Nechci, ale musím..

Budvar!

16. 6. 2022 / Jiří Hlavenka

čas čtení 3 minuty
Fakticky je to bezvýznamný spin, který akorát odvádí pozornost od podstatného, ale umožňuje trošku srozumitelné ekonomické osvěty, a to si nenechám ujít. Prosím, dávám úplně stranou sentimenty, jako že "rodinné stříbro", "staletá tradice", "slepice co snáší zlatá vejce", nebo "Američané to koupí a hned zavřou". Nicméně si neodpustím rýpnutí: pokud tolik slzíme po rodinném stříbru, proč jsme teda vůbec v roce 1989 cinkali v té zimě na náměstích? Jsme mohli všecko nechat ve státních rukou, ne? To by bylo rodinného stříbra a slepic a zlatých vajec, to bychom byli všichni bohatí! Budvar podle dostupných informací vydělává něco okolo 300 mil. Kč před zdaněním, řekněme 250 mil. po zdanění. Jenomže tohle vůbec nic neříká o skutečnosti, kolik je schopna firma odvádět (přes dividendy) do státního rozpočtu, a KOLIK SKUTEČNĚ ODVÁDÍ. Rostislav Kocman poukázal, že od roku 2018 zřejmě Budvar do rozpočtu neodvedl ani korunu... jak to, proč?

Protože je docela rozdíl mezi účetním ziskem podle českého účetnictví a free cash flow, tedy schopnosti firmy generovat hotovost (kterou si případně může majitel stáhnout). V českém účetnictví lze dost kouzlit a provozními i kapitálovými náklady, účetní zisk nic nevypovídá o tocích hotovosti. Vůbec nevíme, zda Budvar, aby vůbec udržel svou konkurenceschopnost a kvalitu, je nucen investovat (což se nepromítne do účetního zisku, ale udělá sekeru do cash flow) a kolik. Má technologický dluh, má technologický náskok? Vůbec netušíme. Účetní zisk sám o sobě o firmě málo říká. Trh v pivovarnictví je extrémně konkurenční, Budvar vůbec nemá zaručenou profitabilní budoucnost.
Ještě zajímavější je ale úvaha o hodnotě firmy. Hodnota je částka, kterou je někdo ochotný za vaši firmu zaplatit. Takhle přesně zní rovnice, nijak jinak. A u Budvaru je nečekaně vysoká, asi patnáct let staré odhady jsou cca 25-38 miliard Kč, dnes by prostou časovou valuací mohly cílit k 50 miliardám.
Všimněte si: roční zisk (cash flow? kdo ví?) je 250 mil, hodnota 200x větší? Ukazateli se říká price/earnings ration (P/E ration), a i u vynikajících světových korporací se pohybuje někde v rozmezí 20-25. Znamená, zjednodušeně řečeno, že když si firmu koupíte, tak jako majitel stahujete 20-25 let zisky a jste na svém, investice se vám právě vrátila. U Budvaru to má být 200 let? Jakou to má logiku?
Takovou, že hodnota Budvaru - na rovinu řečeno - nespočívá vůbec v tom, že vaří svoji zrzku a někdo je dokonce ochoten ji pít, ale v tom, že drží v ruce ochrannou známku Budweiser pro řadu zemí světa, a tím pádem tahá za nohavici jednoho z globálních pivovarnických lídrů, firmu Anheuser-Busch (cca 50x větší společnost), který tak nemůže používat na řadě trhů používat název Budweiser. Jenomže ochranná známka PENÍZE NENESE, nevydělává nic, netvoří výnosy.
Pokud si věc představím jako soukromý podnikatel či investor, tak mám firmu, která mně vydělává milión korun ročně, a nějaký "blázen" mě za ni nabízí 200 miliónů - tedy dvě stě ročních výdělků. Jediná logická reakce je okamžitě prodat, a těchto 200 miliónů pak chytře investovat (fakticky by se za to mělo dát koupit deset tak velkých firem jako byla ta moje co jsem prodal), a místo miliónu pak ročně vydělávat deset...
A mimochodem, nikdo nebrání českému státu jednat úplně stejně, navíc ještě hájit strategické zájmy země (pivo v nich fakt není, byť by leckdo nesouhlasil): například v energetice.

3
Vytisknout
7371

Diskuse

Obsah vydání | 21. 6. 2022