Britové dnes zvořou, na co sáhnou: Maturitní zkoušky

13. 8. 2020 / Jan Čulík

Zdá se, že Britové ztratili schopnost věcně a strategicky uvažovat a efektivně jednat. Je to nepořádné, neukázněné a líné myšlení, které tak dobře známe z východoevropských zemí.

Dnes zuří v Anglii obrovská kontroverze, která měla svou předzvěst už minulý týden ve Skotsku. Dnes byly v Anglii zveřejněny "výsledky" maturitních zkoušek, které se ale kvůli koronaviru nekonaly, a celýM 40 procentům studentů maturitní komise snížila původní hodnocení o jednu nebo dokonce dvě známky. Přestože ve srovnání s předchozími lety jsou letošní maturitní výsledky průměrem asi o dvě procenta lepší než v předchozích letech, mnoho škol je s těmito výsledky nesmírně nespokojených, jsou rozčílené a uvádějí, že mají horší výsledky než za mnoho předchozích let.
 

Za normálních okolností jsou maturitní zkoušky v Británii nezávislý administrativní proces. Zkoušky zadává centrálně ministerstvo školství, jsou stoprocentně písemné a neznámkuje je škola, ale nezávislé známkovací komise. Zatímco se písemné zkoušky konají v normálních letech někdy v květnu, výsledky jsou oficiálně oznamovány hromadně poštou studentovi domů v polovině srpna. Ty student potřebuje k přijetí na vysokou školu, protože na většině britských vysokých škol se nedělají přijímací zkoušky a student je přijímán na základě svých maturitních výsledků.

Potíž je, že letos se v důsledku koronavirové krize maturitní zkoušky na jaře nekonaly a bylo rozhodnuto, aby studenty ohodnotili jejich učitelé na základě jejich průběžné školní práce. Tyto výsledky pak upravil nezávislý školský známkovací úřad podle algoritmu, který učitelem navrhované známky zvýšil nebo snížil podle údajné kvality školy. Ve Skotsku byly takovéto maturitní výsledky zveřejněny o týden dříve než v Anglii - školství ve Skotsku je decentralizovanou záležitostí, maturitní zkoušky jsou tam jiného typu než v Anglii a Skotsko má vlastní ministerstvo školství - a celá věc skotským politikům vybuchla do tváře.

Ukázalo se totiž, že algoritmus snížíl maturitní známky někdy až o dva stupně především žákům ze škol umístěných v chudých oblastech. Vyvolalo to studentské demonstrace a skotský ministr školství John Sweeney nakonec ustoupil. Tento týden se ve skotském parlamentě žákům omluvil a oznámil, že snížení známek algoritmem bude zrušeno a budou uznány známky, které studentům navrhli jejich učitelé. Je známo, že učitelé dávají studentům prý vždycky lepší známky, než jakých by dosáhli při centrálně a nezávisle organizovaných písemných maturitních zkouškách.

Konzervativní opozice se ve Skotsku posmívala vládnoucím skotských nacionalistům a ostře na ně útočila za tento "skandál". Když novináři poukazovali na to, že ovšem v Anglii byl použit úplně tentýž systém, kde za chaos a skandál nese vinu Johnsonova vláda, různě se vytáčeli.

Teď to ale vybuchlo i v Anglii. Anglický ministr školství Gavin Williamson, který si je dobře vědom chaosu, jaký vzniká při známkování studentů za neexistující zkoušky, doporučil, aby se školy odvolaly proti přílišnému snížení známek tam, kde je to důvodné. "Existuje někdy nebezpečí, když máte výjimečně dobrého studenta ve špatně fungující škole, a systém mu automaticky sníží známky," varoval Williamson. Také navrhl, že by známky mohly být určeny podle maturitních testů "na zkoušku", které v řadě škol proběhly. Potíž je, že ne ve všech

Vzhledem k tomu, že samozřejmě maturitní výsledky ovlivní budoucnost studentů na celý život, určují, kde budou moci studovat či vůbec, není divu, že rodiče i studenti zuří.

Už přicházejí zuřivé protesty. No, podívejte se: tato studentka měla v školním maturitním testu "na zkoušku" známky AAA, známky určené učiteli byly tři áčka s hvězdičkou, a státní systém ji maturitní výsledky snížil na B, B a C.


I po snížení známek však jsou prý celkové výsledky maturitních zkoušek asi o 2 procenta lepší než v předchozích letech.

Je pozoruhodné, že na co v Británii v těchto dnech sáhnou, udělají z toho bordel. Zdá se, že Britové ztratili schopnost věcně a strategicky uvažovat a efektivně jednat. Je to nepořádné, neukázněné a líné myšlení, které tak dobře známe z východoevropských zemí. Británie se vskutku stává zemí povýtce východňárskou.

Kupodivu, západoevropské země tyto problémy většinou nezaznamenaly. V Německu se maturitní zkoušky nakonec konaly, v dobře větraných místnostech a se studenty rozmístěnými na vzdálenost 1,5 metru. V Holandsku a ve Francii byly známky určovány také podle průběžných škol a také tam došlo k všeobecnému zlepšení známek, takže bude muset na univerzity být letos přijato asi o 10 procent nových studentů. Totéž se po kapitulaci skotského ministra školství mimochodem se stalo ve Skotsku, kde univerzity nyní žádají skotskou vládu o dalších 25 milionů liber pro netypický příval nových studentů, jejichž známky byly jsou lepší než v předchozích letech.  
0
Vytisknout
3169

Diskuse

Obsah vydání | 20. 8. 2020