ČR: Žáci se bojí podat přihlášku na tu školu, kde by chtěli studovat

20. 5. 2023

čas čtení 2 minuty
Graf ukazuje výsledky našich asi 15 let starých simulací českého systému PŘIJÍMAČEK na střední školy v ČR, píše Daniel Münich.

Ukazuje případ lokální nabídky 4 škol různých kapacit [modré sloupce] a různých kvalit [čtvereček], projevenou poptávku podanými přihláškami [červené sloupce] a skutečnou poptávku podle toho, kam by se žáci nejraději přihlásili, pokud by se nebáli nepřijetí [zelené sloupce]. Je vidět, že:


 
😲 Skutečná poptávka po nejlepší škole [vlevo] diametrálně převyšuje kapacitu školy, zhruba 3x. Avšak skutečně projevená poptávka po této škole [červená] je výrazně nižší, pouze zhruba 1x vyšší než kapacita této školy. Mnozí žáci si prostě bojí na tuto školu přihlášku podat.

😲 Podobné to je v případě druhé nejlepší školy (druhá zleva), ale rozdíly mezi projevenou a skutečnou poptávkou už nejsou tak extrémní.

😲 U třetí školy zleva (druhá nejhorší) projevená poptávka ještě stále převyšuje kapacity školy (hlásit se na nejhorší školu totiž nemá smysl, protože na ní stejně místa venkoncem zbudou), ale reálná poptávka po této škole je zhruba na jedné třetině její kapacity (v reálu se tam většině žáku nechce).

😱 Systém dvou přihlášek prostě vyvolává extrémně silné motivace ke strategickému podávání přihlášek na straně žáků a rodičů.

😱 Systém výrazně zkresluje informace o skutečné poptávce. Podhodnocuje poptávku po kvalitních školách a nadhodnocuje poptávku po školách podprůměrných. To samozřejmě podprůměrné školy těší.

😱 Systém velmi znevýhodňuje žáky se slabým sociálním zázemím rodiny, protože nemají informace potřebné k efektivnímu strategizování a namnoze ani nestrategizují.

Pozn:

Kapacity škol zhruba odpovídají tehdejší struktuře kapacit gymnázií, odborných škol s maturitou, odborných škol bez maturity a učilišt.

V simulacích žáci znají své reálné dovednosti nedokonale a mají navíc i specifické preference pro typy škol.

Simulace je zjednodušena na systému s jednou jedinou přihláškou v prvním kole, kterou tehdy proponovala ministryně školství Petra Buzková.

0
Vytisknout
4872

Diskuse

Obsah vydání | 23. 5. 2023