 
30 let s Novou: Vladimíre Železný, děkuji za svou českou kariéru
5. 2. 2024 / Fabiano Golgo
čas čtení
22 minut
Tuto
 neděli se TV Nova dožila 30 let. Vladimíru Železnému toto "dítě" 
nakonec vzali, ale je třeba si uvědomit, že "ředitel" byl víc než jen 
nějaký manažer televizní stanice: byl největším "influencerem" 
devadesátých let a jeho činnost byla jistě jedním z nejvýznamnějších 
kulturních měničů první postkomunistické dekády. Je skutečným kmotrem 
pravicového hnutí v Česku (a mé kariéry), neboť učinil společenské 
sobectví přijatelným pro "Novákovy" nejen z regionů. 
Vložil
 do českého chování amerikanismy a vysypal do českého kolektivního 
vědomí americký kulturní odpad, otevřel dveře do té doby 
nepřehlédnutelné kulturní povrchnosti a také dokázal "vysvětlit", 
"přeložit" pravicový kapitalismus bez lidské tváře do jednodušších pojmů
 legiím svých fanoušků při výukových lekcích v pořadu Volejte řediteli. 
TV
 Nova, přestože představila projekt, který by ji učinil umělečtější než 
ČT2, se nakonec stala spíše médiem podle vkusu svého majitele, krajně 
pravicového dědice kosmetického impéria Estée Lauder, neúspěšného 
kandidáta na starostu New Yorku Ronalda Laudera. Železný, který dostal vysílací licenci, se zdál být pro toho Američana, který typicky 
nebyl tak erudovaný a zběhlý v umění a vinařství, podivným partnerem. 
Stal se z toho klasický příběh o chytré lišce, která se snaží využít 
důvěřivé slepice. 
Železný je mistr ve vnímání
 toho, co chtějí masy. Přestože je vzdělaný intelektuál, mluví jazykem 
lidu. Sestupuje ze svého piedestalu dolů, aby komunikoval s obyčejnými 
lidmi, a ti to oceňují. Po celou dobu vstupuje do jejich myslí a srdcí s
 koncepty, které jako by vytvořila jeho touha po pomstě vůči 
"интеллигенции" neboli pražské kavárenské kultuře, která ho nebrala 
vážně. 
Železný zřejmě nemohl odpustit 
těm, kteří mu po jeho hrdinském vysílání během invaze vojsk Varšavské 
smlouvy v roce 1968 z kobky v budově, která se později symbolicky stala 
sídlem jeho televize, neumožnili kariéru v České televizi. Chtěl se 
pomstít kmenům, které nad ním ohrnovaly nos, a to lidem kolem a pro 
Václava Havla, za diskriminaci jeho populistické rétoriky a způsobů. 
Neustále mu vyčítali úpadek vyšší kultury tím, že Čechům předhazoval 
Dallas, MASH, Beverly Hills 90210, Columba a nechvalně známá roztomilá 
zvířátka na konci Televizních novin.
Poté, co 
moudře převzal starý název zpravodajské relace z komunistických dnů, 
udělal z ní lehký zpravodajský pořad, takový "Blesk pro televizi", 
svižný a s chytlavými titulky. V pravdě jen adaptoval fomát vytvořený 
počátkem sedmdesátých let pro místní televizní stanice ve Spojených 
státech, zvaný "eyewitness news" nebo "action news", kde reportéři 
přebírají roli protagonistů a dávají najevo své emoce a těžce dýchají do 
mikrofonu, čímž v divákovi vyvolávají pocit naléhavosti. Úspěšný vzorec,
 i když česká verze byla mnohem méně seriózní a mnohem méně zodpovědná ohledně spolehlivosti  příspěvků, než tento formát nabízí ve Spojených státech. 
Nicméně
 Železný měl pravdu: Češi nebyli návštěvníky opery, posluchači klasické 
hudby, jak by si o sobě mnozí rádi mysleli, zvláště v té době, krátce po
 skončení režimu, který po letech minulého století v mnoha ohledech 
zmrazoval český život. Jazyk, který používaly noviny, časopisy a 
televizní zprávy, byl tehdy dusný, staromódní, byrokratický, nudný. 
