
Demytizace Palestiny a Palestinců: „nejmorálnější armáda světa“
13. 6. 2025 / Zdeněk Jehlička
čas čtení
28 minut
Foto: Desítkami izraelských tankových střel zavražděná Hind Rajab
Pětiletá
palestinská dívka Hind
Rajabová
byla v lednu 2024 zabita cílenou kulometnou dávkou
z izraelského tanku, když prchala v autě společně
s příbuznými na pokyn izraelské armády z města Gazy.
Stejný tank předtím postřílel jejího strýce, tetu a všech pět
sestřenic; Hind tak zůstala v autě mezi mrtvými sama a
několik hodin marně čekala na záchranku Červeného půlměsíce.
Rozstřílený sanitní vůz byl později nalezen poblíž auta
s mrtvou Hind a jejími příbuznými, postříleni izraelskou
armádou byli i oba záchranáři.
V dubnu
byly severně od města Rafah na jihu Gazy napaden
izraelskými vojáky konvoj sanitních vozů společnosti Červeného
půlměsíce. Patnáctičlennou osádku vozů složenou ze
záchranářů a lékařů izraelští vojáci postříleli a
naházeli do masového hrobu. Do písku zahrabali i zničené sanitní
vozy. Tvrzení izraelské armády, že sanitní vozy projížděly
tmou neoznačeny, bylo vyvráceno
jako lež, když se v kapse jednoho ze
zabitých záchranářů našel mobilní telefon s natočeným
záznamem toho, jak vozidla jedou řádně označena a s výstražnými
signalizačními majáky. Mrazivý záznam zachycuje několik
dlouhých minut plných kulometné střelby a křiku o pomoc.
Doktor
Hamdí al Nadžár odvezl v dubnu svou ženu lékařku Alu
Nadžárovou do Násirovy nemocnice v Chán Jůnis, kde
pracovala jako lékařka. Jen chvíli po návratu dopadla
na jejich dům zacílená izraelská bomba. Devět z deseti
jejich dětí, Yahya, Rakan, Ruslan, Jubran, Eva, Rivan, Saydeen,
Luqman a Sidra, bylo zabito. Nejstaršímu z nich bylo
dvanáct let, nejmladšímu šest měsíců. Ohořela dětská těla
byla převezena do Násirovy nemocnice, kde jejich matka pracuje. Na
následky zranění zemřel
v červnu i doktor Nadžár, Poslední ze synů,
jedenáctiletý Adam, je po dvou operacích a stále bojuje o život.
Nikdy
více jen pro někoho
To
je jen několik
málo z bezpočtu případů válečných zločinů, který
Izrael se svou armádou na Palestincích v Gaze spáchal a
každodenně již více než rok a půl páchá. Zločinů, kterým
není i přes mobilizaci veřejnosti svět schopen – či jak
ukazuje příklad České republiky ani ochoten – zabránit. Česká
republika se svou zaslepenou podporou Izraeli už dávno zatáhla
celou naši společnost do spoluviny za izraelskou genocidu v Gaze.
O to déle bude trvat snažení příštích politických generací,
aby nám tato hanba nebyla v budoucnu často připomínána.
Lehkost,
s kterou se máme smířit s genocidou
v Gaze, již páchá náš deklarovaný izraelský spojenec, a
cynismus, s jakým jí dovede naše politická reprezentace a
média soustavně obhajovat, dává zapomenout na deklarované
hodnoty univerzálních lidských práv a vrací nás do časů
kolonialismu či už jednou odbytých fašistických diktatur
s jejich dehumanizačním jazykem a přivlastněním si
spravedlnosti. Všechna ta jímavá předsevzetí o „never again“,
která jsou lehkovážně pronášena na rozmanitých
vzpomínkových
fórech, kde se kladou věnce za včerejší oběti, se obrací
vniveč, když přijde na aktuální hromadné vyvražďování
Palestinců a destrukci Gazy.
Tady
se pak ono „again“ vrací znova a znova v podobě dalších
hrůzných případů masakrů Palestinců, jako by izraelská armáda
chtěla světu ukázat, že ještě zdaleka nedosáhla svého dna.
