Air Defender 23: Letecké cvičení NATO pro případ krize

12. 6. 2023

čas čtení 5 minut
Zatímco Ukrajina přešla do protiofenzívy, NATO pod německým vedením nacvičuje vzdušný boj. Jedná se o největší letecké manévry aliance v její historii. Očekává se zpoždění na pravidelných leteckých spojích.

Je to největší výzva pro německé letectvo za poslední desetiletí: Po čtyřech letech příprav začnou letecké manévry NATO Air Defender 23. Jedná se o největší cvičení svého druhu od založení aliance. Od 12. do 23. června se Německo stane logistickým centrem. Na šesti vojenských letištích v zemi bude umístěno až 250 letadel, zapojeno je 25 zemí. Jen USA posílají přes Atlantik 100 letadel.

Ve vzduchu bude krize nacvičována ve třech letových zónách: Nad severním Německem a Severním mořem, na východě a v menším pásu v jižním Německu. Tyto zóny budou uzavřeny pro civilní leteckou dopravu na několik hodin denně.

Součástí výzvy je pravidelný letový provoz: Mebe nad Evropou s Německem v centru patří mezi nejfrekventovanější vzdušné prostory na světě. Letečtí experti proto dychtivě sledují, zda civilní letecká doprava bude moci i nadále fungovat z velké části bez přerušení provozu – souběžně s Air Defender 23.

Během deseti dnů manévrování mají německá letiště prodloužit provozní dobu i na noc. "Takže doufám, že pokud všechna tato opatření vstoupí v platnost, nedojde ke zrušení letů," říká nejvýše postavený pilot německého letectva Ingo Gerhartz. Inspektor letectva však nechce předem vyloučit zpoždění příletů a odletů.

Žádné rušení letů, ale očekávaná zpoždění

Sdružení evropských leteckých společností "Airlines for Europe" také neočekává zrušení letů. Ale existuje "možnost, že dojde ke zpožděním, ale v tuto chvíli by neměla být významná," říká Kevin Hiney, mluvčí organizace se sídlem v Bruselu. Interakce civilních letových operací se cvičením NATO je však "živou situací" a cestující si toho musí být také vědomi.

V rozhovoru pro DW připomíná německý letecký expert Clemens Bollinger zvláštní rys německého řízení letového provozu ve srovnání s jinými zeměmi v Evropě: Již 30 let je zde integrována práce civilních a vojenských řídících letového provozu – právě proto, že německý vzdušný prostor je tak intenzivně využíván.

Zatímco vzdušné síly ve Francii opakovaně uzavíraly celé letové zóny pro pravidelné lety i za normálního provozu, civilní a vojenské lety nad Německem byly vzájemně koordinovány každý den v pravidelném provozu. Řídící letového provozu jsou v neustálém kontaktu se svými kolegy v letectvu. "Ale všichni víme, že existuje mnoho faktorů, které mohou způsobit zpoždění, jako jsou bouřky, jiné povětrnostní podmínky nebo příliš mnoho dopravy," říká Bollinger. Jinými slovy, letectví je velmi složité – pokud se během Air Defenderu přidají další rušivé faktory, lze jen stěží vyloučit zpoždění. Zejména proto, že plánované operace v Evropě jsou nyní téměř stejně rozsáhlé jako před pandemií koronaviru.

Odstrašování uprostřed pravidelných civilních operací

V každém případě chce NATO cvičením Air Defender uprostřed pravidelných letových operací vyslat politický signál odstrašení, říká Torben Arnold z Německého institutu pro mezinárodní a bezpečnostní záležitosti (SWP) v rozhovoru pro DW. "Samozřejmě to vysílá jasný signál, že lidé říkají, že i když je tento vzdušný prostor velmi zaneprázdněn, jsou připraveni ukázat, že budeme bránit každý centimetr území aliance NATO," řekl Arnold.

Více než 10 000 zúčastněných vojáků ze zemí NATO se zapojí do mnoha připravených cvičení. Také na zemi: "Evakuace letiště" je také součástí cvičebních rutin, říká Ingo Gerhartz, inspektor německého letectva.

Toto cvičení bylo zřejmě zahrnuto do plánu manévrů po chaotických dnech na letišti v Kábulu v roce 2021, kdy USA a jejich spojenci spěšně ukončili misi v Afghánistánu. Mezi další scénáře patří podpora pozemních jednotek ze vzduchu, boj proti nepřátelským stíhačkám, ale také sestřelení raket středního doletu stíhacími bombardéry NATO. Americké ozbrojené síly posílají za tímto účelem přes Atlantik stroj F-35, nejmodernější stíhací letoun aliance.

Nad Severním mořem se také nacvičuje obrana před ohrožením ze strany nepřátelských ponorek nebo lodí, říká expert SWP Arnold. "Nepřítel na nás může také zaútočit z oblastí, které nejsou někde na pevnině," říká Arnold.

Manévry NATO během ukrajinské protiofenzívy

Je zřejmé, že mnozí v Evropě v současné době myslí na tohoto "nepřítele" především jako na Rusko a jeho hlavní ofenzívu proti Ukrajině od 24. února loňského roku. Při prezentaci plánů Air Defender 23 médiím v Berlíně se však inspektor německého letectva Ingo Gerhartz pokusil o vše, aby nezmínil nepřítele na východě slovem.

Americká velvyslankyně v Německu Amy Gutmannová na tomto setkání uvedla: "Prevence prostřednictvím přípravy je dnes důležitější než kdy jindy," řekla. USA a jejich spojenci v NATO hrají s kartou odstrašování, s vedlejším účinkem, který nemusí být zcela nežádoucí. Průzkumní důstojníci ruských ozbrojených sil budou také studovat manévry NATO, zatímco na Ukrajině armáda vyvíjí stále větší tlak na ruské agresory na východě a jihu země.

Zdroj v němčině: ZDE

0
Vytisknout
6265

Diskuse

Obsah vydání | 15. 6. 2023