Nelze změnit zranitelnost a konečnost všeho lidského
17. 4. 2019
/
Boris Cvek
čas čtení
2 minuty
Kdysi
bylo zvykem chápat různé pohromy jako trest Boží. Byl to výborný
politický nástroj. Představte si, že byste vinu za požár Notre
Dame přenesli třeba na homosexuály. Bůh nás trestá za rovné
manželství! A můžete začít lynčovat.
Že
je zvláštní, že Bůh ničí právě kostel, katolický kostel,
jednu z mála bašt „sexuální normálnosti“ (to s tou
normálností není nic jiného než sarkasmus)? Nevadí. Každý si
může trest Boží vyložit po svém. Absolutně mimo je totiž už
jen to, když jsou katastrofy chápány jako trest Boží. Další
možné debaty o tom, co je logické, jsou zbytečné.
Božímu
trestu nelze zabránit technickými řešeními. Katastrofám ano.
Když v oblasti, kde nastává zemětřesení, postavíte domy
jedním způsobem, dojde v případě otřesů země k jejich
zřícení a masakru, když je naopak postavíte jiným způsobem,
nic moc se nestane. Stejně tak když v oblasti, kde dříve
řádil tyfus nebo cholera, dobře nastavíte hygienu a veřejný
systém zdravotnictví, máte po epidemiích. Říká se tomu důvtip.
Musíte
znát reálné chování věcí, mít s nimi praktickou
zkušenost. Samotná stavba mohutné katedrály Notre Dame je
symbolem takových znalostí mnoha generací řemeslníků. Bohužel
i taková stavba, symbol Francie a západní evropské kultury, může
podlehnout destruktivní náhodě, dokonce zrovna v dobách
hlubokého míru a prosperity. Tak jako ten, kdo přežil Osvětim,
může zemřít v důsledku autonehody na přehledné silnici
v demokratickém státě. Lze se tomu bránit opatrností,
důvtipem, ale nelze změnit zranitelnost a konečnost všeho
lidského. Bůh evangelia je naděje, jak této konečnosti pomoci,
jak nechat zvítězit lásku nad smrtí, není to strůjce povodní,
požárů nebo moru. V tom by se ostatně ničím nelišil od
archaických bajek.
A
pokud jde o konečnost a zranitelnost člověka, na tom troskotají
také všechny teorie spiknutí. Jestliže se nějaké spiknutí
podaří, podaří se náhodou a přinese i mnohé, co nebylo
spiklenci plánováno. Neustálé pokušení vkládat logiku a
racionalitu do lidských událostí je popřením všeho důvtipu, je
to akt pozorovatele, který hledá duševní úlevu (nikoli aktéra,
který má praktické zkušenosti s danou problematikou), akt
podobný představám o trestu Božím. Lidé nejsou a nikdy nebudou
pány následků svých rozhodnutí, ale teorie spiknutí jsou
postaveny právě na tom.
11188
Diskuse