Masakrů, které sice můžeme sledovat v přímém přenosu,
ale které naší politické třídě často nestojí ani za
komentář. Toto selhání Palestincům jen ukazuje, že lidská
práva nejsou přes veškerá tvrzení univerzální, neplatí pro
všechny stejně a Západ je pro všechny vymáhat nebude. I přes
ojedinělé kritické hlasy, které se dnes na Západě ozývají,
vede stálá diplomatická, obchodní i zbrojní podpora Izraeli k
posílení argumentu, že lidskoprávní agenda je hlavně
konstruktem prvního světa k ovládnutí toho druhého.
Morálka
izraelské armády
Snaha
zbavit Izrael viny na základě jakýchsi morálních argumentů o
„jediné demokracii Blízkého východu“, která má disponovat
funkčními institucemi západního typu, a tak představovat
civilizaci v moři barbarství, je v jádru rasistická a
vedena představami, které palestinský autor Edward Said popsal
jako orientalistické. Přilnavost k podobnému druhu
argumentace právě ve vztahu k Izraeli viněného mimo jiné i
z apartheidu nás dostává až do směšnosti a morálního
kýče, kdy jsme připraveni přijímat propagandistická tvrzení
Izraelců až tak absurdní, jako je ono často opakované klišé o
izraelské armádě coby „nejmorálnější
armádě světa“. Frázi o izraelské nejmorálnější
armádě, která má navíc jednat podle jakéhosi etického
kodexu, jsou přitom schopni
uvěřit i jinak kriticky založení pozorovatelé, u kterých by
podobné tvrzení v případě jiné armády muselo vyvolat jen
pobavený úšklebek. Přitom už samotné užití sousloví
„nejmorálnější armáda světa“ je absurdní, jako by snad
existoval nějaký světový žebříček v morálních
dovednostech národních armád.
Logickým
vyústěním tohoto uvažování je, že pokud už nějakou armádu
označíme za „nejmorálnější na světě“, nemůže se přece
dopouštět chyb, a je jí tak dovoleno
vše. Když se pak ukáže, že tato nejmorálnější armáda je
odpovědna za velmi nemorální kolektivní šílenství, při kterém
se denně dopouští válečných zločinů, nemůže být
odpovědnost na ní, ale na obětech. To Palestinci, takto
dehumanizováni na barbary, mají nutit nejmorálnější armádu
světa dělat to, čeho by za jiných okolností přece nebyla
schopna.
Právě
tento způsob myšlení dovolil izraelské premiérce Goldě Meirové
vyřknout onu památnou větu: „Nenávidím Palestince za to, co
nutí dělat naše chlapce.“ A tentýž způsob myšlení dnes vede
naše politiky k prohlášením, že za to, co dělá Izrael
v Gaze, může Hamás. A jak dodává profesor politologie Petr
Fiala, je to sice kruté, ale děje ve prospěch Palestinců
samotných, že je izraelská armáda zbavuje Hamásu. Jistě,
vraždění, kterého se dopustili Palestinci na izraelských
civilistech 7. října 2023, je nepřijatelné tak jako každý jiný
masakr civilistů. Ovšem obhájci „nejmorálnější armády na
světě“ to vidí jinak: zatímco památný říjen není
omluvitelný ničím, veškeré následné masakrování
palestinských civilistů je omluvitelné předloňským říjnem.
To,
že izraelská
armáda nechává shořet lidi za živa, záměrně střílí
do dětí, mučí
muže, ženy a často
i děti, bere
civilisty jako lidské
štíty a masakruje je po desetitisících, stejně jako
znásilňuje
politické vězně a popravuje válečné zajatce, bombarduje ve dne
v noci školy,
nemocnice,
mešity,
kostely i stanové
tábory v izraelskou armádou určených běženeckých
zónách a západní svět je přesto stále ochoten ji
podporovat, posílat jí zbraně a munici a nadto ji považovat za
„nejmorálnější na světě“, neukazuje jen na kognitivní
disonanci jednotlivců. Jde o jakési kolektivní selhání, které
pramení z našeho přemítání o celosvětovém „střetu
civilizací“, v němž nazíráme „svou kulturu“ jako tu vyšší
a pokročilejší. Jak už psal zmíněný Edward
Said, dosažená kulturní úroveň se tak stává jen jiným
nástrojem nadvlády.
