Kořeny rostlin se podřídily gravitaci před 350 miliony let

9. 8. 2019

Rostliny s účinným gravitropismem jsou s to účinně směřovat růst kořene směrem dolů. Když vědci narušili gravitropismus pomocí mutací proteinu PIN, rostliny vykazovaly deformovaný růst kořene, informuje Brooks Hays.

Aby rostliny zvládly přechod z moře na pevninu, kořeny se musely naučit růst směrem dolů a následovat přitom gravitaci. Tato schopnost zvaná gravitropismus pomohla rostlinám ukotvit se v půdě a získávat vodu a živiny.

Nová analýza této vitální adaptace naznačuje, že zmíněná schopnost se zřejmě poprvé objevila zhruba před 350 miliony let.

Vědci studovali gravitropismus kvetoucích rostlin, ale až dosud nezkoumali vzorce růstu kořenů v celé rostlinné říši. Průzkum publikovaný v časopise Nature Communications nabízí nový vhled do evolučního původu gravitropismu.

Vědci pozorovali růst kořene několika různých typů rostlin. Výzkumníci pozorovali horizontální růst kořenů a čekali, až se otočí dolů a budou sledovat gravitaci.

Průzkum ukázal, že růst řídící se gravitací je nejpomalejší u primitivních rostlin, zatímco pokročilejší druhy vykazují robustnější gravitropismus.

Došlo přitom k identifikaci hormonu auxinu, který je klíčový pro transport gravitropických signálů. Hormon umožňuje produkci proteinů PIN podporujících produkci kořenů.

Auxin a proteiny PIN společně řídí produkci kořenů v reakci na detekci gravitace.

Když vědci rostliny geneticky modifikovali tak, aby narušili produkci proteinů PIN, rostliny byly v řízení kořenového růstu směrem dolů méně efektivní.