 
Prostě nějak smrdí všechno
21. 1. 2019
Letiště na Ruzyni leží na hranici širší pražské aglomerace, konkrétně její severozápadní části. Je o 200 metrů výše, než Pražská kotlina. Převažující proudění vzduchu je v celé ČR severozápadní. Tedy to, co tam cítíte, je nejspíš smrad lokální. Auta obsluhující letiště, dálnice, kterými je letiště sevřené a hlavně startující letadla, která Vy pravidelně používáte - na rozdíl od drtivé většiny obyvatel ČR. Omezení v centru Prahy budou mít na kvalitu vzduchu na Ruzyni zcela zanedbatelný dopad. A obecně nemá moc smysl srovnávat kvalitu ovzduší mezi souostrovím vystaveným větrům z Atlantiku a kontinentální kotlinou.
 
Pokud chceme zlepšit kvalitu vzduchu na Ruzyni, zaveďme daň na letecké 
palivo, omezme kamionovou přepravu a dejme lidem dost peněz na to, aby 
si pořídili nová auta. Nebo lépe zařiďme funkční veřejnou dopravu tak, 
aby si lidé nemuseli pořizovat osobní auta vůbec. Šrotovné se mohlo zdát 
jako dobrý nápad, ale je jasně spočítáno, že jeho celková energetická 
bilance je negativní - energeticky/emisně se vyplatí auta dojezdit, ne 
je nahrazovat.
Celkovou uhlíkovou bilanci ČR lze snížit zhruba o 15% z roku na rok 
zákazem vývozu el. energie. Omezení kamionové přepravy je daleko 
složitější, protože na jednu stranu narazíme na volnotržní mechanismy EU 
a na druhou stranu na povahu naší ekonomiky jakožto montovny pro Německé 
výrobce. Jistá úspora nastane plánovanou plošnou podporou pro tepelná 
čerpadla.
Proslavený fotovoltaický tunel je nejen finanční, ale i ekologická 
katastrofa. Zemědělská půda pod FV panely je pravidelně stříkána 
herbicidy a po 10 letech je totálně zničená. Většina kontrolních vrtů 
podzemních vod je zamořená pesticidy a jejich metabolity. Výroba 
biopaliv má na půdu podobně negativní efekt a energeticky nedává smysl. 
Zato živila Babišovo imperium z evropských dotací. Degradace půdy 
přispívá k problémům se suchem a povodněmi. Při současné technologické 
úrovni se jakž takž vyplatí naplácat FV panely na každou druhou střechu, 
ale jejich zimní/noční ne-výkon je třeba kompenzovat z jiných zdrojů. 
Sice lze zrealizovat přečerpávací nádrže na místě hnědouhelných dolů, 
ale to zdaleka nestačí. Rozumné by bylo kompenzovat výkyvy paroplynovými 
elektrárnami spalujícími Ruský plyn. Ten US je nekvalitní, hrozně drahý 
a jeho těžba je sama o sobě ekologická katastrofa. Jenže Rusko ...
Zbývá štěpení jádra se svými vlastními problémy.
Apely na plebs, ať se nějak uskrovní, nepadnou na úrodnou půdu. Naopak 
vyvolávají nevoli stejně jako Macronova "eco" daň na paliva. Problém je, 
že se nejprve zavádí daň a pak se teprve vymýšlí, jak to zaonačit. Pokud 
bude mít lid před sebou jasný plán, čeho a jak dosáhnout, s radostí ho 
přijme - nikdo nechce žít v otráveném prostředí. Problém je, že takový 
plán není. Na jednu stranu mu brání fosilní magnáti a logika kapitalismu 
obecně, na druhou stranu vznik realistických řešení diskreditují 
"ekologisti" zcela nerealistickými požadavky. Krásný příklad je zákaz 
klasických žárovek EU pár let před tím, než byla k dispozici LED 
technologie na komerční úrovni. Hlavně, že Osram zúročil svoje linky na 
výrobu fluorescenčních lamp. Nejenže to mizerně svítí, ale ještě jsme se 
nechali zamořit rtutí. Zcela mimo debatu zůstává námořní lodní přeprava 
- v těch obřích motorech se pálí podřadný mazut za nevyhovujících 
podmínek. Lodě (nejen) firmy Maersk jsou jedním z největších 
znečišťovatelů na planetě.
 
 
Diskuse