 
Chaos od pondělí v Německu: je Letzte Generation novou Baader-Meinhof?
6. 2. 2023 / Fabiano Golgo
čas čtení
8 minut
Budeme
 "narušovat každodenní život na co nejvíce místech a co nejčastěji", 
řekla minulý týden německým novinářům mluvčí skupiny Letzte Generation 
Aimée van Baalenová. "Nepřestaneme protestovat, dokud nedostaneme šanci 
na budoucnost hodnou života, a jsme připraveni zastavit celou republiku,
 pokud budou naše protesty nadále ignorovány." Skupinu vytvořili 
účastníci akce Hungerstreik der letzten Generation, která zablokovala 
dálnice v Berlíně v r. 2021.
Název (Poslední generace) vychází z 
přesvědčení skupiny, že současná nejmladší generace je poslední šancí 
lidstva odvrátit hrozící klimatickou katastrofu, a to si zvolili, aby 
dali najevo, že se Země blíží ke klimatickému zlomu a že jejich generace
 je poslední, která může zabránit klimatickému kolapsu. Vyrostli ve 
světě, kde se navzdory desítkám let alarmujících výzkumů a řadě 
mezinárodních dohod zdá, že zásadní globální opatření proti změně 
klimatu jsou stále v nedohlednu.
Aktivisté po 
celém světě se lepí na některá z nejcennějších uměleckých děl světa, aby
 upozornili na jeden z nejpalčivějších problémů, kterým lidstvo čelí: 
změnu klimatu. Všeobecně se jim říká Klima-Kleber neboli "lepiči 
klimatu", protože se lepí na závratnou škálu věcí: rámy slavných obrazů,
 kostry dinosaurů, budovy, vozovky a ulice. 
Aktivisté
 Letzte Generation házeli brambory na Moneta a motorový olej na Klimta, 
vylezli na Braniborskou bránu, vplížili se na letištní plochu a 
sbíječkami rozbíjeli ulici před německým ministerstvem dopravy. Jen v 
Berlíně bylo podáno 2700 trestních oznámení, policie napočítala asi 262 
700 hodin provozu. Státní zastupitelství vyšetřovalo 1185 případů.
Fond
 pro klimatickou nouzi podle svých internetových stránek v současné době
 podporuje "trvalé" a "rušivé protesty" v 11 různých zemích světa. 
Protesty v galeriích zatím nezpůsobily žádné trvalé škody na ikonických 
dílech, která jsou většinou uzavřena v ochranném skle, i když některá 
muzea hlásila drobná poškození.
Útoky se 
zaměřily na některé z nejslavnějších obrazů v historii, mj: "Mona Lisa" 
od Leonarda da Vinciho, "Výkřik" od Edvarda Muncha. V Austrálii 
protestující proti klimatu načmárali modré graffiti na obraz Andyho 
Warhola "Campbellova plechovka na polévku". V Nizozemsku se terčem útoku
 stalo mistrovské dílo Johannese Vermeera "Dívka s perlovou náušnicí" ze
 17. století. V Itálii se protestující proti klimatu nalepili na obraz 
renesančního malíře Sandra Botticelliho "Primavera" v muzeu Uffizi ve 
Florencii, zatímco v Německu protestující ze skupiny Last Generation 
polili Monetův obraz "Les Meules" bramborovou kaší.
Ačkoli
 se v minulosti dopouštěli také projevů občanské neposlušnosti, jako je 
blokování dopravy, bránění závodům vozů Formule 1 a sprejování barev na 
budovy, pozornost veřejnosti upoutal útok na umělecká díla.
Podobné
 mediální a šokující typy protestů, které využívají zviditelnění 
uměleckých děl k tomu, aby napomohly svému cíli získat co nejvíce 
pozornosti, začaly možná už v roce 1914, kdy sufražetka Mary 
Richardsonová sekáčkem na maso rozsekala "Rokebyjskou Venuši" od Diega 
Velázqueze v londýnské Národní galerii na protest proti zatčení Emmeline
 Pankhurstové, vůdkyně Ženské sociální a politické unie.
"Mnozí
 kritizují naše akce, že bychom měli nechat muzea na pokoji,",napsala v červenci na sociálních sítích italská pobočka skupiny (Ultima 
Generazione). "Možná nechápou, že nepříjemnosti, které jsme způsobili, 
nejsou ničím ve srovnání s miliardou klimatických migrantů a s mnoha 
úmrtími, která klimatická krize již způsobuje." 
Nyní,
 po roce stupňujících se demonstrací a pouličních blokád převážně v 
Berlíně a Mnichově, plánuje skupina Letzte Generation svou kampaň 
rozšířit na celou zemi. 
Taktika skupiny 
rozzuřila nejen její odpůrce, ale odradila i potenciální spojence v 
tisku a širší veřejnost. Pravicoví politici přirovnávají skupinu k 
Frakci Rudé armády (Baader-Meinhof), nechvalně proslulé západoněmecké 
levicové teroristické skupině, která v 70. letech minulého století 
děsila zemi velkolepou sérií bombových útoků, únosů a přestřelek.