Železný ho nechal "přeložit" do jazyka nové generace, která toužila 
zanechat staré pořádky v minulosti   a chtěla být západněji, 
amerikanizovaná, modernějši. 
Jednou ze 
zdánlivě banálních věcí, kterých jsem si za 23 let svého působení v 
české mediální krajině všiml, bylo, jak normálním se stalo, aby lidi četli Blesk. Mátlo mě, že většina reportérů, kteří pracovali v mých redakcích
 (řídil jsem časopisy Redhot, Playboy, Nový Prostor, Mladou frontu Plus,
 noviny Metro), chodila do práce s výtiskem Blesku v podpaží. Přišlo mi 
to od novinářů divné. Přestože v Británii jsou bulvární noviny 
mainstreamové a hojně konzumované, ve Spojených státech a v Brazílii, 
kde jsem žil a vyrůstal, se na ně pohlíželo s despektem a málokdo, kdo 
nepocházel z nejnižších vrstev, se přiznal, že by některý z nich četl, 
natož aby ho s ním někdo viděl. Díky tomu jsem pochopil, proč se TV Nova
 stala tak úspěšnou.
Už dlouho si 
uvědomuji, že Češi mají schizofrenní situaci, kterou vytvořili 
Habsburkové. Češi, kteří se chtěli zařadit, být součástí vyšších vrstev,
 se museli po staletí chovat co nejvíce rakousky. V české kultuře bylo 
kodifikováno to rakouské chladné vnější chování, to germánské oceňování 
skrývání emocí, pokerové tváře, extrémní pragmatismus, osobní odstup, 
byrokratické vztahy, extrémně formální jazyk na oslovování druhých, 
zatímco česká mimoměstská kultura byla pravým opakem: hlasitá, vulgární 
jazyk, řízný humor, upřímná sexualita, hudbou řízená hravost a 
jednoduché manýry. Ať se Čech snaží vypadat jakkoli dobře a renomovaně, 
je tu vždycky nějaká babička na venkově, která vše vrací zpět a snižuje k 
"normálnímu" slovanskému typu chování.
V 
podstatě v každém Čechovi se skrývá Helena Růžičková nebo Vladimír 
Menšík, přičemž má nebo chce mít svým vnějším obrazem Karla Gotta nebo Hany 
Hegerové. 
Železný dokázal tuto dualitu 
prohlédnout. Dal lidem to, co chtěli. A pravda je, že lidé nepotřebují 
jen zdravé potraviny, nějaký ten cukr je pro systém také dobrý. Život 
bez takzvaných "guilty pleasures" nebo komfortní zábavy typu, která 
nevyžaduje hlubší přemýšlení, je strašný. Příliš mnoho cukru se však 
samozřejmě promění v zubní kazy. Železný to jen asi možná s množstvím 
cukru trochu přehnal a do svého receptu nepřidal některé vitaminy. 
Přesto
 měl Železný v rukou nejmocnější propagandistický nástroj v zemi. V 
době, kdy neexistoval internet a množství dostupných televizních kanálů 
bylo mizivé, si Železný získal uši a srdce milionů a milionů a dalších 
milionů Čechů nejméně na deset let před svým koncem a poklesem významu 
TV Nova a televize vůbec. Vložil do myslí Čechů nová slova, novou módu, 
nové zvyky, nové chápání. A usilovně se snažil vložit i pravicový 
populismus, a to s velkým úspěchem, což z něj činí jednoho z 
nejvýznamnějších rozsévačů krajně pravicové politiky v zemi. 
Protopopulista, díky němuž bylo v pořádku být otevřeně zaujatý.
