O lidském faktoru ještě jednou
17. 7. 2020 / Karel Dolejší
Podle ministra všeho Karla Havlíčka (ANO) poslední série nehod na železnici neznamená systémové pochybení, ale pouze jednotlivé individuální chyby strojvůdců22. 7. 2020 / Karel Dolejší
Zkuste se soustředit na řízení vozidla po dobu jedenácti hodin - poté, co jste spánkem strávili plus minus čtyři hodiny, zatímco vás budilo hlášení staničního rozhlasu.
A zkuste v takovém stavu nedělat chyby.
Hodně štěstí.
***
V kterési z Kubátových krkonošských pohádek dávala selka čeledínovi k jídlu jedno vejce denně.
Onoho dne jej však pozorovala, kterak se večer za chůze potácí a zakopává.
Dospěla tedy k názoru, že po celém vejci je její zaměstnanec zřejmě příliš bujný, takže ho napříště bude krmit pouze polovinou.
Úvahy univerzálního ministra Havlíčka o lidské chybě coby příčině řetězových nehod vlakových souprav Českých drah se ovšem ubírají v zásadě stejným směrem, jako úvahy právě zmíněné, veskrze lidumilné domácí paní.
Poté co sami zaviníte nepřiměřený stav zaměstnanců jim to ještě přičtěte na účet a dál utahujte šrouby.
Za starých časů se tomuhle říkalo nelidské vykořisťování; za časů současných nepochybně nutná flexibilita pracovní síly.
***
Jediný lidský faktor, který snad může v kauze srážek vlaků bez vynucení selhávat - a to totálně - je ministr dopravy.
Zlé jazyky ovšem tvrdí, že pod Babišovým vedením spí Havlíček možná jen o něco málo více než strojvůdci.
V tom případě však nelze vyloučit ani možnost, že kumulované nevyspání vedlo u něj dočasně k závažným psychickým změnám, které zcela znehodnocují jeho úsudek.
Pak navrhuji, aby byl Havlíček někde řádně uložen a hibernoval až do voleb v roce 2021. Poté může být šetrně probuzen, aby nepropásl sestavování nové vlády, které pomůže konečně realizovat Český sen.
S hibernací myslím dokáže kvalifikovaně poradit jezevec z Vysočiny.
Pak odpočatý ministr všeho snad konečně dojde k pochopení primitivního faktu, že dřevěný přednosta k zabezpečení vlakové dopravy v roce 2020 už rozhodně nestačí.
A to ani v holdingu.
Diskuse