Jak se vyhnout příští krizi? Prioritu musí mít digitální gramotnost

25. 1. 2021

čas čtení 1 minuta
Jak lépe vybavit příští generaci občanů, aby ji nečekal osud té naší? Když organizace Carnegie Endowment for International Peace shromáždila 85 návrhů 51 různých organizací, které zkoumají, jak bojovat s dezinformacemi na internetu, zdaleka nejčastěji narazila na doporučení zvyšovat digitální gramotnost spotřebitelů.


Digitální gramotnost - někdy také označovaná jako mediální gramotnost nebo kybernetické občanství - se týká získání dovedností nezbytných k úspěchu ve stále digitálnějším světě. Nejde je o to dokázat si najít informace online, ale také ji dokázat analyzovat a vyhodnotit od zdrojování až po zjištění, zda se mě někdo nesnaží manipulovat. Stručně řečeno, jde o to naučit spotřebitele, jak myslet, aniž bychom jim diktovali, co si mají myslet.

Přesto se ale velká většina politiků, médií a občanské společnosti soustřeďuje na prostředky nápravy, které tuto prioritu nezahrnují. Místo toho se hledá zázračné řešení v podobě přepisování zákonů regulujících sociální média, nebo softwaru, který je používán při jejich provozu.

Celý text v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
2234

Diskuse

Obsah vydání | 27. 1. 2021