Důvěra Američanů v média je rekordně nízká. Jde však o globální trend

28. 1. 2021

čas čtení 2 minuty

Ilustrace: Jáchym Bohumil Kartous

Důvěra Američanů v tradiční sdělovací prostředky je rekordně nízká, přičemž někteří profesionálové z mediálního světa jsou odhodláni s tímto problémem bojovat. Důvěra v základní instituce – a to se týká zejména vlády a médií – je pojivo každé společnosti. A toto pojivo se očividně začalo rozpadat už před deseti lety. Nicméně nyní je situace mnohem závažnější, informuje Axios.

Poprvé bylo zaznamenáno, že méně než polovina Američanů důvěřuje tradičním sdělovacím prostředkům, zatímco sociálním sítím věří pouhých 27 procent respondentů.

56 procent Američanů souhlasí se stanoviskem, že „žurnalisté a reportéři se záměrně snaží oklamat lidi tím, že říkají věci, o kterých vědí, že nejsou pravdivé nebo že jsou značně přehnané“.

58 procent respondentů se domnívá, že „většina mediálních institucí má větší zájem o podporu ideologie nebo politického stanoviska než o informování veřejnosti“.

Ihned po loňských prezidentských volbách tyto údaje ukázaly zhoršující se trend: klasickým médiím důvěřuje 57 procent demokratických voličů a pouze 18 procent republikánských voličů.

Obecně lze konstatovat, že tato čísla jsou podobná i ve zbytku světa – a nejde výhradně o dopad Trumpovy války proti „fake news“. Neexistuje problém v zavádějících informacích, ale problém týkající se důvěry v instituce jako takové.

Mediální instituce v minulosti závisely hlavně na příjmech z inzerce. Tyto dolary nyní čím dál tím více směřují do kapes Googlu a Facebooku, a tato skutečnost klasické instituce oslabila, jak ukazují dostupná data.

Nedůvěra ve sdělovací prostředky je nyní hlavní součástí osobní integrity spousty Američanů.

Mediální domy mohou pokračovat v práci založené na věrohodných faktech, jenže to samo o sobě nepříznivý trend nezvrátí; je zapotřebí, aby důvěryhodné instituce tyto sdělovací prostředky viditelně podpořily. 

 

Celý článek v angličtině ZDE

 

0
Vytisknout
5414

Diskuse

Obsah vydání | 2. 2. 2021