Dukovy výroky jsou otřesné. Kdo ho zkrouhne a dá mu najevo, že fašismus tolerovat nelze?
28. 5. 2018
 
29. 5. 2018 / Jan Paul, Jan Čulík
O čem ta hra je jsem se samozřejmě 
velmi podrobně seznámil, to se jaksi předpokládá. Bohužel obsah, či téma
 zcela zastínila forma, a následně tyátr kolem ní, a to je špatné, 
protože to sdělení či myšlenka je ve své podstatě dobrá, ale skandálem 
zcela zanikla, a to nelze popřít. Četli jste někde v médiích, které se 
neúčastní festivalu, seriozní rozbor, o čem ta hra je?
Filosof 
Miroslav Petříček mi na otázku co si myslí o vztahu obsahu a formy, 
konkrétně teorii odrazu sdělil, že obsah si prostřednictvím autora vždy 
najde adekvátní formu, ale ta forma Frljiče vůbec není adekvátní obsahu,
 je urážlivá pro jiné, a to je chyba, a to lze přece pochopit. Nelze 
dobré myšlenky sdělovat negativně. Frljič nesnáší katolictví, bohužel 
tím zabil dobrý obsah, a Glaser, ředitel ND Brno se stal jen loutkou v 
této věci. Takhle to prostě je. 
Jane, buď rozumný, Duka přece 
nemůže tu hru podpořit, to je jako kdybys chtěl,  aby hlavní 
představitel islámu podpořit kreslíře karikatur v pařížském 
nakladatelství. Samozřejmě Duka nezavelí k žádnému teroristickému 
pogromu, a v jeho souvislosti se můžeme bavit více méně o důrazu jeho 
reakce (já bych třeba vyčkal), ale nikoliv o tom, že to měl podpořit. V 
řadě věcí má navíc pravdu.
Proč Frljič nepoužil svoji mnohem 
kreativnější tvořivou symboliku? Ale to už jsme u původnosti současného 
umění, které na sebe upozorňuje skandálností, všimni si, že píši na 
sebe, ale umělec má upozornit na OBSAH !!!!!! Ne na sebe! Nemůžete chtít 
po současném divákovi, aby porozuměl formě Frljiče, protože splácal 
všechno dohromady, ale hlavně si vyřizuje účty s katolictvím. Kdybych 
šel na to představení, abych se něco dozvěděl o tématu, tak z něj prostě
 v těch dehonestujících chvílích nejspíš odejdu, a budu chtít vrátit 
vstupné. Udělal bych to, i kdyby autor zesměšňoval islám, nebo nějakou 
minoritu, nebo naopak majoritu. Prostě by mě odpudila nechutná forma, v 
níž není žádná umělecká zkratka či metafora. To není žádné překračování 
hranic, proč třeba nespálil hromadu plastových lahví venku před 
divadlem? A nebo něco jiného, co by bylo nosné.... 
Jestliže chceme změnit svět, nemůžeme do sebe strkat.
Znám
 řadu katolíků, kteří uprchlíky "přijímají", atd.atd. Měl to udělat 
skrze českého konzumenta, ne skrze Krista, o jehož smyslu oběti laici 
stejně nic neví, a ti, kteří vědí, jsou právem uraženi, jenomže to by 
musel vymyslet. Prostě sáhnul po osvědčeném symbolu a aktu, jako to 
udělalo divadlo v Hamburku, v Chile, apod. Na jevišti se  souloží a 
Ježíš sestupuje z kříže za nějakým účelem už hodně dlouho. 
Diskuse