Byl
 jsem v Česku tři roky, když mě David Šorf pozval, abych psal pro Lidové
 noviny, kde byl zástupcem šéfredaktora. Poté, co jsem byl požádán, 
abych psal dlouhé komentáře pro stránku s názvem Horizont, která 
sloužila k hlubší analýze, jsem dostal za úkol sledovat Volejte řediteli
 a napsat, co si o tom myslím, z pohledu cizince. 
Chybně
 tvrdili, že Železný je ojedinělým případem televizního ředitele, který
 má každý týden svůj program. Ve skutečnosti je podobných případů po 
celém světě mnoho, přičemž nejznámějším je Ted Turner, zakladatel a 
bývalý majitel CNN (a bývalý manžel Jane Fondové). Turner začínal s 
místní televizní stanicí v Atlantě, ze které se nakonec stala TBS 
(Turner Broadcasting System). Rád vystupoval na obrazovce. Podobným 
případem je v Brazílii Silvio Santos, který je majitelem televizní sítě 
SBT (Sistema Brasileiro de Televisão) a zároveň moderátorem nedělního 
televizního pořadu, který trval 8 hodin. V současné době máme také 
megalomanského majitele TV Barrandov, který zřejmě uvádí každý pořad, 
který jeho zkrachovalý kanál nabízí...
Pro 
splnění úkolu se mi podařilo sehnat 13 dílů Volejte řediteli na VHS. A 
všechny jsem zhlédl postupně. To mi dalo několik informací, které bych neměl,
 kdybych nesledoval řadu pořadů za sebou. Díky tomu jsem si uvědomil, že
 Železný měl několik slov, která vždy používal, měl styl stavby vět, 
který můj mozek zachytil a paměť byla natolik čerstvá, že jsem si 
uvědomil, že dopis, který Železný četl od jistého pana Sýkory z Českých 
Budějovic, kde si údajný divák Novy stěžoval na existenci České 
televize, má stejnou kadenci, styl a výběr slov jako to, co říká Železný za svou osobu. 
Nechci tu mluvit o názoru, že veřejnoprávní televize je špatná věc. Psal se březen 2001,
bylo to  jen pár týdnů po takzvané televizní krizí, když se Jiří Hodač a Jana 
Bobošíková pokusili převzít správu České televize a jejího 
zpravodajství. Země byla rozdělená, rodiny a přátelé se mezi sebou přeli
 o to, na čí straně stojí vzpoura a stávka pracovníků ČT. 
Železný
 se snažil pomoci Bobošíkové v její snaze vysílat alternativní 
zpravodajské relace a svým Volejte řediteli vyvolával odpor proti ČT a proti
 tzv. havlistům, pražským kavárenským intelektuálům, které prezentoval jako nepřátele. 
V takové atmosféře 
bylo důvodné podezření, že Železný, jehož publikum nebylo zrovna na 
nejvyšší intelektuální úrovni a pravděpodobně ho  zajímalo víc než politika, když mluvil o nových dílech Esmeraldy nebo o filmech, které
 kupoval, aby naplnil svůj "koláč", potřeboval si sám napsat  dostatečně přesvědčivý dopis, který by podpořil jeho manipulativní propagandu 
proti veřejnoprávní televizi.  
Proto
 jsem psaní článku o Volejte řediteli přerušil do doby, než se mi podaří najít Stanislava 
Sýkoru z Českých Budějovic, protože jsem si chtěl ověřit, zda onen dopis
 napadající existenci ČT skutečně napsal. Ve městě byli tři a žádný z 
nich žádný dopis Vovkovi neposlal. Kontaktoval jsem i dost dalších lidí se 
stejným jménem z regionu a nic. Žádný z nich nebyl autorem tohoto dopisu. Požádal
 jsem tedy TV Nova o sdělení adresy této osoby a ta to odmítla s 
korektním odkazem na požadovanou ochranu osobních údajů. 
