 
Proč levice prohrává politickou válku
17. 9. 2025 / Fabiano Golgo
 
Levice, alespoň v jejím
 mainstreamovém projevu, obvykle přistupuje k politice, jako by šlo o 
občanský seminář. Hovoří jazykem spravedlnosti, důkazů a procedurálních 
norem. Věří v pravidla a v rozhodčí. Chce, aby debata byla „o věcech 
samotných“. Drží se myšlenky osvícenství, že pokud lidé dostanou přesné 
informace a prostor pro rozvažování, nakonec zvítězí pravda.
Krajní
 pravice, naopak, často považuje politiku za krvavý sport. Vzkvétá v 
emocionální energii a spektáklech, v přímém souboji „my proti nim“. Její
 vůdci a mediální hvězdy se naučili používat pokrytectví jako zbraně: obhajovat 
„svobodu projevu“, zatímco volají po potlačení hlasu oponentů; 
vyzdvihovat „zákon a pořádek“, zatímco ohýbají pravidla ve svůj 
prospěch; útočit na „elity“, zatímco čerpají moc od bohatých patronů. 
Není to tak, že by pravice měla monopol na špatné chování – historie je 
plná levicových demagogů – ale v současném okamžiku je asymetrie zřejmá.
Nejde
 jen o to, že by levice lhala více, i když dezinformace jsou součástí příběhu. 
Jde o styl a psychologii. Krajní pravice exceluje v negativitě, v 
redukování složitých realit na bombastické slogany: „Postavme zeď“, 
„Vezměme zpět kontrolu“, „Amerika především“. Tyto fráze nejsou 
politickými programy; jsou emocionálními spouštěči. Obcházejí racionální
 argumenty a zasahují hlubší pocity ztráty, hořkosti a kulturního 
vykořenění. A protože strach a hněv jsou neurologicky „lepivější“ než 
racionální argumenty, to, co tvrdí krajní pravice se šíří rychleji a zůstává 
déle.
Mezitím levice stále přichází na politickou scénu s 
knihovním průkazem do souboje s noži. Trvá na spravedlnosti v hře, kde 
druhá strana prosperuje porušováním norem. Progresivci stále oceňují 
konzistenci a důkazy, což jsou ctnosti v seminární místnosti, ale 
nevýhody ve válce memů. Obhajují svobodu projevu – i pro ty, kteří by 
ji omezili – protože věří, že liberální řád musí být konzistentní, aby 
přežil. Teoreticky je to ušlechtilé. Prakticky to může působit jako 
jednostranné odzbrojení.
Ale zde je hlubší hádanka: proč levice 
stále hraje fair, když jsou odměny za nečestné hraní tak zřejmé? Část 
odpovědi spočívá v temperamentu. Liberalismus ve své podstatě věří, že 
lidé mohou být přesvědčeni, že společnosti se mohou zlepšovat 
prostřednictvím rozumu a reformy. Opustit tuto víru znamená riskovat 
stát se tím, proti čemu se člověk staví. Další část spočívá v 
institucionálním ekosystému. Univerzity, tradiční média a veřejné 
instituce – tradiční pevnosti levice – jsou postaveny na procedurách a 
normách. Jejich kultura oceňuje rozvahu a vyváženost. Porušit tyto 
návyky by znamenalo zhroucení celé morální architektury.
Přesto 
se cena této asymetrie den ode dne stává jasnější. Když jedna strana 
odmítá být vázána starými normami, druhá strana nemůže jen zdvojnásobit 
zdvořilost a doufat v nejlepší. Výzvou pro demokratickou levici je najít
 způsob, jak hájit liberální hodnoty s naléhavostí těch, kteří vědí, že 
bojují o svůj přežití. To neznamená kopírovat taktiky krajní pravice – 
lži nebo obviňování. Ale může to znamenat novou ochotu hovořit morálně 
absolutně, rámovat argumenty tak, aby oslovily srdce i mysl, a používat 
jazyk sounáležitosti stejně jako spravedlnosti.
Politika není 
debatní společnost. Je to boj o moc a morální představivost lidu. Velkým
 úkolem levice je si uvědomit, že moc není jen něco, co je třeba omezit;
 je to něco, co je třeba používat. Pokud má liberalismus přežít, nemůže 
zůstat filozofií krásných poražených. Musí se naučit bojovat – rozhodně,
 ale čestně – za svět, který se snaží vybudovat.
 
 
 
Diskuse