Teplotní rekordy padly v Německu, Belgii i Nizozemsku
26. 7. 2019
Už je to tu zase, píše Mark Kaufman. Poté co červnová vedra ztrhala rekordy ve Francii a historické červnové rekordy po celé Evropě, masa horkého vzduchu se na kontinent vrátila.22. 7. 2019
Kondenzační páry vytvořené motory letadel vytvářejí kolem planety často neviditelnou termální přikrývku z oblaků. I když existují jen po krátkou dobu, mají každodenní dopad na teplotu atmosféry, který je vyšší než účinek veškerých emisí oxidu uhličitého z letectví - od dob bratří Wrightů, kteří vzlétli před více jak stoletím.
Ještě horší je varování vědců, že pokusy omezit emise oxidu uhličitého z letecké dopravy by mohly v důsledku vést k většímu množství bělejších a trvanlivějších kondenzačních par - zejména v tropech, kde je očekáván největší nárůst letecké dopravy. V ceněné studii autorky Lisa Bocková a Ulrike Burkhardtová z Institutu atmosférické fyziky v německém Oberpfaffenhofenu předpovídají takřka ztrojnásobení dopadů kondenzačních par na klima k roku 2050.
Emise z letecké dopravy se v klimatické agendě posouvají stále výše a letecká doprava je považována za možná nejhorší budoucí hrozbu klimatu - v neposlední řadě i proto, že dosud neexistují bezuhlíkové technologie nebo mezinárodní předpisy regulující emise.
Civilní letadla v současnosti uvolňují asi 2 % antropogenních emisí oxidu uhličitého a spolu s účinky kondenzačních par způsobují asi 5 % globálního oteplování.
Podrobnosti v angličtině: ZDE
Diskuse