Lidová
armáda
Důvody
toho, proč jsou podporovatelé Izraele společně s izraelskou
veřejností ochotni věřit v morální čistotu izraelské armády,
souvisejí s tím, jak se tato armáda formovala a jaké
postavení měla a má v izraelské společnosti. V předstátním
období šlo o paramilitární jednotky, které chránily první
osady – zakládané coby „věže a palisády“ – uprostřed
původního arabského obyvatelstva. Osadníci byli zvyklí být
ozbrojeni a zpětně tak byla osadnická komunita militarizována.
Farmaření a boj o půdu měly vytvořit nový typ fyzicky odolného
židovského člověka, tzv. „sabry“. Ten byl v sionistické
perspektivě protikladem k tradiční karikované postavě
pasivního žida a měl být základem obnoveného židovského
národa.
Překryv
vojenské a civilní složky se v izraelské společnosti
udržuje doposud a armáda založená na rezervistech tak zahrnuje
drtivou většinu izraelských rodin. Být součástí izraelské
armády je nejen zdrojem sociální mobility, ale výrazem
příslušnosti k židovskému národu a symbolem národní
hrdosti. Izraelská armáda – podobně jako jiné armády národů,
které si vydobyly svobodu (ať již to znamená cokoliv) s puškou
v ruce – má ve společnosti silnou
autoritu a ozbrojený voják je ve veřejném prostoru běžně
přítomný.
Jakýsi
miliční charakter izraelské armády, permanentní mobilizace a
prolínání civilního s vojenským umožňují, že zbraně se
uchovávají i v domácnostech a že Palestina se kolonizuje a
dosídluje z osad, které byly původně často vojenskými
základnami. Konečně tak tomu bylo i s prvními osadami po
zabrání Západního břehu Jordánu a Pásma Gazy po roce 1967.
Odvolávkou k vojenským či bezpečnostním základnám
v případě izraelských nelegálních osad obchází Izrael
svůj závazek k Ženevským úmluvám. Ty zakazují okupantovi
dosidlovat okupované území vlastním obyvatelstvem, ale připouští
možnost dočasného zřizování vojenských základen pro udržování
správy a bezpečnosti území.
Pro
svou silnou vnitřní demokracii je izraelská armáda považována
za armádu
lidovou. Je mnohorasová, ale založená na etnicitě, tedy
omezena téměř výlučně – až na výjimky, jako jsou Drúzové
– na židovské odvedence. Palestinci nejsou povoláváni do
vojenské služby, což jim však znesnadňuje uplatnění i
v civilním sektoru, přístup k bydlení i k práci.
Armáda je považována za garanta bezpečnosti státu ve
společnosti, která je do značné míry uměle
udržována v paranoidním pocitu existenčního
ohrožení.
Všechny
tyto důvody znesnadňují, ne-li znemožňují, aby byl izraelský
voják za páchání válečných zločinů stíhán, byť jen
izraelskými autoritami. Popohnání
k odpovědnosti před mezinárodními soudy je tak téměř
nemožné. Mimo jiné i proto, že jsou Izraelci vedeni k tomu,
aby k mezinárodním institucím chovali despekt jako k součástí
okolního světa, který má být vůči „židovskému státu“
předsudečný, či přímo nepřátelský, což má pramenit
z hluboce zakořeněného „odvěkého“ antisemitismu.
"Barbarství
Palestinců“
Obraz
morálního bojovníka vyžaduje protipól v podobě barbarského
nepřítele. Potřeba sebepotvrzování této představy je o to
důležitější, čím víc se Izrael pohybuje v nesamozřejmosti
okupace a osadnické kolonizace a násilí mu slouží k potlačení
oprávněných požadavků okupovaných Palestinců. Aby mohlo být
palestinské volání po svobodě delegitimizováno, je nutné
delegitimizovat samotné Palestince.
