Podle nových údajů se počet úmrtí způsobených elektrokoloběžkami v Británii letos ztrojnásobil

26. 11. 2022

čas čtení 7 minut
Údaje britského ministerstva dopravy ukazují, že do června letošního roku došlo ke 12 úmrtím v souvislosti s elektrokoloběžkami, v roce 2021 to byla čtyři úmrtí.

 


Počet osob usmrcených při nehodách e-koloběžek se v Británii za poslední rok ztrojnásobil, ukázaly nové údaje.

Podle údajů z britského ministerstva dopravy  za posledních dvanáct měsíců do června 2022 zemřelo při nehodách e-koloběžek 12 lidí.

Toto číslo je třikrát vyšší než za stejné období roku 2021, kdy zemřeli čtyři lidé.

Mezitím se počet osob, které byly vážně zraněny e-koloběžkami nebo při jejich používání, za poslední rok téměř zdvojnásobil, a to z 228 v údajích za rok 2021 na 429 v roce 2022.

 

 


Nejnovější údaje přicházejí po úmrtí 71leté Lindy Davisové, která zemřela poté, co ji v červnu v Nottinghamshire srazila e-koloběžka.

Davisová je považována za prvního chodce, který zemřel ve Spojeném království při srážce s e-koloběžkou.

Čtrnáctiletý chlapec, který podle svědků jel po chodníku, když koloběžka paní Daviesovou srazila, byl po incidentu vyslechnut policií. Jeho případ je nadále vyšetřován.

Zatímco nákup e-koloběžek je ve Spojeném království legální, jejich užívání na silnicích a chodnících je nezákonné. Soukromé e-koloběžky však lze používat na soukromých pozemcích.

Vláda v současné době provádí zkušební půjčování e-koloběžek ve 30 různých oblastech Spojeného království.

Ministerstvo dopravy zkouší systémy provozované soukromými poskytovateli, jako jsou Voi a Lime, v řadě velkých měst, včetně Londýna, Nottinghamu a Bristolu.

Vláda nedávno prodloužila toto testování, jehož výsledky budou využity při tvorbě budoucí legislativy týkající se používání e-koloběžek, až do května 2024.

V návaznosti na nejnovější údaje o úmrtích a vážných nehodách vyzvali aktivisté vládu, aby okamžitě   zkoušky e-koloběžek pozastavila.

Sarah Gaytonová z britské Národní federace nevidomých uvedla: "Tato čísla by měla být pro nově jmenovaného ministra dopravy Marka Harpera jasným signálem, aby urychleně zastavil testování e-koloběžek a přehodnotil novou legislativu, která má umožnit legální používání soukromých e-koloběžek na veřejných komunikacích.

"Tyto případy jsou jen špičkou ledovce, protože existuje mnoho zranění, která nejsou z mnoha důvodů hlášena a zdokumentována."

"Tato čísla také nezachycují mnoho chodců, z nichž mnozí jsou starší, kteří byli  sraženi nebo se velmi těsně minuli s e-koloběžkami, které jezdí na chodnících a veřejných prostranstvích."

Jiní účastníci kampaně vyzvali vládu, aby zavedla legislativu, která zavede povinnost mít na e-koloběžkách státní poznávací značky.
 
Ashe Medforthová, 56 let, jejíž pětiletá dcera Holly byla sražena e-koloběžkou při chůzi po chodníku a utrpěla tři zlomená žebra a otřes mozku, je šéfka občanské kampaně Just Put A Reg On It.

Díky registraci bude policie v případě, že uvidí e-koloběžku, okamžitě vědět, zda se jedná o nelegální koloběžku.


Počet nehod e-koloběžek meziročně vzrostl

Podle nejnovějších údajů ministerstva dopravy bylo za rok do konce června 2022 zaznamenáno 1 349 kolizí a 1 437 obětí s účastí e-koloběžek.

Toto číslo představuje nárůst oproti 978 nehodám a 1 033 obětem zaznamenaným v předchozím roce - jehož začátek strávila Velká Británie v covidovém lockdownu.

Nejpočetnější demografickou skupinou, pokud jde o účastníky nehod, byli muži ve věku 10-19 let, následováni muži ve věku 20-29 let.

