionářka zakázala diskotéku pro mladé česáče 
chmelu. Místní činitelé pak proti Mladému světu po byrokratické linii ve
 snaze časopis přivést do průšvihu zorganizovali celé tažení a složitou 
podpisovou akci (protestní dopis poslali i OV KSČ). Je pozoruhodné, že v
 MS č. 1/1988 redaktor Jiří Franěk celé toto funkcionářské spiknutí 
odhaluje. V MS č. 8/1987 píše redaktorka Dana Emingerová v jiné 
souvislosti, že je smutné, že kdykoli si někdo na něco v Československu 
stěžuje, standartní reakce je si na něho 'posvítit' a 'došlápnout'.
Anastázie Kudrnová shledává v MS č. 2/1988 při návštěvě brněnské Fruty, 
kde se zaměstnanců dotazuje na jejich zkušenosti se zaváděním nového 
způsobu práce, že s ní dělníci nechtějí mluvit. Co by chtěli říct, to jí
 prý říct nemůžou a co můžou, to se píše v novinách. Potom redaktorka 
přece jen z někoho vydobude konkrétnější odpověď: 'Chtějí [na nás] 
kapitalistickou pracovní morálku za komunistické peníze.' Jak Kudrnová 
píše v č. 4/1988, s podobně nedůvěřivým postojem se setkává i při 
návštěvě gottwaldovského Svitu: 'Nedávej tam moje jméno! Vyhodí mě! 
Mistrová po mně pojede jak po uzeném, nevydělám si!' Ukazuje se, že 
šičky, které jsou kvůli nedostatku bytů nuceny bydlet v Gottwaldově na 
podnikovém internátě, žijí a pracují v doslova nevolnických poměrech: 
'Když máš teplotu, sedmatřicet nestačí, mistrová tě změří a podepíše 
kontrolku k doktorce. Než tam stačíš dojít, mistrová může sednout k 
telefonu a zavolat, ať tě doktorka neuznává, že nemá lidi.'
V č. 4/1988 Mladý svět uveřejňuje i reportáž (s fotografiemi) ze 
shromáždění mladých lidí na Kampě u 'hrobu' Johna Lennona. Trochu 
událost však znevažuje a snaží se jí otupit politické ostří.
V Mladém světě č. 6/1988 je otřesný článek o havarijním stavu městské 
památkové rezervace v Olomouci, kde se nedávno dokonce zřítila část 
jednoho domu. Jeho obyvatelé marně žádali od r. 1964 (!!) o jeho opravu.
 V Mladém světě č. 8/1987 se zase dovídáme o vážném nedostatku lékařů v 
Severočeském kraji. Odmítají se na sever Čech stěhovat zejména proto, že
 vyhláška ministerstva zdravotnictví z r. 1984 po tři roky zakazovala 
lékařům působícím v severních Čechách přejít do míst v jiných částech 
republiky. Reakce mladých lékařů na možnost zaměstnání v severních 
Čechách tedy byla (a do dneška zůstává) zcela logická: 'Do vězení 
nejdu'. Podle Mladého světa se prý ekologická situace Severočeského 
kraje mírně zlepšuje, zato pražská ekologická situace je špatná.
Ekologickými náměty se Mladý svět zabývá dosti často. Z čísla 20/1988 se
 dovídáme, že zpěvačka Marie Rottrová se musela odstěhovat z Ostravy do 
Prahy, protože v Ostravě trpěla chronickými záněty dýchacích cest. V 
čísle 21/1988 prosí redakci Mladého světa výmluvným dopisem jedna 
severočeská čtenářka, aby časopis o ekologické devastaci severních Čech 
nepsal: že se totiž už teď kritický nedostatek jakýchkoliv odborníků v 
tomto kraji tak jenom prohloubí. Číslo 41/1988 uveřejnilo hrůzostrašnou 
reportáž o úniku bifenylů do vodních toků Jihočeského kraje a dlouhém 
nezájmu úřadů o tuto katastrofu. V č. 21/1988 protestuje dopisem 
spisovatelka Jindřiška Smetanová proti plánované stavbě hotelu na 
pražské Kampě.
V MS č. 22/1988 se referuje o pražské výstavě architektonických návrhů 
ze soutěže na novou staroměstskou radnici. Návrhy byly prý velice ubohé.
 Na výstavě v návštěvní knize byla na adresu československých architektů
 tato poznámka: 'Jste svině. Bydlím na Jižním Městě.' V č. 24/1988 
vypráví dr. Zapadlo z jednotky intenzívní péče pro nedonošené kojence v 
nemocnici v Praze - Podolí, že když oddělení dovezlo ze Švédska (na 
Západě už dlouhá léta používané) zařízení na umělou plicní ventilací 
nedonošených kojenců, tři roky se je neodvážilo použít, protože si 
lékaři nebyli jisti, jak s přístroji správně zacházet: 'Přitom stačilo, 
aby bylo pár lidí posláno na půlroční stáž, kde by se umělou plicní 
ventilaci dokonale naučili a pak to doma naučili ostatní. Ne.'
Mladý svět č. 34/1988 brojí proti pozastavování filmů v některých 
československých krajích. Ačkoli jsou filmy centrálními úřady povoleny k
 distribuci, krajská 'kulturní střediska' jejich promítání ve své 
oblasti prostě nemusí povolit. Toto číslo uveřejňuje i interview s 
válečným stihačem Pavlem Kocfeldem, který od r. 1949 nesměl létat, 
protože část války strávil v Anglii. Interview se zmiňuje i o tom, že 
někteří Kocfeldovi kolegové byli v 50. letech bezdůvodně vězněni. 