Podle
izraelského profesora mezinárodního práva Neva
Gordona je míra dehumanizace Palestinců, spojená s jejich
očerňováním a viktimizací, dána jen tím, že na rozdíl od
izraelského státu s jeho institucemi a armádou se Palestinci
pohybují v nestátní formě a bez občanství. Mohou tak být
lehce vykresleni jako barbaři, kteří nebyli s to vybudovat
vlastní stát, a tak si zaslouží to, co se jim děje. A jelikož i
jejich odboj je veden mimo kontrolu státu – ať již
sebeorganizovaným tlakem v podobě nenásilných protestů
jednotlivých komunit, či prostřednictvím ozbrojených odbojových
frakcí –, nerozumí Palestinci v představě izraelské
propagandy ničemu jinému než síle.
Konečně,
vykonstruovat nepřítele tak, aby mohla být mobilizována
společnost k jeho porážce, a vytvořit společenský souhlas
s jeho beztrestným zabíjením předpokládá přiřknout mu
takové charakterové vlastnosti, které ho odliší od ostatních
lidí a dovolí ho tak „vydělit, označit a eliminovat“.
Zatímco
tak Izrael se svou armádou musí „racionálně“ bránit pouhou
existenci „židovského státu“, či dokonce židů samotných,
je palestinský odboj vykreslen coby iracionální, teroristický a
vycházející z „kultu smrti“. Palestinci samotní fungují
v izraelské propagandě jako nesvéprávní lidé živořící
coby oběti svých neodpovědných vůdců, které podle
propagandistické potřeby buď zvolili, nebo naopak už dlouho
nevolili.
Neidentifikovatelná
palestinská masa je vláčena dějinami, propásla každou
příležitost po sebeurčení, protože nerozumí požadavkům
sekulárního uspořádání věcí, je příliš zatížena
minulostí nebo tíhne ke konzervativní religiozitě. Což jsou
mimochodem začasto argumenty, které by se daly směle aplikovat na
současný Izrael.
"Čistota
izraelského vojáka“
Jak
popisuje profesor Gordon, představa o vysoké morální úrovni
izraelské armády ve vztahu k palestinské, potažmo arabské
iracionalitě se v izraelských představách projevuje obrazem
Palestinců neschopných uposlechnout izraelské varování před
údery na jejich domovy, tzv. „klepání na střechy“, či
odmítajících se podřídit armádním evakuačním příkazům.
Pokud
už odhlédneme od absurdity toho, že vás někdo varuje před tím,
než vám vybombarduje dům – a tímto je prohlášen za morálně
na výši; pokud opomineme nelegitimnost izraelské „obrany“ na
územích, která sám okupuje – je z různých důvodů pro
Palestince nemožné, aby se statisíce lidí najednou sebralo a
prakticky okamžitě opustilo své domovy. Navíc když vědí, že
ani opuštění budovy pro ně neznamená bezpečí – jsou totiž
poučeni skutečností, že izraelská armáda bombarduje i
humanitární koridory, do kterých je směřuje, a humanitární
zóny, které jim sama určila.
Nemorálnost
evakuačních příkazů je dovršena tím, že přistihnou-li
izraelští vojáci kohokoliv v oficiálně evakuované zóně,
považuji jej za teroristu či pomahače teroristů a mají povoleno,
či přímo nařízeno jej zastřelit. Ačkoliv jde o palestinské
civilisty, kteří z různých důvodů zůstali na místě
bojů, připočte je Izrael do seznamu zabitých teroristů.
Pro
izraelskou armádu se tak znovu naskytuje příležitost vykreslit
Palestince jako ty, kdo nejsou schopni či ochotni uposlechnout
varování pro vlastní záchranu, jelikož „vyznávají kult
smrti“, případně protože je Hamás potřebuje mrtvé pro svou
propagandu. A Izrael tak může znova vykreslit svou armádu jako
nejmorálnější na světě, které byl vnucen boj s „lidskými
zvířaty“, a přitom se chová
ohleduplně a ještě je varuje před svými údery.