Někteří
 němečtí soudci projevili s motivy klimatické skupiny jisté sympatie, 
zatímco soudy v konzervativním Bavorsku nařídily, aby byli její členové 
drženi v takzvané preventivní vazbě. 
Mnohé z 
požadavků Letzte Generation nejsou příliš vzdálené hlavnímu proudu. 
Transparenty a plakáty na blokádách pravidelně vyzývají k navrácení 
levných celostátních železničních jízdenek a k zavedení omezení 
rychlosti na 100 km za hodinu na dálnicích v zemi, aby se podpořila 
úspora paliva.
Takové taktické inovace a nové 
strategie získávají pozornost médií, ale ne vždy fungují tak, aby 
změnily názory a srdce. Část veřejnosti oslavuje protestující jako 
hrdiny. Jiní však volali po zvýšení bezpečnosti v muzeích a považovali 
tyto činy za vandalismus.
Protesty i proti 
sponzoringu ropy zachvátily umění - od školních stávek v Královské 
shakespearovské společnosti až po trojského koně v Britském muzeu. Od 
roku 2010 podnikli umělečtí aktivisté z hnutí "Liberate Tate" 16 
nesankcionovaných performancí uvnitř londýnských galerií Tate Modern a 
Tate Britain a požadovali, aby galerie změnila svou sponzorskou 
politiku. V roce 2016 Tate nakonec ukončila 26 let trvající spolupráci s
 ropným gigantem BP. V září 2019 se ke Globální stávce za klima v 
Londýně připojilo přibližně 200 pracovníků v oblasti umění, kteří se 
shromáždili před Britským národním divadlem. Na to rychle navázalo 
Národní divadlo, které oznámilo, že ukončí vlastní sponzorskou smlouvu 
se společností Shell. V listopadu 2019 "National Galleries Scotland" 
oznámila, že je to poslední rok, kdy bude hostit BP Portrait Award.
Je
 důležité si uvědomit, že společnosti jako BP (British Petroleum) a 
Shell si tyto sponzorské příspěvky kupují jako zástěrku společenské 
legitimity, kterou potřebují k tomu, aby mohly pokračovat ve svých 
ziskových, ale špinavých aktivitách. Tento průmysl plánuje v příštím 
desetiletí investovat 5 bilionů USD do průzkumu a těžby nových zdrojů 
ropy a plynu.
V listopadu 2019 uspořádala 
aktivistická skupina "BP or Not BP?" svou 58. performativní intervenci 
na vernisáži výstavy sponzorované společností BP "Troy: Mýtus a realita"
 v Britském muzeu. K protestům skupiny patřila i rebelská výstava 
"Historie BP v 10 předmětech", která byla v roce 2016 vystavena na 
Velkém nádvoří Britského muzea (s předměty od dehtových písků po 
nábojnice), a vztyčení vikingské dlouhé lodi asi 200 lidmi na stejném 
náměstí v roce 2018. V rámci "trojské intervence" živé sochy zablokovaly
 pět vchodů do expozice a zaujaly svá místa, když muzeum zavřelo své 
dveře pro veřejnost. Hosté večírku byli přesměrováni, ale mnozí spatřili
 nápadné postavy Diany, Athény, Achilla a Heleny Trojské spolu s bohem 
vynálezu skupiny, Petroleum, který měl na sobě rouškou potřísněné ropu s
 logem BP.
Eric Shuman, který se zabývá 
psychologií protestů a kolektivních akcí na univerzitě v nizozemském 
Groningenu a na Hebrejské univerzitě v Jeruzalémě, podle Deutsche Welle 
tvrdí, že protesty, jako jsou pokojná shromáždění a petice, které jsou v
 souladu se společenskými normami, jsou účinnější při získávání podpory 
lidí, kteří by mohli s danou věcí sympatizovat. Pokud je však cílem 
změnit politickou podporu u lidí, kteří by jinak mohli být vůči věci 
ambivalentní, pak se ukázalo, že účinnější jsou rušivé protesty - jako 
je občanská neposlušnost, stávky a bojkoty, dodává.
"Jakmile
 je něco vnímáno jako překročení nějaké morální hranice nebo limitu, pak
 je pravděpodobnost, že narušení bude účinné, z mnoha důvodů mnohem 
menší", řekl Shuman. "Lidé budou mít velmi silný motiv to odsoudit a 
vše, co s tím souvisí." Aby však byla občanská neposlušnost účinná, musí
 mít protestující jasné, pozitivní a konstruktivní záměry, jinak hrozí, 
že budou vypadat jako obecní chuligáni a budou společnosti na obtíž, 
ukazuje výzkum. Musí si udržet image, že mají jasné cíle, a zároveň 
vytvářet dostatečný tlak, aby se jim dostalo odezvy od tvůrců politik.
Klimatická krize nemůže čekat, až se dožene status quo - je čas, aby ho změnili lidé, kteří utvářejí kulturu. 
8931
 
 
Diskuse