Brněnské nádraží nejen pro Brňáky

12. 2. 2018 / Jiří Hlavenka

Nástup autonomní mobility je evidentní


Velké brněnské a jihomoravské téma asi ne-lokální čtenáře zajímat nebude, ale ono se dá zobecnit. Místní problematika je diskutovaná tisíckrát jinde, v kostce jde o to, kde má stát a jak má vypadat hlavní městské nádraží s denní cirkulací okolo 60 000 lidí (unikátně 30k, ale používají jej dvakrát denně; to staré je už na hranici únosnosti fungování).

Veškeré posuzování dopravních staveb má jednu zásadní vadu - přičemž vůbec nevím jak ji odstranit. Diskutuje se tu stavba, která bude hotová (optimisticky) za cca 25 let a má sloužit dalších, řekněme, 150 roků. Tedy až za 25 let budování a utrácení desítek miliard jí projde slavnostně první zákazník; a my bychom se přece měli ptát, jak bude vypadat svět dopravy v letech 2050-2200, v éře, kdy se bude tato obří investice vracet, kdy má mít vrcholnou dobu své služby občanům.

 

Nad větou "jak bude vypadat svět v roce 2200" se všichni hromově zasmějeme. Jak se může ten hlupák ptát, to přece neví vůbec nikdo! A přesto už sháníme čtyřicet miliard - na to, abychom vyřešili DNEŠNÍ problém s jakýmsi lineárním výhledem na příštích dvacet či třicet let. Lineární výhled navíc nepočítá s žádnými systémovými, strukturními změnami v dopravě: jen vychází z toho, že se např. nyní ročně zvyšuje počet cestujících železniční dopravou o půl procenta a z toho se protáhne trendlajna, že to i v dalších třiceti letech bude podobné. Jenomže jinak se projektovat (ze zákona!) nesmí.

Já tu nejsem "ze zákona" a tak si mohu dovolit trochu přízemních vizí.

Nástup autonomní mobility (a též elektromobility, ta ale s tím úplně nutně nesouvisí) je evidentní. Každý rok nastává významný pokrok a odborníci hovoří, že technologicky je vše připraveno a vlastně to stojí na legislativě. Vsadím se, že během jednotek let některé západoevropské velkoměsto kompletně uzavře svou část pro "vozy s řidičem" a tato část se bude rozrůstat - uvnitř budou jezdit jen autonomní "elektro-taxi".

 "Zaparkované auto" se stane podobným protimluvem jako "suchá voda" (auto není proto aby parkovalo, ale aby jezdilo) a najednou se zjistí, že počet nehod ve městě klesl na 0, počet mrtvých na 0, počet raněných na 0, škody na 0,- Kč, na ulicích je najednou volno, klid, ticho, žádný smrad a zplodiny. 


Tohle spustí vlnu a vůbec bych se nedivil, kdyby za těch 25 let bylo dalším městem, které si vymezí "no-cars perimeter" a nevpustí tam jediný vůz s volantem, i naše Brno. A když to nebude za 25, tak za 35 určitě.

A vtip je v tom, že tohle totálně překope veškerou dopravu ve městě: individuální i hromadnou. Malé, pod dva metry dlouhé a metr padesát úzké kapsličky převážející osoby z A do B (nikoli "od zastávky k zastávce") nahradí nejenom současnou individální dopravu (1 člověk v bedně 5,5mx2 m), ale nejspíš i současnou hromadnou, protože ta nová dostane lidi rychleji i pohodlněji od startu k cíli. 

No a samozřejmě to ovlivní i vlakovou dopravu, kdy pasažér z mimoměstského místa bydliště se nechá dopravit nejspíše na kraj města (podobně jako dnes svým autem) a "kapsličkou" se nechá dovézt ke dveřím svého pracoviště. (Jak se bude rozšiřovat autonomní doprava i mimo města, je otázka, zda vůbec příměstská železniční osobní doprava má šanci na přežití - a to říkám s lítostí jako velký milovník vlaků!) Naopak na významu mohou nabýt (dálkové) rychlovlaky nahrazující na tratích do tisícovky kilometrů letadlo - ta ale může město jen "líznout" na okraji a nezdržovat se zajížděním: sem a odsud opět fungují autonomní vozítka.

Říká se, že historie se občas opakuje: když bylo dnešní brněnské nádraží vybudováno a uvedeno do provozu, zjistilo se, že nevyhovuje. Představme si dobu o pět primátorů dál, kdy nové vedení města vystoupí z autonomního elektromobilu a půjde za blýskání blesků slavnostně přestřihnout pásku městského hlavního nádraží (ať už bude kdekoli), s rozpačitým pocitem, že těch čtyřicet miliard bylo utraceno za něco, co... tak úplně nevyhovuje době, potřebám a situaci. Ale přestavět na koncertní sál se to dá vždycky, ne.

A teď babo raď. Diskutujme, ale nejen o "brněnském tématu", protože tohle platí všude možně - jak plánovat monstrózní dopravní investice s 30 lety budování a na 200 let používání, když tušíme, že doprava projde brzy největší proměnou v dějinách, jen přesně nevíme jakou a kdy.

0
Vytisknout
2537

Diskuse

Obsah vydání | 15. 2. 2018