Další
z absurdních důkazů údajné morálky Izraele a jeho armády
má být to, že Izrael nepravidelně poskytuje Palestincům dodávky
elektřiny, vody
a humanitární
pomoci. Tyto široce rozšířené představy o tom, jak
„židovský stát“ pomáhá Palestincům, zatímco ho Palestinci
chtějí zničit, jsou natolik zažité, že si zaslouží
rozpracovat v samostatné kapitole. Pro tuto chvíli se spokojme
s konstatováním, že Izrael hospodaří
ve velké míře i s vodou
kradenou z Jordánského údolí, tedy z okupovaných
palestinských územích a její dodávky Palestincům, podobně jako
dodávky elektřiny, buď blokuje, nebo si za ně nechává štědře
zaplatit. Navíc izraelská armáda již v minulosti ničila a
stále
ničí odsolovací stanice v Gaze, pomocí kterých
získávali Palestinci vodu z moře, stejně jako již v roce
2014 vybombardovala
jedinou tamní elektrárnu. Připomeňme, že blokování energií
a jídla pro civilní obyvatelstvo je dle mezinárodního práva
válečným zločinem.
Podobně
je to s dodáváním humanitární pomoci, kterážto je většinou
zahraniční provenience a Izrael má pouze tu povinnost umožnit jí
přístup do Gazy. Pokud už jí Izrael protiprávně neblokuje,
pokud už jí za asistence izraelských vojáků neničí
na hranicích samotní Izraelci a pokud už se nějaká omezená
část pomoci dostane do Gazy, není zde rozkrádána Hamásem - jak
se nám snaží namluvit izraelská propaganda společně s Petrem
Fialou - ale podle nedávno zveřejněných
informací je rozkrádají gangy
s možným napojením na Islámský stát, které tak činí
pod ochranou
a s pomocí samotné izraelské armády. Je jen otázka,
zdali a do jaké míry se na humanitární pomoci pro Gazu přiživují
za spoluúčasti kriminálních gangů i samotní Izraelci. Pokud se
i přesto nějaká humanitární pomoc dostane k lidem, hrozí,
že jsou vyhladovělí a na jídlo nalákáni Palestinci izraelskými
vojáky postříleni. Jak se to stalo při tzv. moučném
masakru koncem února 2024 a jak se to děje nyní při
distribuci vysoce
podezřelé izraelsko-americké pomoci.
Jen
v kontextu izraelské propagandy o „čistotě izraelského
vojáka a morálce izraelské armády“ pak mohou nastat situace,
které bychom jinak přičítali době dávno překonaného
kolonialismu bílého muže s jeho nadřazeností, rasismem a
násilím, popřípadě fašistickým diktaturám minulého století.
Známý komentátor deníku Haaretz Gideon Levy popsal
případ oblíbené moderátorky izraelské televize Dany
Spectorové, která navštívila izraelskou jednotku v jedné
vesnici na okupovaném Západním břehu Jordánu, Pro účel této
návštěvy vyhodili izraelští vojáci z domu palestinskou
rodinu a dům zkonfiskovali. Izraelská moderátorka popsala
noční razii izraelských vojáků slovy: „Musí vtrhnout do
palestinského domu uprostřed noci, vypořádat se s brečícími
dětmi a s křikem jejich vyděšené babičky bez toho, aniž by
ztratili lidskost, která v nich je.“ Hned po této větě se
dojetím rozplakala.
Imunita
izraelských vojáků
Jak
připomíná profesor Joseph
Massad z Kolumbijské univerzity, rasismus a orientalismus,
se kterým Izrael k Palestincům přistupuje, je podobný
euroamerickým koloniálním představám o Arabech jakožto o lidech
nesvéprávných a zaostalých, jejichž komunity stojí na síle
autority a s ní spojené cti. Mučení, ponižování a
sexuální násilí, kterého se dopouští izraelská armáda na
palestinských vězních, není ani tak záležitostí výslechových
praktik, jako spíš zvrácenou snahou Izraele Palestince ponížit a
rozložit jejich společenství.