Z rozhovorů s českými rockovými zpěváky a hudebníky uveřejněných v 
Mladém světě vyplývá, že v podstatě všichni z nich byli v posledních 
letech československými úřady perzekvováni. V roce 1979 byli Václav 
Neckář a Hana Hegerová pozváni na turné do NSR, pražská agentura 
Pragokoncert však pozvání odmítla, aniž by Neckáře a Hegerovou o tom 
pozvání vůbec informovala. Už v roce 1969 Pragokoncert znemožnil 
vystupování na Západě jednomu z nejlepších československých rockových 
kytaristů Vladimíru Mišíkovi. Mišík měl od r. 1984 dva roky zákaz 
veřejně vystupovat. Není příliš překvapující, že se proto dostal do 
hluboké deprese. Rozešel se se svou první ženou a skončil v nemocnici. 
Dílčí či dlouhodobé zákazy postihly i Michaela Kocába a jeho Pražský 
výběr (skupina byla zakázána 4 roky!), skupinu Barel rock, Pavla Vášu z 
brněnské skupiny Z kopce a další.
Rockoví zpěváci se v Mladém světě vyjadřují o svých potížích s úřady 
značně otevřeně. V čísle 8/1988 se zmiňuje Honza Bořil ze skupiny Barel 
rock o tom, že když před časem skupina vystupovala na tancovačce v 
jejich domovském městě Žďáru na Sázavou, v deset večer 'přijeli 
příslušníci Veřejné bezpečnosti a lidem v sále bylo oznámeno, že 
všichni, kdo mají džíny, musí sál opustit'. Lidé samozřejmě začali 
nadávat, došlo k strkanici a výsledkem bylo, že skupině bylo zakázáno 
vystupovat. 
V MS č. 18/1988 říká Petr Váša z brněnské skupiny Z kopce: 'Ze Zkopců se
 proti původnímu záměru stala politická kapela. Neudělali to z nás 
posluchači, ale úředníci. Nejdřív mi to vadilo, průšvihy mě mrzely, ale 
pak jsem si řekl: To je dobře. Je vidět, že bigbít není pouhá lidová 
zábava. [..] Ti lidé, kteří se ho mají bát, tak se ho bojí.'
Mladý svět ostře kritizuje i neústupnost československého rozhlasu a 
televize, které odmítají vysílat kvalitní rockovou hudbu a pokud s jejím
 vysíláním občas souhlasí, kladou si absurdní podmínky a zpěvákům 
přepisují texty. Mladý svět také nechápe, proč úřady do Československa 
pravidelněji nezvou významné západní rockové skupiny, když tyto skupiny 
mohou zcela běžně vystupovat v jiných východoevropských zemích. Jejich 
čs. fanouškové např. za nimi hromadně jezdí do Maďarska.
Některé kontroverze otištěné v Mladém světě jsou opravdu vášnivé. Číslo 
23/1988 uveřejnilo ostrý výpad staršího čtenáře proti rockové hudbě. 
Sice měl prý v mládí také rád jazz, píše tento čtenář, ale dnes se na 
rock v Československu nepřípustně plýtvá drahými devizami. Mladí čeští 
hudebníci jsou 'vybaveni moderní technikou z kapitalistických států, 
nakoupenou za dolary, které si mládež nevydělala'. Na dopis následovala 
bouřlivá reakce široké čtenářské obce. Zde je část jednoho z dopisů 
uveřejněných v MS č. 39/1988: 
Autor si očividně plete jazz se swingem, když píše o tom, že mu fandil 
[...]. Právě pisatelova generace označila tehdy tuto hudbu za produkt 
třídního nepřítele a na milost vzala občas jen dixieland jako 'hudbu 
utlačovaných černochů'. Na názor, že 'chcete, aby vám vaši tátové a 
dědové vydělávali milióny dolarů na vaši zábavu' nelze odpovědět jinak, 
než tím, že mládež rozhodně nenese vinu na tom, že si vydělává 
nesměnitelnou korunu. Je nepopiratelné, že náš hudebník je podivný tvor:
 nejenže si na své výrobní prostředky musí vydělat, ale ani si je na 
našem trhu nemůže koupit. Nezbývá mu než podniknout onu strastiplnou a 
ponižující cestu: probojovat se byrokratickým, agenturně pasovým a 
politicko-přehrávkovým systémem a vydělat si na ně v zahraničí. Po 
návratu odevzdá agentuře polovinu honoráře ve valutách. Za zbytek si po 
odečtení nákladů na cestování, stravu, ubytování, atd. může se svolením 
našich úřadů dovézt hudební nástroj. Na hranicích je mu vyměřen 
čtyřicetiprocentní celní poplatek. Pak se dočte v MS, že mu to vlastně 
vydělali tátové a dědové a on to nejspíš ukradl. 
Podívejme se nyní na některé další oficiální československé tiskoviny. 
Zajímavé jsou dnes někdy kupodivu i Hospodářské noviny, týdeník ÚV KSČ. V
 30. čísle letošního ročníku například uveřejnily poněkud kontroverzní 
článek odborníka na otázky výživy Tomáše Husáka pod názvem 'Jíme 
nezdravě, jíme draze'. Článek měl u veřejnosti nesmírný ohlas. Tomáš 
Husák v něm mimo jiné srovnává stav zdraví československých občanů se 
zdravím občanů 150 členských států OSN. Zjišťuje že v Československu je v
 současné době ze všech těchto 150 států nejvyšší úmrtnost na rakovinu, 
na koronární nemoc srdeční, na cévní příhody mozkové a na nemoci srdce a
 cév. 
