 
Jak český stát financuje infrastrukturu pro ruské firmy
15. 7. 2019 / František Řezáč
čas čtení
3 minuty
Server idnes.cz přináší článek o otevření silničního mostu přes železniční trať na Domažlice v Domažlické ulici na západě Plzně.
Nynější přestavba trati na dvoukolejnou se zachováním tunelu
 pod tratí na Domažlice (viz letecký snímek, kde bod 1 je u 
škodováckých hutí a bod 2 je směr ke dnešní reaktorové hale) -  tedy opět,
 jako za první světové války, nezávisle na státní správě železnic, to 
jest na SŽDC. Článek také poprvé uvádí celkové náklady na přestavbu ve 
výši více než jedné miliardy korun.
Zajímavé je, že právě SŽDC plánovala přestavbu jinak, jak ukazuje vizualizace z roku 2013 od osmé do jedenácté minuty.
Ovšem
 při tomto přirozeném řešení - Domažlice jsou doleva a Cheb doprava -  by 
čistě "škodovácký" tunel pod oběma tratěmi nebyl možný. Pro vlečku by se
 musel postavit na náklady dnešních majitelů areálu bývalé Škodovky most
 pro jednu kolej. 
Někdo tedy musel mít zájem na tom, aby se původní 
projekt SŽDC změnil ve prospěch škodovácké vlečky. 
Ta, jako dříve, 
povede společně po jednom mostě s domažlickou, nyní dvoukolejnou tratí. 
Tedy domažlická trať nejdřív doprava a nahoru a pak zpátky po mostě  
přes chebskou trať doleva na Domažlice společně s vlečkou. Je to trochu 
komplikované, ale z mapy je to jasné. V bodě 1 je přemostění chebské 
trati, v bodě 2 je tunel škodovácké vlečky pod tratí na Domažlice.
V
 bodě 3 je nový nyní zprovozněný silniční most. Je třeba doplnit, že 
úrovňové křížení dosud znemožňovalo elektrizaci trati. Nyní tomu už nic 
nebrání, což je důležité. 
Tento úsek trati je součástí dálkového spojení
 Praha - Mnichov. U bodu 4 jsou bývalé hutě, dnes Pilsen Steel v 
konkursu, vlastněný OMZ. Bod 5 je u reaktorové haly, kde se kdysi 
vyráběly mj. tlakové nádoby reaktorů pro JETE. Přímé kolejové spojení s 
hutěmi bylo tedy technologicky nezbytné.
O záležitosti přesmyku jsme v Britských listech psali zde:
Zbývá
 jen pro úplnost dodat, kdo dnes tyto části areálu bývalé Škodovky 
vlastní. To není žádné tajemství, stejně jako to, kdo se uchází o 
následující zakázky.
Jedním ze zájemců o dostavbu českých JE je 
Ruskou federací vlastněný Rossatom a Škoda JS, a.s. Škoda jaderné 
strojírenství není česká Škodovka. Vlastní ji ruská 
strojírenská firma OMZ, kterou zase ovládá Gazprom Bank, který patří 
plynárenskému gigantu Gazprom ve vlastnictví Ruské federace. 
Není to 
tedy rusko-české konsorcium, ale čistě rusko-ruské konsorcium. 
13634
 
 
Diskuse