Představy
o nejmorálnější armádě, jediné demokracii či hrázi
civilizace spletené v etnokratický židovský stát dovolují
Palestince dehumanizovat v izraelském společenském povědomí
až na takovou úroveň, že se oprávněnost jejich znásilňování
veřejně diskutuje na
nejvyšší politické úrovni a právo na znásilnění
podporují
i náboženské autority v zemi. Násilí na Palestincích je
natolik normalizované, že se k němu izraelští vojáci bez
okolků veřejně hlásí, aniž by se báli postihu. Ten přichází
často až pod mezinárodním tlakem. Proti zadržení devíti
vojáků, kteří se podle uniklých záznamů měli podílet na
mučení a znásilňování palestinských vězňů v pouštní
věznici Sde Tejman, se v srpnu 2024 pořádaly veřejné
demonstrace a někteří poslanci spolu s nelegálními osadníky
se zadržené vojáky pokoušeli
z věznice dokonce osvobodit.
Představa
o nelidské podobě nepřítele a vlastní nadřazenosti je natolik
vrostlá do izraelské společnosti a její armády, že zasahuje i
jinak k vládě kritické jedince. Elitní vojenská pilotka
Šira Etting
z Brothers and Sisters in Arms, uskupení, které sdružuje
vojáky stavějící se proti Netanjahuově vládě, tak v jednom
rozhovoru ještě před říjnem 2023 řekla – aniž by si zřejmě
uvědomila hrůznou
amorálnost svých rádoby zásadových slov – že „pokud
máte bombardovat dům a víte, že přitom možná zabijete nějaké
děti, musíte mít naprostou důvěru ve své velitele“.
Sebevědomí,
s kterým se izraelští vojáci chlubí svým násilím na
Palestincích, destrukcí a rabováním, kdy se natáčí v rozverné
póze při demolici obytných domů, ničení jejich inventáře či
ve spodním prádle zabitých palestinských žen – jak ukazuje i
českými titulky opatřený dokument Gaza
televizní stanice Al Džazíra – je odrazem jejich imunity, které
se ve společnosti těší.
Těch
pár historických pokusů
o stíhání izraelských vojáků izraelskou prokuraturou dopadlo
blamáží
soudů, a pokud už některý voják odsouzen byl, obvykle se
dostal předčasně na svobodu. Jistou výstrahou pro izraelskou
armádu může být aktivita zahraničních hráčů,
například belgická právní
nadace pojmenované po zabité Hind Rajabové, která se snaží
vystopovat izraelské vojáky v zahraničí a na základě
zdokumentovaných válečných zločinů, kterých se podle svědectví
dopustili v Gaze. iniciovat jejich soudní stíhání. Někteří
takto zacíleni izraelští vojáci tak byli narychlo přes své
ambasády propašováni
ze svých zahraničních
dovolenek domů do Izraele.
A
pak jsou tady mezinárodní soudy v Haagu, zvláště
Mezinárodní soudní dvůr (ICJ), u něhož probíhá jihoafrická
žaloba na Izrael za páchání genocidy a jehož legitimita je dána
i tím, že soudy dotčeného státu nejsou schopny konat. Tlak na
mezinárodní soudy – ať již na Mezinárodní soudní dvůr, či
na Mezinárodní
trestní soud (ICC), který vydal v listopadu loňského
roku mezinárodní
zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a
bývalého ministra obrany Joava Galanta za válečné zločiny a
zločiny proti lidskosti – je však obrovský. Sionistická lobby
se dlouhodobě snaží zdiskreditovat
hlavního prokurátora ICC Karima
Khana, podobně jako se o to snažila v případě jeho
předchůdkyně Faty Bensoudové, která dokonce čelila ze strany
izraelského Mossadu zastrašování
a vydírání rodinou.
Už v únoru,
bezprostředně po uvedení Donalda Trumpa do úřadu amerického
prezidenta, vydaly USA sankce
na hlavního prokurátora ICC Karima Khana s odvoláním mj.
na vydané zatykače na izraelské představitelé. V červnu
USA tyto sankce
rozšířily na čtyři další soudkyně ICC, které se na
vydání zatykačů podílely. Samotný Karim Khan, který čelí
podezření ze sexuálních deliktů, mezitím v květnu dočasně
odstoupil z funkce hlavního prokurátora ICC.