V číslech 41 a 42, které vyšly v říjnu 1988, Hospodářské noviny otiskly 
dva pozoruhodné články Valtra Komárka, ředitele Prognostického ústavu 
ČSAV. Komárek v nich varuje, že pokud nedojde v československém 
hospodářství k hlubokým strukturálním změnám, Československo ztratí 
možnost odbytu svého zboží nejen na Západě, ale i v zemích sovětského 
bloku. Komárek zdůrazňuje, že Československo trpí hypertrofií těžkého 
průmyslu, který se rozvíjí automatickým samopohybem a vytváří zdání 
ekonomické prosperity, které je však falešné. V Československu se vyrábí
 jen proto, aby se vyrábělo.
Do československého hospodářství je bezpodmínečně nutno zavést tržní 
princip. Trh je podle Komárka zatím nejdokonalejším civilizačním 
mechanismem obsluhy běžných potřeb lidí. Je prý těžké nevidět 
nesmyslnost zestátnění či formálního združstevnění holičství, 
kominictví, klempířství, instalatérství, taxíkářství a jiných malých 
podniků. I velké podniky by však měly vyrábět v ovzduší konkurence, 
která by měla být zajištěna jejich participací na mezinárodních trzích.
Ekonomická reforma musí probíhat ruku v ruce s politickými změnami a s 
demokratizací, píše dále Valtr Komárek. Podniky pracující na základě 
tržního mechanismu musí mít možnost samy formulovat a nabízet cenu svého
 zboží. Československo musí bezpodmínečně usilovat o zahraniční 
konvertibilitu svého zboží a své měny. Dosáhnout toho však bude možné 
jen za cenu obrovského dovozu technologie ze Západu. Dovoz ze Západu by 
se měl v budoucnosti ztrojnásobit. Aby se import moderní elektroniky dal
 zaplatit, Československo musí bezpodmínečně proniknout na západní trhy.
 (Může tam proniknout pouze komplementárními druhy zboží střední 
jakosti. Na špičkové trhy nejkvalitnějšího zboží už nepronikne nikdy.) K
 tomu, aby však českoslovenští vývozci v zahraničí dosáhli alespoň 
nějakého úspěchu, je nutno se naučit a vůbec mít možnost reagovat rychle
 a pružně na zahraniční poptávku. Dosavadní pravidla styku 
československých občanů s cizinci něco takového však neumožňují.
Komárek se také zabývá ekologickými otázkami. Jakožto v současnosti 
nejzávažnější vidí problém kontaminace potravin jedovatými látkami, 
'problém synergického působení řady škodlivin s karcinogenními, 
mutagenními a toxickými účinky, kterému bude kolem r. 2000 a po něm 
vystavena celá populace již od svého početí'. Upozorňuje, že zátěž 
populace těmito škodlivinami se v poslední době neobyčejně zvyšuje a 
dodává, že podrobná analýza vlivu škodlivých látek obsažených v 
potravinách na obyvatelstvo je dosud tajná.
Mezi západními pozorovateli československého vývoje se vyskytly názory, 
že uveřejnění Komárkových článků v Hospodářských novinách v době, kdy 
Jakešovo vedení a nová československá vláda poměry spíše utužuje, možná 
svědčí o mocenském boji v československém vedení.
O něco méně průbojný je týdeník Svazu českých spisovatelů Kmen, který se
 začátkem tohoto roku osamostatnil od kulturního týdeníku Tvorba. I on 
však občas nabízí značně zajímavé čtení. 
Z autorů, kteří píší do časopisu Kmen, je největší skupina lidí, které 
bych nazval 'liberálové'. Jsou to převážně oficiální čeští spisovatelé 
mladé a střední generace, z jejichž příspěvků je poznat, že by byli 
velice rádi, kdyby na československé kulturní scéně zavládla plná tvůrčí
 svoboda. Bojí se však veřejně překročit povolenou mez. Klima na 
stránkách týdeníku Kmen proto často připomíná atmosféru absurdních her 
Václava Havla. Je tomu, jako by nějaký havlovský nositel moci dal 
rozkaz: 'Svobodně diskutujte!' Čeští oficiální spisovatelé ten příkaz 
poslušně plní: jenže příliš svobody v jejich diskusi proto samozřejmě 
není. Moc často se nejistě ohlížejí přes rameno. (Mnozí autoři Kmene 
jsou si této tvůrčí a kritické impotence svého časopisu dobře vědomi. V 
čísle 32 například píše Petr Cincibuch: 'Zveřejňování [kritických] 
skutečností mělo zpočátku dráždivý nádech, později připomínalo 
sebemrskačství masochismu a nakonec otravuje a děsí. Děsí, protože se 
stále nedostává toho, co z polovičatého (rekognoskace terénu) díla (i 
uměleckého) dělá dílo úplné. [...] To, že je na trhu jen málo zboží 
[...] ví každý. Ignoranci až pohrdání ze strany úřadů [...] zná také 
každý. Už to nechci slyšet. Zajímá mě, a věřím, že většinu z nás, jak z 
toho ven.') 
'Liberálové' mladší a střední generace nadto zřejmě mají jenom velmi 
mlhavé povědomí o tom, co se odehrálo na české literární scéně v 
šedesátých letech. I když jsou bezpochyby pro to, aby všichni zakázaní 
autoři byli rehabilitováni, o jejich rehabilitaci se konkrétněji 
nezasazují, protože zakázanou literaturu prostě asi příliš neznají. Je 
jim nepřístupná. Je mimo jejich zkušenost. Není v ohnisku jejich zájmu. 