A zdaleka nejčastější oblastí, kde došlo k nehodám na e-koloběžkách, byl Londýn, kde bylo za celý rok zaznamenáno 463 nehod, následovaný hrabstvím Nottinghamshire (91) a Avonem a Somersetem (87).

Podle nejnovějších údajů ministerstva dopravy byl vlastnický status e-koloběžek, které se staly účastníky nehod, policejními složkami, které údaje zaznamenaly, většinou uveden jako "neznámý".

Tam, kde byly údaje zaznamenány, se 120 nehod týkalo soukromých e-koloběžek, zatímco 133 nehod se týkalo pronajatých zařízení.

V letošním roce se řada vážných nehod e-koloběžek dostala na titulní stránky novin, včetně červnové smrti paní Davisové v hrabství Nottinghamshire.

Ve stejném měsíci zemřel v nemocnici 18letý Mason Pitt po nehodě na vypůjčené koloběžce ve Slough. Při srpnovém vyšetřování koroner uvedl, že mladík zemřel na poranění krku po pádu z koloběžky.


V březnu zemřela čtrnáctiletá dívka po srážce s dodávkou v Newhamu ve východním Londýně.

Čtyři dny poté, co havarovala při jízdě na vypůjčeném e-koloběžce v Northamptonu, zemřela 21letá žena a v lednu zemřel také 74letý muž ve Velkém Manchesteru po srážce se dvěma zaparkovanými auty na Nový rok.

Co na to vláda a poskytovatelé?

Ministerstvo dopravy uvádí, že hlavním cílem testů je "posoudit bezpečnost a širší dopady e-koloběžek a vývoj osvědčených postupů pro sdílené služby mikromobility".

V rámci programu ministerstva dopravy mohou osoby s platným britským řidičským průkazem používat pronajaté e-koloběžky na silnicích a cyklostezkách.

Mimo zkušební programy ministerstva dopravy zůstává používání soukromých e-koloběžek na veřejných silnicích a chodnících  nezákonné. Odborníci se domnívají, že ve Spojeném království jezdí na e-koloběžkách až jeden milion lidí.

Policie mezitím potírá soukromé jezdce na e-koloběžkách a od ledna do listopadu loňského roku jich metropolitní policie zabavila více než 3 600.

Vláda uvádí, že doufá, že v budoucnu připraví legislativu, která bude e-koloběžky dále regulovat, včetně technických požadavků a očekávání uživatelů na silnicích.

Mluvčí ministerstva dopravy uvedl: "Přestože se počet obětí dopravních nehod ve srovnání s obdobím před pandemií snížil, neúnavně pracujeme na zlepšení bezpečnosti silničního provozu prostřednictvím naší kampaně THINK! a Oddělení pro vyšetřování bezpečnosti silničního provozu.

"Bezpečnost je jádrem našich zkoušek elektronických koloběžek, které se snaží chránit jezdce, chodce a ostatní účastníky silničního provozu.

"Jízda na e-koloběžce v soukromém vlastnictví na veřejném prostranství je sice v současné době nezákonná, ale zvažujeme, jak nejlépe koncipovat budoucí předpisy."

Mezitím společnost Voi, jeden z největších poskytovatelů půjčoven e-koloběžek zapojených do programu ministerstva dopravy, uvedla, že od začátku zkušebního provozu poskytla více než 20 milionů jízd.

Firma zabývající se mikromobilitou, která provádí zkoušky v 17 městech včetně Bristolu, Birminghamu a Northamptonu, uvedla, že bezpečnost je její "prioritou číslo jedna".


Její mluvčí uvedl, že její zákazníci jsou "podstatně zodpovědnější" než soukromí jezdci na e-koloběžkách díky tomu, že zákazníci musí zadávat své údaje, aby mohli službu využívat.

"Voi chce mít rovné podmínky, pokud nebo až bude vládou zavedena legislativa legalizující soukromé e-koloběžky, s pojištěním, poznávacími značkami a především odpovědností," dodal mluvčí Voi.

Zdroj v angličtině ZDE 

1
Vytisknout
2763

Diskuse

Obsah vydání | 29. 11. 2022