Nekončící
Nakba
Barbarství,
kterého se dnes izraelská armáda dopouští při vyvražďování
Palestinců v Gaze a při její destrukci, zůstává stále
z velké části skryto pod hromadami sutin, jimiž je celé
pásmo pokryto. Odklizení trosek, ve kterých jsou pohřbeny
rozkládající se těla a nevybuchlá munice, by podle OSN
trvalo při tempu předválečného růstu ekonomiky stovky let.
Rozsah destrukce byl již na začátku loňského roku některými
experty považován za jeden
z největších v moderních dějinách, přičemž
renomovaný lékařský časopis Lancet
otiskl v červenci minulého roku článek, podle něhož se
počet přímých a nepřímých obětí konfliktu podle
konzervativních odhadů mohl pohybovat kolem185 tisíc, což by
znamenalo smrt každého desátého obyvatele Gazy.
Denně
přinášejí světové agentury, stejně jako palestinské
a izraelské
lidskoprávní organizace děsivá svědectví z izraelské
války proti Gaze a proti Palestincům. Záměrné střílení do
dětí v Gaze, o němž přinesli svědectví američtí lékaři
a zdravotníci, ale i na Západním
břehu Jordánu, lidé
upáleni zaživa při izraelském bombardování stanového
tábora běženců a mučení
a znásilňování
palestinských politických vězňů jsou dnešním obrazem izraelské
armády – deklarované nejmorálnější armády světa.
Zdá
se, že izraelská armáda používá v Gaze taktiku
protipovstaleckého boje, jejímž cílem je postihnout celou
společnost coby potenciálního podporovatele odboje, a snaží se
zastrašit a rozdrtit palestinskou společnost jako celek. To by
znamenalo, že armáda nejenže záměrně nerozlišuje mezi
vojenskými a civilními cíli, ale že záměrné je i způsobené
utrpení palestinským civilistům. Tuto taktiku popsali podle Noama
Chomského v minulosti i samotní izraelští činitelé,
jako například bývalý ministr zahraničí a velvyslanec při OSN
Abba
Eban,, když se vymezil vůči politice Menachema Begina, či
významný izraelský vojenský analytik Zeev Schiff, který už
v roce 1978 uvedl:
„Izraelská armáda vždy cíleně a vědomě zasahovala civilní
obyvatelstvo. Armáda nikdy nerozlišovala mezi civilními a
vojenskými cíli, nýbrž cíleně útočila na civilní cíle.“
Jak
bylo popsáno již v předchozím
díle tohoto volného seriálu, patří do tohoto souboru
záměrného útoku na civilisty i izraelská vojenská doktrína
Dahija, která decimaci civilistů využívá k vojenským
cílům. Což naplňuje definici terorismu, která spočívá
v politickém tlaku činěném skrze násilí na civilistech.
Představa,
že se pácháním válečných zločinů lze bránit jinému
zločinu, je stejně tak iluzorní jako představa, že se Izrael
může donekonečna „bránit“ před legitimními nároky
Palestinců ať již na občanskou rovnost, či na vlastní stát.
Pro Palestince zůstává otázka legitimního boje za sebeurčení
klíčová a nemohou se ho vzdát jen proto, že si to okupant či
západní svět přejí. Konečně, jejich odboj proti izraelskému
rasismu a izraelské osadnické kolonizaci probíhá již po
desetiletí. Masakry, kterých se izraelská armáda dopouští ve
válce proti Gaze, jsou pro ně důvěrně známé již od etnického
čištění Palestiny – Nakby.
I
tehdy, stejně jako dnes, docházelo k upalování
lidí zaživa, znásilňování, vyhánění a zabíjení
palestinských civilistů, a to včetně
těhotných žen a dětí. Nakba tak pro Palestince pokračuje,
jen v jiném čase a s jinými prostředky. Včetně
veřejného obrazu „morálních“ pachatelů a jejich
beztrestnosti. Tak jako se Netahjahu drží u moci prohlubováním
války v dnešním Izraeli, dostali se tehdejší pachatelé
válečných zločinů na Palestincích k politické moci ve
vznikajícím Izraeli.
A
to často vyvoláváním děsivých představ o Palestincích, proti
kterým je třeba se bránit. Mýtus o nutné obraně se stane
námětem dalšího dílu tohoto volného seriálu.
816
Diskuse