Ve skupině 'liberálních' spisovatelů je však i několik málo autorů a 
kritiků starší generace, kteří jsou díky své osobní zkušenosti s 
problematikou literatury šedesátých let poměrně dobře obeznámeni. Jsou 
to tito starší autoři, kteří v Kmeni v poslední době několikrát 
konkrétněji vystoupili na obranu zakázané české literatury. 
Do Kmene také občas napíše článek nějaký stalinista nebo do něho 
přispějí různí skalně komunističtí čtenáři formou dopisu. Tyto příspěvky
 jsou v Kmeni však spíše výjimkou. (Je tomu tak i v případě článku Evy 
Fojtíkové, 'Moskva, jak jsme ji neznali', uveřejněném v Kmeni č. 33, v 
němž Fojtíková útočí na sovětskou perestrojku, na týdeník Ogoněk a na 
jeho šéfredaktora, na román Anatolije Rybakova 'Děti Arbatu' - který 
však byl mimochodem před tím v Kmeni recenzován kladně - a kde mimo jiné
 lituje, že je v Sovětském svazu dnes odsuzován Stalin. Článek vyvolal u
 československé veřejnosti velkou odezvu. Šéfredaktor Kmene k němu 
obdržel přes sto dopisů.) Jiná věc je, že na rozdíl od 'liberálních' 
spisovatelů, stalinisté mají v Československu moc. Ačkoliv je v Kmeni 
skalně komunistických příspěvků relativně málo, když se vyskytnou, 
čtenáři nutně mají tendenci považovat je za články programové a zásadní.
 V příspěvcích některých stalinistů se však začíná objevovat jistá 
váhavost. (To do jisté míry platí i o Evě Fojtíkové.) Kromě toho vzniká 
určitá pluralita názorů. Některé konzervativnější stalinistické výpady 
se Kmen odvažuje podrobit kritice.
Velkým problémem časopisu je, že kvalita uveřejňovaných příspěvků je 
dost nízká - i když se samozřejmě občas vyskytnou výjimky. Většina 
zveřejňovaných článků je nesmírně mnohomluvná, a proto nudná. Kmen také 
často otiskuje různé irelevantní osobní polemiky, k nimž by se skutečně 
kvalitní literárně kritický časopis neměl vůbec snižovat. I v časopise 
Kmen do jisté míry dochází k autorské diferenciaci. Někteří přispěvatelé
 píší inteligentněji než jiní. Už po prolistování několika čísel začne 
čtenář automaticky vyhledávat jistá jména a vyhýbat se jiným. Značným 
handicapem časopisu Kmen je to, že šéfredaktor Karel Sýs není bohužel 
zrovna vzorem odvahy ani spisovatelského či žurnalistického talentu. 
Soudě podle jeho článků, Sýs nadto vlastně zřejmě patří mezi dogmatické 
komunisty. Na druhé straně mu však nelze upřít, že je alespoň v 
posledním roce jako šéfredaktor při rozhodování, co do časopisu zařadit a
 co ne, značně tolerantní. 
Typickými reprezantanty skalního komunismu jsou v Kmeni například Jiří 
Hájek a Jan Kliment (který však v letošním roce v časopise zatím 
uveřejnil jen jediný kratší příspěvek). První číslo letošního ročníku 
přináší 'zásadní' Hájkův projev 'o literatuře', který autor přednesl na 
nějaké schůzi na Dobříši. Příspěvek je psán tupou, dřevěnou 
funkcionářštinou. Teprve až asi po dvou tisíci slovech textu (!!) se 
Hájek konečně dopracovává k dosti jednoduché a nepřevratné hlavní 
myšlence: že by se totiž měla rehabilitovat česká literatura let 1956 - 
1965. Jiným Hájkovým příspěvkem je článek v 35. čísle Kmenu, přetištěný z
 Izvěstijí. Dlouze a nudně se zabývá československo-sovětskou literární 
výměnou. Článek je pozoruhodný jen jednou věcí: na jednom místě Hájek 
zapřísahá své sovětské literární kolegy, aby do ruštiny nepřekládali 
'antisocialistické pamflety Václava Havla [...], ani emigranta Milana 
Kundery, který se sám manifestačně zřekl své národnosti a příslušnosti k
 české literatuře' (sic). Češi přece také nebudou do češtiny překládat 
ruská 'podvratná' díla jako je např. Solženicynovo 'Souostroví Gulag'. 
(Potíž je, že v Sovětském svazu se už ale mezitím Solženicynovo dílo 
oficiálně připravuje k vydání.) Raněn, Hájek dodává, že interview s 
Václavem Havlem, otištěný v sovětském časopise Sobesednik, české 
soudruhy 'velice překvapil'. Příspěvek Jana Klimenta, otištěný také v 
35. čísle Kmenu, je tvrdě stalinistický útok na sovětský film Alexandra 
Lopušanského 'Dopisy mrtvého'. Klimentovi se nelíbí, že ve filmu i po 
nukleární katastrofě 'dále existují jacísi mocipáni, [...] kteří 
zavádějí svůj pořádek dalším terorem'. Na Klimentův vkus je film prý 
také příliš pesimistický a poraženecký. (Z příspěvku přímo čiší, jak rád
 by Kliment film zakázal - bohužel to není v jeho moci.)
Jiným skalně komunistickým příspěvkem je primitivní, demagogický článek 
Karla Sýse, který vyšel v Kmeni č. 21 pod názem 'Vymknuta z kloubů'. 
