ČT platí za reklamu, místo aby za ni zaplaceno dostala

8. 12. 2011 / Jan Burian

čas čtení 5 minut

Nehlídá RRTV, aby ČT nevysílala soukromou reklamu pod rouškou údajně objektivních veřejnoprávních pořadů?

1.12. jsem na ČT1 náhodou shlédl jeden z dílů cyklu pořadů údajně vychovávajících české občany k finanční gramotnosti. Cyklus se jmenuje Suma sumárum, vysílá se již téměř rok, a díl, který jsem viděl, se věnoval odchodu do důchodu. Neviděl jsem pořad od začátku a nejprve jsem se domníval, že se jedná o reklamu na penzijní připojištění. Teprve po chvíli jsem zjistil, že se má jednat o seriozní publicistický pořad. Byla to ale reklama soukromého podniku!

Divák se dozvěděl, že by v důchodu nemusel mít ani na nájem, a že by mohl "přežívat jen o rohlících". Patrik Nacher to odůvodnil pouze tím, že populace stárne a na jednoho pracujícího bude v budoucnu připadat více důchodců. To je zaklínací mantra všech přívrženců důchodové reformy, přitom souvislost mezi demografickou změnu a výškou důchodů je přinejmenším nejasná. Kompenzovat demografickou změnu je možné mimo jiné posílením příjmů rozpočtu (např. progresivním zdaněním), snížením výdajů v jiných oblastí, postupným zvyšováním hranice důchodového věku. Krom toho je možné uvážit zvýšení produktivity práce díky technickému pokroku.

Problém starobního důchodu byl prezentován jako technický problém, přičemž jediný závěr byla zvyšující se nejistota. Tu podpořilo sdělení paní z důchodového úřadu, že nelze přesně spočítat jaký budeme mít důchod, protože parametry pro jeho výpočet každý rok mění ministerstvo práce a sociálních věcí. Toto sdělení je samo o sobě neutrální, budoucí důchody mohou být vyšší, nižší nebo stejné jako současné. V kontextu pořadu, však toto sdělení jednoznačně vyznělo jako výstraha.

Tvůrci pořadu nedali prostor pro jakýkoliv názor zdůvodňující, proč by státem garantovaný průběžný důchodový systém neměl budoucí rizika zvládnout. Vyděšenému divákovi bylo doporučeno, aby se lépe orientoval ve své finanční situaci. To je sice vágní, ale jinak se proti tomu nedá nic namítat. Tím bohužel zvyšování finanční gramotnosti skončilo a začala reklama na penzijní finanční produkty podpořená hlasem několika mediálních celebrit. Světlou výjimkou byl vstup psycholožky Jitky Vysekalové, která vcelku objektivně zhodnotila postoj veřejnosti k penzijním fondům a oprávněnou nedůvěru k důchodové reformě.

Na penzijních finančních produktech, pokud zůstávají dobrovolnou alternativou, samozřejmě není nic špatného (pokud pomineme například nesmyslně velký státní příspěvek u penzijního připojištění). Problémem je naprostá nevyváženost pořadu, což je zvláště politicky citlivé vzhledem k připravované důchodové reformě. Suma sumárum nekriticky přejímá předpoklady obhájců reformy, kteří tvrdí, že průběžný systém není schopen důchody garantovat bez doplnění soukromými fondy. O tom je ale nutno vést debatu.

To ,co předvedli tvůrci tohoto dílu Suma sumárum je opak finanční gramotnosti - je to finanční demagogie. Reforma není technická nutnost, ale politické rozhodnutí. Alternativy existují, viz např. ZDE

Druhý den jsem na internetu zhlédl pořad znovu. ZDE

V závěrečných titulcích jsem se dočetl, že pořad nevyrobila sama ČT, ale pro ČT ho vyrobila firma K.A.Production.

Zašťoural jsem trochu víc a vykulil oči. Sponzorem cyklu je firma ZFP akademie a.s., která se zabývá poradenstvím v oblasti spoření a pojištění!

Šéf K.A. Produciton, Karel Arbes, sám přiznává osobní vztahy s Vladimírem Poliakem, zakladatelem ZFPA. ZDE

Firma ZFPA je kontroverzní. Školí finanční poradce na základě tzv. Multi-Level Marketingu. Poradcem se tak může stát kdokoliv po absolvování víkendového kurzu. Jak varuje tisk, výsledkem je tak mimořádně nízká kvalita poradenství. Viz např. ZDE

Přes špatnou pověst vykazovala ZFPA v minulých letech miliardové obraty, největší ze všech podobných firem v ČR. ZDE

V samotném pořadu, ani na jeho webových stránkách, se zmínka o sponzorství ZFPA nevyskytuje! K.A. Production spolupracuje také s patrně největší českou PR agenturou AMI Communications. Pohled na případové studie této agentury ukazuje, že se často jedná o "vzdělávací" pořady, které mísí užitečné informace s propagací zájmů klienta. Výsledkem je smazání hranice mezi objektivní publicistikou a reklamní kampaní.

Nemám pochyby, že cyklus Suma sumárum přináší divákům užitečné informace a může finanční gramotnost zvyšovat. Stejně tak je nepochybné, že přinejmenším díl pojednávající o odchodu do důchodu, přináší polopravdy a emoční manipulaci (strašení), které pomáhají prodávat penzijní finanční produkty. Nejvtipnější na tom je, že ČT za takový typ reklamy platí, místo aby za ni zaplaceno dostala.

Cyklus Suma sumárum zaštiťují známé osobnosti z oblasti ekonomie, jako je např. prof. Jan Švejnar. Vědí tyto osobnosti, kdo cyklus sponzoruje?

0
Vytisknout
12155

Diskuse

Obsah vydání | 9. 12. 2011