V
 mém článku jsem se zamýšlel nejen nad tím, zda si Železný onen dopis 
nevymyslel sám - což potvrdil i bývalý programový ředitel TV Nova, který
 v té době již žil ve Velké Británii a napsal do českých médií, že byl 
svědkem toho, jak Železný sám psal dopisy, když chtěl, aby se o určitém 
tématu mluvilo, ale neměl na to divácký dotaz. Můj text také rozebral 
dramaturgii pořadu a ukázal, že vždy docházelo k nenápadnému 
přibližování kamery směrem k Železnému, když se snažil diváky přesvědčit o  nějakých ideologických  politických  bodech ve prospěch Václava Klause nebo proti 
Havlovi, a taky  si v tu chvíli sundával brýle. Odhalil jsem, jak je to 
součástí manuálů mediální manipulace a propagandy.
Také
 jsem si díky tomu, že jsem viděl všech těch 13 dílů za sebou, všiml, že
 dívky, které ve studiu zvedaly telefony a zapisovaly si otázky, mu 
nakonec tyto poznámky předávaly u jeho stolu, zatímco on dál mluvil a 
jen kýval hlavou a děkoval jim. Po několika minutách si ty poznámky vzal
 a začal na ně odpovídat. Jenže jsem si všiml, že ty malé papírky 
nechával na pravé straně, ale později si je bral z levé strany. 
Poznamenal jsem, jak je tenhle malý trik zbytečný, protože pro diváka
 to nic neznamenalo, ale že Železný měl  zřejmě psychologickou potřebu,
 aby byl považován za všeználka, chtěl, aby si veřejnost myslela, že zná z
 hlavy všechny odpovědi. 
Můj text 
ho zesměšnil a jemu se to nelíbilo. Nebyl zvyklý na články, které na něj
 útočily s humorem, a to ho znevýhodňovalo. Ti, kteří se do Železného 
naváželi při každé možné příležitosti, tak činili agresivnějším jazykem,
 což mu usnadňovalo protiútok tradiční českou zesměšňovací taktikou. 
Typický český styl obhajoby zveličuje obvinění na adresu oběti a pak 
přidává trochu sebeironie, která odhaluje extremismus obsahu útoku. 
Cítil
 se zahnán do kouta mým konkrétním obviněním ohledně dopisu a viděl se zesměšněn 
mým odhalením jeho zbytečných manipulačních technik zaměřených výhradně 
na posilování jeho ega a vlastní důležitosti - dvou velkých hříchů v 
české kultuře. Zatímco on si hrál na "jednoho z nás", pokorného "velkého 
chlapa", já jsem ukázal jeho dětinskou freudovskou potřebu být tím, kdo 
ví všechno a pořád. 
Díky tomuto 
článku se Železný rozhodl na mě zaútočit. Použil všechny své síly, aby
 ve svých věrných fanoušcích vyvolal pocit, že se nám nějaký cizinec (!)
 snaží "říkat", co si máme myslet. Bez ohledu na to, že článek byl jen o
 něm, nikoli o Češích, ale v českém xenofobním rybníčku bylo snadné 
popudit lidi proti tomuto vetřelci, který si dovolil kritizovat 
řediteli. Jak by vůbec mohl Brazilec mluvit česky?
Železný
 na mě útočil tři týdny za sebou. K mému potěšení zopakoval mé jméno 
osmnáctkrát. V srpnu pak po mně znovu vyjel a svému malomyslnému publiku
 sdělil, že jsem synem miliardáře (v českých korunách, ano, je to 
pravda, nikoliv v brazilský reais nebo americký dolary), čímž rozehrál 
další populistickou kartu, která rozdmýchává přirozenou závist a odpor 
vůči zhýčkaným boháčům. 
Ale Železný nepočítal s
 tím, že tím, že ze mě udělal padoucha pro své fanoušky, jsem se stal 
hrdinou pro opačný kmen: pro lidi takzvané pražské kavárenské kultury. 
Spousta lidí, kteří sledovali Volejte řediteli právě kvůli válce, kterou
 vedl proti ČT a proti takzvané pražské kavárenské kultuře, chtěla 
vědět, kdo je ten Brazilec, který Železnému leze na nervy. 