Mimo jiné v ní Sýs nevybíravě napadá zakázané spisovatele Karla Pecku a 
Františka Kautmana. Je však pozoruhodné, jak na Sýsův paskvil reaguje v 
čísle 36 Štěpán Vlašín. Píše: Básník Karel Sýs ovládá vzácné umění 
namíchnout jedním článkem vrstvy čtenářů zcela protichůdné: statí 
'Vymknuta z kloubů' jistě pobouřil prudérní moralisty, [...] stoupence 
Charty 77 (polemikou s Františkem Kautmanem a Karlem Peckou), zapálené 
ctitele přestavby v sovětské kultuře (výpadem na Jevtušenka) i ctitele 
aktuálních próz a scénářů Radka Johna. Vlašín zdůrazňuje, že lidi, kteří
 byli v dřívějším období nějak postiženi, je těžko kritizovat. Stejně 
obtížné je podle něho útočit i na ty, kdož v sedmdesátých letech v 
Československu zaujali klíčové pozice, protože od nich se člověk musí 
obávat odvety.
V Kmeni č. 21 se přimlouvá Vladimír Přibský za rehabilitaci řady 
zakázaných českých spisovatelů. Konkrétně jmenuje Ludvíka Aškenazyho, 
Arnošta Lustiga, Vratislava Blažka, Jana Procházku, Karla Michala, 
Edvarda Valentu a další. Přibský si stěžuje, že všichni tito autoři byli
 vynecháni ze slovníku 'Čeští spisovatelé 20. století', redigovaného 
Milanem Blahynkou, který vyšel v Praze r. 1985. V čísle 30 pak na 
Přibského článek reaguje zase Štěpán Vlašín. Otevřeně se zmiňuje o tom, 
že 'v knihovnách byly knihy emigrantů dány v r. 1970 na index a volně se
 nepůjčují', a že tato omezení dosud nebyla zrušena. Dodává nadto, že 
'hesláře slovníků zdaleka nezávisí jen na představách autorského 
kolektivu'. Dále informuje, že v brněnském Ústavu slavistiky ČSAV se v 
současnosti připravují nové dějiny české literatury, které se budou 
zabývat i českými spisovateli, kteří emigrovali: pouze však těmi jejich 
díly, která tito autoři napsali a vydali v Československu. V nových 
dějinách se prý má psát i o Kunderově Žertu a o Vaculíkově Sekyře 
(Ludvík Vaculík ovšem neemigroval!). Poněkud chabě Vlašín vysvětluje, že
 zahraniční tvorbu exilových spisovatelů čeští literární vědci neznají. 
Pouštět se za nimi do emigrace je prý nemožné. Vyvolalo by to 
komplikace. Kromě zmínky o Vaculíkovi, kterého chybně řadí k emigrantům,
 se o zakázaných spisovatelích, kteří žijí v Československu, Vlašín 
vůbec nezmiňuje. V čísle 36 časopisu Kmen pak editor slovníku 'Čeští 
spisovatelé 20. století' Milan Blahynka reaguje na veškerou kritiku 
tohoto díla netolerantně a podrážděně. 
Kmen občas uveřejňuje ukázky z kontroverznějších literárních děl, 
zejména ruských, pokud už byly otištěny v Sovětském svazu nebo se tam 
jejich vydání plánuje. Č. 4 například přináší úryvek z Pasternakova 
románu Doktor Živago v překladu Jana Zábrany. V čísle 15 cituje Adolf 
Branald pasáž z českého překladu autobiografie Grahama Greena 'Kus 
života', který měl vyjít v pražském nakladatelství Vyšehrad r. 1974. 
Kniha však byla po vytištění pozastavena a teprve o jedenáct let později
 směla být uvedena do prodeje, ale anonymně, bez jakékoliv inzerce. 
Tohle Branald však neuvádí: nezmiňuje se dokonce ani o tom, z které 
Greenovy knihy svůj citát vybral. Kmen číslo 29 otiskuje dvě nevinné 
pasáže z Hrabalových Proluk. Dva roky poté, co dílo vyšlo knižně u 68 
Publishers, označuje časopis Hrabalovo dílo jakožto 'rukopis'. V čísle 
31 uveřejňuje Kmen ukázku z orwellovského románu ruského dlouho 
zakázaného autora Jevgenije Zamjatina 'My', který prý má být nyní vydán 
česky v nakladatelství Odeon. Časopis se vůbec nezmiňuje o tom, že tato 
kniha už jednou v Československu měla vyjít, totiž v roce 1969 v edici 
Světová literatura, že už byla vysázena a sazba byla rozmetána. 
Fotografický otisk tohoto zakázaného vydání nakonec vyšel v exilovém 
nakladatelství Index r. 1985. Je zajímavé, že ukázka ze Zamjatinova 
románu, otištěná v Kmeni, je vybrána z téhož překladu, který byl v 
Československu r. 1969 zakázán a který vyšel v Indexu. Knihu přeložili 
Jaroslav a Vlasta Tafelovi. Č. 42 uveřejňuje ukázku z Ripellinovy knihy 
'Magická Praha'.
