
Závěrečný argument Charlieho Kirka
13. 9. 2025 / Fabiano Golgo
Po takovém veřejném a násilném konci člověka svádí sklon uchylovat se k obvyklým frázím. Říká se nám, zcela právem, že násilí nikdy není řešením, že musí zvítězit zákon a že lidský život má hodnotu, bez ohledu na názory daného člověka. To vše je samozřejmě pravda.
Jsou to věci, které se učíme v občanské výchově a
které recitujeme na pohřbech. Pravda je však taková, že život a smrt,
zejména na veřejné scéně, jsou jen zřídka takto čisté. Hovořit o odchodu
Charlieho Kirka, aniž bychom plně zhodnotili jeho životní dílo, by byl
určitý druh morální nepoctivosti. Znamenalo by to zavírat oči před
samotnou silou, která z něj učinila významnou postavu – silou, která se
nakonec možná stala jeho zkázou.
Kirk, v útlém věku 31 let, byl
mužem éteru a přednáškových sálů. Jeho živobytím nebyly myšlenky,
alespoň ne v klasickém slova smyslu, ale jakýsi druh politického
performativního umění. Živil se provokacemi své doby a jeho specialitou
bylo hledat tu nejošklivější, nejrozpornější stránku jakéhokoli tématu a
poté ji bránit s téměř náboženským zápalem. Vybudoval si kariéru na
tom, čím byl: profesionálním antagonistou.
Jak již bylo řečeno,
jeho specifický zájem se soustředil na stále se rozšiřující a pro něj
hluboce znepokojivý svět těch, kteří se nekonformují s tradičními
představami o genderu a sexualitě. Byl mužem, který v trans osobě viděl
„pulsující prostředníček bohu“ a v lednovém povstání zmeškanou
příležitost pro „gay sex“ v sálech Kongresu. Člověk může jen žasnout nad
zvláštní alchymií, která dokáže proměnit prosté vyjádření lidské
identity v kosmickou urážku nebo násilnou vzpouru v obscénní komedii.
Šlo v jádru o promyšlený absurdismus.
A tak, když nyní slyším
chór hlasů, které trvají na tom, že se o jeho násilném konci musí
hovořit izolovaně, jako by jeho rétorika a jeho život byly dvě oddělené
věci, připadá mi to jako hluboké nepochopení příčiny a následku.
Příspěvek Kirka společnosti nespočíval ve stavění mostů, ale v jejich
odstřelování. Byl evangelistou rozdělení a našel si početné a vstřícné
publikum v zemi, která se zdá být k tomu stále náchylnější.
Otázkou
tedy není, zda byla jeho smrt oprávněná. Nebyla. Otázkou spíše je, jak
můžeme diskutovat o jeho odkazu, aniž bychom uznali, že samotná semínka
jeho veřejné kariéry – neustálé, neochvějné pěstování nepřátelství –
byla možná také semínky jeho tragického a násilného konce. Je to ponurá
poezie a závěrečný, strašlivý argument v životě, který jimi byl
prodchnut.
Diskuse