Ve
 stejný den, kdy mě Železný poprvé napadl, požádal majitel Stratosféry, 
vydavatelství časopisů jako Spy, Esquire, Cosmopolitan a mnoha dalších, 
Antonín Herbeck, Luďka Staňka, který byl tehdy šéfredaktorem časopisu 
Rolling Stone (dnes je komikem s populárním pořadem na YouTube), aby 
požádal Janu Ciglerovou, svou bývalou přítelkyni, která pracovala v 
Lidovkách, o moje číslo. On mi pak zavolal a pozval mě, abych pro něj 
pracoval. K mému překvapení mě jednoduše udělal šéfredaktorem týdeníku 
Redhot, který vedl Dalibor Balšínek, bývalý reportér TV Nova, který se 
stal jedním z hlavních šéfredaktorů v Česku, později měl na starosti 
mimo jiné Týden, Lidové noviny. Herbeck chtěl, aby v Redhotu byly takové
 humorné, ale zároveň hluboké články, jako byl ten, který jsem napsal o 
Železném.
Kdyby mě tolikrát Vovka nenapadl, 
stal bych se jen dalším jménem v českých médiích, ne někým, kdo si pak 
na sebe nalepil důležitost toho, že vykřikl, že král je nahý do tváře 
krále. On na mě upřel pozornost a tím jsem se stal důležitějším, než 
bych byl. Přivedl mě na pódium, na jeviště, kde byl on.
Železného
 jsem "pronásledoval" ještě pár dalších let, během nichž se musel bránit
 různým soudním sporům, které proti němu vedl Ronald Lauder poté, co 
mu Železný "utekl" s TV Nova. Na jeho tiskové konference jsem chodil mnohem dříve, 
abych si našel místo v první řadě a seděl jsem bezprostředně před ním. Koupil jsem 
si fluorescenční pouzdro na notebook a seděl jsem tam, zatímco on se 
pokoušel bránit siláckým otázkám, zejména těm, které kladl útočný 
současný šéfredaktor Mladé fronty Dnes Jaroslav Plesl. Dělal jsem to 
proto, abych Železného znervózňoval, že mě, toho malého Brazilce, který 
si ho dovolil odhalit a zesměšnit, má přímo před sebou. Fluorescenční 
kufřík zajišťoval, že ať se podívá kamkoli, stále bude cítit mou 
přítomnost.
V té době se moje role v případu 
natolik zvýraznila, že mě kdosi jménem Ronald Lauder zavolal, abych je 
navštívil. Dostal jsem nabídku sto tisíc korun, abych pod svým jménem 
vydal text, který by napsali oni. To jsem samozřejmě odmítl. Trvali na 
svém a požádali mě, abych si cenu stanovil sám. Výhodou toho, že mám 
otce "miliardáře", však je, že jsem nikdy nemusel ustupovat majitelům 
médií nebo mocným lidem, protože mi na penězích nezáleží a dokážu přežít
 i bez jejich platu. 
Už tak bylo 
dost skandální, že jeden z Lauderových právníků tehdy tajně chodil s 
reportérkou, která měla na starosti psaní o případu Železný do jedněch hlavních novin. Nikdy jsem nemohl zveřejnit podrobnosti, protože české 
dračí mediální zákony trestají subjekt, který to zveřejní, a ne 
reportéra, což zajišťuje, že místní média nikdy nedovolí reportérům 
riskovat. Zvláště proti mocnému právníkovi a americkému miliardáři.
Nakonec
 Železný přišel o TV Nova a od té doby se pokoušel o comeback na TV 
Barrandov, ale ten neměl dlouhého trvání, protože majitel této stanice 
má ještě větší ego, což vedlo k neslučitelnosti jejich korun. Ale ještě předtím
 jsem mu kupodivu dal první mediální okno po ztrátě televize já. Nabídl 
jsem mu názorový sloupek v deníku Metro, který jsem řídil.  A později 
jsem to byl také já, kdo přesvědčil Lidové noviny, aby Železnému dali celou stránku v příloze Relax, kde psal o vínech. 