Stručně o některých pozoruhodnějších příspěvcích. V Kmeni č. 20 srovnává
 Ondřej Neff v recenzi s titulem 'Anatomie totalitarismu' Páralův nový 
román 'Země žen' s knihou George Orwella '1984' a dochází k tomu, že 
'násilnický systém nejen utlačuje, ale také svým specifickým způsobem 
osvobozuje určitý typ lidí, kteří by v jiném systému byli odsouzeni do 
role nýmandů'. V Kmeni č. 29 je krátká noticka o Františku Křelinovi, v 
č. 32 je oznámení o smrti Vladimíra Vokolka. Články se však nezmiňují o 
tom, že tito autoři jsou nebo někdy byli zakázaní. Celé č. 42 je 
věnováno Franzi Kafkovi. Kmen č. 15 přináší interview s Kájou Saudkem, 
tvůrcem českých comics, který se kdysi proslavil svými kresbami pro film
 'Kdo chce zabít Jessii'. Saudkovy comics byly v posledních letech v 
Československu na indexu: jejich autor je směl uveřejňovat pouze v 
obskurním speleologickém časopise. V čísle 10 uveřejňuje Kmen interview s
 Ladislavem Smoljakem a Zdeňkem Svěrákem o jejich nejnovějším filmu 
'Nejistá sezóna', který pranýřuje neblahé československé praktiky 
schvalování divadelních inscenací. Oba umělci hovoří i o cenzurních 
zásazích do jejich vlastních divadelních představení. Měli například 
dlouho zakázáno používat číslovek 17, 45, 48 a 68. Divák by se totiž 
býval mohl domnívat, že narážejí na historické letopočty.
Kmen č. 2 přináší interview s Janem Schmidem, šéfem pražského (kdysi 
libereckého) divadla Ypsilon. Schmid říká zcela otevřeně, že české 
divadlo je v krizi. Všechno, co bylo dobré, mělo podle něho v 
Československu za posledních 25 (?) let problémy. V dvacátém čísle Kmenu
 pak na tento interview vášnivě reaguje Arnošt Goldflam: 
Celá kultura je v krizi. Obecná podpora konzumní orientaci, pasívnímu 
vnímání kultury a pseudoproblémům administrování a byrokratismu, [...] 
tabuizování některých oblastí i tvůrců, žijících i mrtvých, úplná 
absence kvalifikované kritiky a její proměna v polopravdivé referování a
 známkování, nedostatek prostoru k opravdové diskusi, malý kontakt s 
děním ve světě, [...] to vše má za následek tuto krizi a z ní plynoucí 
ztrátu a zmatení hodnot, [...] celkový duchovní úpadek. Pokles úrovně 
myšlení, [...] to, že už lidé neumějí nebo ani nechtějí otevřeně 
diskutovat a také obava z případných represí má potom vliv i v jiných 
sférách. [...] Proměna společnosti není možná jen v základně a nejsou 
dostačující ani změny dílčí.
Nechtěl jsem původně na tuto výzvu k diskusi ani reagovat. [...] Mluví 
se o otevřenosti. A přece se, upřímně řečeno, nezměnilo nic.
Jak dnes vypadají jiné československé noviny a časopisy? Postupující 
diferenciace československých periodik znamená i to, že některých 
časopisů se 'glasnosť' skoro vůbec nedotkla. Snad nejhorší je v tomto 
ohledu nechvalně známý politický týdeník Tribuna, který i nadále 
uveřejňuje útočné, tvrdě stalinské články, jako by i dnes trvala temná 
padesátá nebo sedmdesátá léta. Obdobně si počíná např. i Rudé právo. V 
jistých ohledech je na druhé straně však dnes i Rudé právo otevřenější. V
 československých oficiálních denících se poslední dobou častěji 
vyskytují dosti alarmující články o ekologických a jiných společenských 
problémech. Příloha Rudého práva Haló sobota z 24. září 1988 uveřejnila 
například poměrně zajímavou diskusi o tom, že lékaři v Československu 
jsou neobyčejně špatně placeni. V letních měsících roku 1988 uveřejňoval
 týdeník Tvorba kapitoly z nové knihy publicisty Ivana Brože o životě 
Jana Masaryka. Jediným přínosem však bylo, že Brožův text byl doprovázen
 řadou zajímavých a dávno (nebo nikdy) nepublikovaných fotografií tohoto
 státníka. Kniha totiž jinak nebyla vůbec nová: hrubě zkreslovala 
historii ze skalních stalinistických pozic. (Kuriozitou bylo, že na 
podporu jednoho svého zkresleného argumentu Brož citoval paměti Prokopa 
Drtiny 'Československo, můj osud', které, jak doslova uvedl, byly 
'vydané česky v Torontu v roce 1982'.)
A jak se na československou 'glasnosť' v tisku dívají lidé v 
Československu? Značně skepticky. Potíž totiž je, že perestrojka je v 
Československu passé. Lidé už mají komunismu dost a chtějí demokracii, 
demokracii bez přívlastků. Zároveň je značně trápí, jak je 
Československo v porovnání se Západem (Západem je obyčejně míněno NSR) 
ekonomicky a technologicky zaostalé. Navzdory všeobecnému skepticismu 
(který přiznává i Rudé právo) se však zdá, že lidé jsou poslední dobou 
vůči komunistickým úřadům stále smělejší. 1. října 1988 příloha Rudého 
práva Haló sobota např. přiznala, že letos od začátku roku 1988 až do 
konce srpna dostala redakce tohoto deníku 2457 (!) anonymních dopisů, v 
nichž si čtenáři stěžovali na různé články v tomto listě. Nezávislí 
českoslovenští aktivisté dnes běžně poskytují telefonem rozhovory 
západním rozhlasovým stanicím jako je Svobodná Evropa a československé 
vysílání BBC. Alternativní kulturní sféra je už dnes v Československu 
úřady zřejmě nezvládnutelná. Duch revolty z ní proniká i mezi oficiálně 
uznávané umělce. Nikdo se například nepozastavoval nad tím, že známý 
pražský hudebník recitoval letos na jaře na zcela veřejném vystoupení v 
Praze tuto svou báseň: 
U sečské přehrady 
Tady si uděláš kruh a budeš v něm stát,
povídá učitelka pětileté holčičce, 
za to, že kopala do míče.
A za půl hodiny 
stojí v malých kruzích
deset holčiček a chlapečků. 
Stojí a nepláčou. 
A masitá učitelka v plavkách
se rozvaluje na lavičce
a vychutnává svou moc.
A zbylí chlapečkové a holčičky
kopou do míče, 
když si myslí, že se nedívá. 
Ale ona se dívá. 
Zpod přimhouřených víček
a hlasem všemocné
vykřikuje další jména odsouzenců. 
Ale nebojte se, drobečkové. 
Kopejte dál do balónu. 
A až vyrostete, nakopejte jí prdel. 
Někdy dojde k projevu solidarity mezi oficiálně povolenou a alternativní
 kulturní scénou zcela veřejně. Tak tomu bylo například v sobotu 3. září
 1988 na folkovém festivalu v Lipnici, kdy kritik Jan Rejžek 
(přispěvatel do časopisů Kmen, Melodie, aj.), který festival uváděl, na 
pódium z publika pozval spisovatele Václava Havla. Havel takto na 
veřejnosti nevystoupil přes devatenáct let. Na pódiu byl Havel nucen 
devadesát minut poskytovat účastníkům festivalu autogramy. Policie 
nezasáhla: asi se obávala publika. (Rejžka a Havla brzo poté 
zkritizovalo Rudé právo a Tvorba. V časopise Kmen se od té doby zatím už
 žádný Rejžkův příspěvek neobjevil.) V sobotu 17. září došlo ke kontaktu
 mezi domácí a českou exilovou kulturní scénou. V Budapešti totiž toho 
dne uspořádali exiloví zpěváci Jaroslav Hutka a Vlastimil Třešňák dva 
koncerty svých písní, na něž z Československa přijelo kolem dvou set 
účastníků. (Na koncertě vystupovali i dva 'oficiální' zpěváci z 
Československa.) 
Situace v Československu je dnes bezpochyby nepřímo ovlivňována vývojem v
 Sovětském svazu. Někdy však dochází k značné konsternaci 
československých oficiálních míst, zasáhne-li dnešní sovětská otevřenost
 v Československu i přímo. V polovině září 1988 se na dobříšském zámku 
konalo setkání asi čtyřiceti zahraničních bohemistů - překladatelů s 
oficiálními československými spisovateli. Podle informací rozhlasové 
stanice Svobodná Evropa setkání přivedli do varu ruští bohemisté. 
Bohemistka jménem Taťána Čepotarevová se totiž na Dobříši veřejně 
zeptala, kdy už se v Československu začnou uveřejňovat knihy českých 
spisovatelů, kteří žijí v zahraničí. V sále prý nastalo ticho, že by 
bylo slyšet upadnout špendlík. Známá stalinistická literární 
'teoretička' Hana Hrzalová Čepotarevové pevně odpověděla, že Milan 
Kundera už není českým spisovatelem. Dodala, že čeští spisovatelé žijící
 v zahraničí píší špatně, protože jsou odtrženi od živé češtiny. Na to 
však Taťána Čepotarevová prý namítla, že není ani tak otázka, zda tito 
spisovatelé píší špatně nebo dobře, jako je záhada, proč v 
Československu nevyšly romány jako Kunderův 'Žert' nebo Škvoreckého 
'Zbabělci'. Členové ruské delegace si také se zájmem přečetli 
stalinistický útok Evy Fojtíkové na sovětskou perestrojku, který vyšel v
 Kmeni č.33, odesli si ho na sovětské vyslanectví a z něho o něm v 
Moskvě informovali šéfredaktora týdeníku Ogoněk, který na článek prý 
bude ve svém časopise reagovat. Jedna sovětská spisovatelka pak na 
Dobříši vznesla dotaz, jak má chápat stanovisko soudružky Fojtíkové. 
Řekla: 'Eva Fojtíková mnoho neznamená. Ale je to její stanovisko? Její 
muž, Jan Fojtík, také mnoho neznamená. Ale je to jeho stanovisko? Nebo 
je to stanovisko ÚV KSČ?' Na ta slova šéfredaktor Kmene Karel Sýs prý 
zčervenal vzteky. Závěrem diskuse dodal Bohumil Hrabal: Komenský zemřel v
 cizině - a taky zůstal Čechem. 
V Československu nedávno vznikla celá řada nových nezávislých skupin, 
například Polsko-československá Solidarita, Nezávislé mírové sdružení, 
Iniciativa sociální obrany, Společenství přátel USA, skupina 'České 
děti' (která poprvé veřejně vystoupila při příležitosti dvacátého výročí
 sovětské invaze) a nejnověji Hnutí za občanskou svobodu, jehož 
programem je otevřeně se zasazovat za znovunastolení demokracie v 
Československu. Zatímco členy některých těchto iniciativ jsou signatáři a
 stoupenci Charty 77 a tedy lidé převážně středního věku, aktivisté 
např. Nezávislého mírového sdružení či skupiny 'České děti' jsou velmi 
mladí. Je jim zhruba kolem dvaceti. Tito mladí lidé jsou neobyčejně 
stateční a ve svém postoji ke komunistickým úřadům naprosto 
nekompromisní. Zde je na ukázku část prohlášení, které skupina 'České 
děti' v Praze vydala 2. listopadu 1988 poté, co pražská policie 28. 