Nikdy
 mi neodpustil, jak mohu usoudit z toho, že mi odmítl poskytnout 
rozhovor pro časopis Nekorektní, který jsem založil v roce 2019. Podle 
našeho tazatele, který nabídku učinil, Železný nejenže odmítl, ale ještě
 si se slzami v očích stěžoval, že jsem mu udělal ze života peklo.
Udělal
 jsem to proto, že si myslím, že Železný je jedním z nejdůležitějších 
jmen českého zeitgeistu a že v české kultuře sehrál klíčovou a zásadní 
roli. Nezáleží na tom, že je to krajně pravicový populista s xenofobními
 tóny a hlásí se k zastaralým ideologiím Václava Klause a spol. Česká 
společnost je jako každá společnost rozdělena mezi různé skupiny  a bylo by
 fašistické dávat prostor jen těm, jejichž názory jsou progresivní. 
Železný je sice kmotrem krajně pravicového populismu v českých zemích, 
který takovou zpátečnickou politiku normalizoval, ale žádné semeno se 
nemůže proměnit v květ, pokud pro něj není úrodná půda. 
Češi
 mají v sobě stále zbytky habsburské kultury, zejména ve městech, a také
 si nadále uchovávají onu maloměstskou provinční mentalitu. Populistům 
se může dařit, stejně jako Železný mohl dosáhnout úspěchu, kterého se mu
 dostalo, jen proto, že obrovská část české společnosti má venkovskou 
morálku a maloměstské komplexy. Je na pokrokářích, aby ty zaostalé 
přechytračili, jak to svým způsobem udělal můj článek s Železným. 
Nepotřeboval jsem, aby Železný neexistoval, abych mu zabránil v klamání 
diváků. Mou prací bylo promluvit k druhé straně spektra. 
Televize
 Nova oslavila 30 let a Železný se dokonce zúčastnil oslav, když se 
podílel na speciálu vysílaném v neděli. Po takové době si uvědomuji, že 
jsem se mýlil. I když je mi Železného politika protivná, protože jsem 
humanista a hájím sociální empatii, zatímco on je krajně pravicový 
nenávistník, myslím si, že Ronald Lauder si nezasloužil, aby si TV Nova 
ponechal. 
Na rozdíl od mnoha jiných televizních stanic, které Lauder 
vlastnil v zemích celého bývalého komunistického bloku, žádná z nich 
nedosáhla ani zdaleka takové sledovanosti, komerčního úspěchu a 
kulturního významu jako Nova. To bylo Železného dílo, díky jeho 
vlastnímu talentu. Věděl, co diváci chtějí, a dodal jim to. Železný si 
nezasloužil, aby mu koncept televize, který vybudoval, vzal Američan, 
jehož jediným přínosem pro ni byly peníze, které zdědil po matce.
Myslím,
 že Železný mohl hrát mnohem benevolentnější a pozitivnější roli, kdyby 
ho jeho vrstevníci neodmítli. Kdyby neměl pocit, že mu disidenti a 
umělci nedávají dostatečně vysoké role v porevolučním scénáři, mohl svou
 nepochybnou genialitu využít k dobrému, a ne k pomstě za to, že byl 
odmítnut.
TV Nova už nemá velkou moc a po 
odchodu Železného se stala stejnou soukromou televizí jako každá jiná. 
Ale semínka jeho předsudečného populismu se šířila a zasahovala i do 
městských myslí. To by se stalo tak jako tak, neboť česká půda je pro to úrodná, ale on to udělal mistrně. 
Všechno 
nejlepší k narozeninám TV Nova ... a upřímnou soustrast českým 
pokrokářům. A můj hluboce míněný dík Železnému za to, že mě zviditelnil a
 otevřel mi tak prostor ve vyšších patrech českých médií, politiky a 
společnosti.
7697
 
 
Diskuse