října v Praze na Václavském náměstí brutálně rozehnala nezávislou 
demonstraci: 
Poslední dějství konce komunistické strany v Československu
28. října se ukázala státní moc - Komunistická strana Československa - v
 plné své nahotě. [...] Někteří z manifestantů byli pamětníci obdobné 
manifestace na Václavském náměstí 28. října v roce 1939, kdy byl fašisty
 smrtelně zraněn student Univerzity Karlovy Jan Opletal. Po 49 letech se
 situace opakuje. Fašisté si jen vyměnili uniformu. Síla slaví pochybné 
vítězství a komunisté se už vůbec netají s tím, o co jim jde. O moc 
hájenou všemi dostupnými, tedy i nezákonnými prostředky. Komunistická 
strana Československa, strana zkorumpovaných úředníků, která za léta své
 moci pošlapala a zneužila nejvíce ze všeho své vlastní ideály, strana 
klamu, podvodu a nestoudných lží, svou hru o lepším světě, spravedlivém 
rozdělení statků a svou roli ochránkyně zájmů pracujícího lidu u tohoto 
národa definitivně dohrála. Nikdo nikdy už neuvěří v její dobré úmysly a
 snahu něco změnit. Aby udržela svou neudržitelnou moc, bude vládnout 
čím dál hruběji. Její konec to jen uspíší.
Aktivizace veřejnosti, jak se projevila velkou účastí občanů na 
nezávislých demonstracích v Praze 21. srpna 1988 a 28. října 1988, 
překvapila nejen úřady, ale i disidenty (viz fejeton Ludvíka Vaculíka 
'Srpnové září', v němž se autor přiznává, že on 21. srpna na Václavské 
náměstí vůbec nešel, protože nevěřil, že by se Češi k něčemu ještě vůbec
 zmohli). Tyto demonstrace ovšem nebyly první. Předcházela jim už 
demonstrace na pražském Staroměstském náměstí 10. prosince 1987 v Den 
lidských práv a bratislavská demonstrace za náboženskou svobodu v březnu
 1988. Kromě toho se na různých místech Československa konají obrovské 
náboženské poutě. Poslední z nich, v Šaštíně na západním Slovensku, se 
18. září 1988 zúčastnilo asi 60 000 lidí.
Navzdory mezinárodnímu vývoji a veřejnému mínění doma i v zahraničí se 
úřady, které nezávislé občanské aktivisty vlastně nikdy nepřestaly 
pronásledovat (na jaře 1988 nesmyslně zemřel ve vězení obránce lidských 
práv Pavel Wonka), se teď zřejmě rozhodly k zoufalému pokusu veškerou 
aktivitu nezávislých občanů tvrdě potlačit. Snahy chartistů a ostatních 
občanských sdružení uspořádat v Praze nezávislé diskusní fórum jsou 
policií důsledně mařeny - ač se taková nezávislá setkání celkem běžně 
konají v jiných východoevropských zemích. Po pražské demonstraci 28. 
října Rudé právo zahájilo jednu ze svých nechvalně známých hysterických 
kampaní namířených proti 'rozvratníkům', 'imperialistům' a 'pravicovým 
silám', jakými proslulo zejména v sedmdesátých letech. (Snad je 
zajímavé, že se letos úřady tradiční oslavu VŘSR 7. listopadu neodvážily
 uspořádat v pražských ulicích! Konala se v Paláci kultury a byla na 
vstupenky - jen pro zvané.) 
Augustin Navrátil z moravských Lutopecen,, autor katolické petice 
požadující občanská a náboženská práva, kterou podepsalo přes 600 000 
československých občanů, byl v říjnu 1988 úředně prohlášen za duševně 
chorého a trvale uvězněn na psychiatrické klinice v Kroměříži. V červnu 
1988 byl slovenský katolický aktivista Ivan Polanský odsouzen za 
rozmnožování nezávislé literatury k neobyčejně tvrdému rozsudku čtyř 
roků vězení. Nejnověji byli vzati do vazby Ivan Jirous, Jiří Tichý, Petr
 Cibulka, kněz František Lízna a další aktivisté. Zároveň jsou vězněni i
 členové Nezávislého mírového sdružení Jiří Štencl, Tomáš Dvořák, Luboš 
Vydra a dr. Hana Marvanová. Dr. Marvanová je např. obviněna z trestného 
činu pobuřování, kterého se měla dopustit tím, že 'vyvolávala nedůvěru k
 roli KSČ a oslabovala úlohu ozbrojených sil.' Činila to zřejmě tak, že 
jakožto aktivistka NMS důsledně spojovala myšlenku odzbrojení s 
myšlenkou lidských práv a požadovala zavedení náhradní služby pro 
odpírače vojny z důvodů svědomí. Taková náhradní služba však dnes běžně 
existuje i v některých zemích východního bloku - a 'úlohu ozbrojených 
sil' tím zdá se nijak nenarušuje.
Situace v dnešním Československu je rozporná. Československo je nicméně 
po letech stagnace přece jenom v jistém pohybu. V budoucnosti bude hodně
 záviset na vývoji v Sovětském svazu, ale i na tom, jaký postoj zaujmou 
Čechoslováci sami. Bude koneckonců záležet na nich samotných, jestli se 
jim podaří zkorumpované 'úředníky' svrhnout. Doufejme, že se nesplní 
naděje některých skalních komunistů, kteřé doufají, že kdyby v Sovětském
 svazu liberalizace pokračovala, Československo se od Velkého bratra 
odtrhne a konzervativní komunistické vedení zemi donutí jít vlastní, 
dogmatickou cestou. Taková naděje je prý zcela reálná a uskutečnitelná. 
Poukazuje se na Albánii: Albánie se od Sovětského svazu a Číny také 
odtrhla a její vnitřní uspořádání to vůbec nenarušilo: tvrdý stalinismus
 v té zemi úspěšně přežívá ještě dvacet let po roztržce! 
 
12832
 
Diskuse