"Vynikající" důsledky brexitu: Polský chladírenský kamion uvízl v Calais na 6 měsíců

4. 4. 2025

čas čtení 3 minuty

Na konci listopadu jsme zveřejnili článek o polském chladírenském kamionu, který na dva měsíce uvízl v Calais. Dnes je však konec března a já musím začít následujícím konstatováním: chladírenský kamion stojí v přístavu ne dva, ale šest měsíců! píše server 40ton.net. Na případ nás upozornil Tomasz Oryński.

Na úvod připomenu, že MAN TGX s chladírenským návěsem, patřící společnosti Tom-Trans-Sped z Grabowa (Lodžské vojvodství), dorazil do přístavu Calais přesně 20. září 2024. Přijel tam s nákladem 22 tun sýra, vyzvednutým ve Spojeném království, určeným pro příjemce ze Španělska, vlastněného společností z Nizozemska a objednaného u dopravce přepravní společností z Polska. V rámci standardních postupů mělo být vozidlo v přístavu podrobeno hygienické prohlídce, kterou provedl francouzský úřad pro veterinární a rostlinolékařskou hraniční inspekci, známý pod zkratkou SIVEP. A právě zde nastal problém, protože SIVEP odmítl vozidlo vydat s vysvětlením, že nemá potřebnou dokumentaci.



Když jsem toto téma popisoval na konci listopadu, jeden ze zaměstnanců společnosti byl neustále v kabině, aby dohlížel na provoz chladicí jednotky a doplňoval palivo. Tento muž obdržel za tímto účelem od přístavu speciální propustky, které mu umožňovaly chodit do prodejny s dvacetilitrovým kanystrem paliva. Příležitostně si také mohl nakoupit potřebné věci, jako například potraviny potřebné k několikatýdennímu životu v kabině. Je snadné si domyslet, jak obtížnou situaci to pro něj znamenalo. V tomto případě však naštěstí došlo ke změně, neboť 18. prosince 2024 Francouzi povolili odpojení traktoru a odeslání řidiče domů. Současně byl návěs připojen k externímu zdroji energie, aby mohl generátor pokračovat v provozu. Zda Francouzi od té doby hlídají napájení, udržují chlazení na správné úrovni a chrání návěs před poškozením - o tom dopravce nemá žádné informace.

Dobré zprávy bohužel skončily s posunem 18. prosince. Návěs je totiž stále v přístavu a překážkou jeho odvozu již není dokumentace nákladu, ale chybějící technická kontrola. Platnost té předchozí vypršela během vynuceného mezipřistání v Calais, takže Francouzi nesouhlasí s vypuštěním vozidla na silnice. Jak se dopravce dozvěděl prostřednictvím polského velvyslanectví ve Francii v odpovědi z 21. února (dopis jsem obdržel k nahlédnutí), sýr může opustit přístav pouze po překládce na jiné vozidlo s platnou technickou kontrolou. Dále bylo oznámeno, že taková překládka bude umožněna během několika hodin, případně několika dnů, a že majitel zboží, tj. nizozemská společnost, bude o všem informován. Problém však spočívá v tom, že překládka se stále neuskutečnila a neustále se odkládá o několik týdnů. Dopravci se rovněž nepodařilo navázat kontakt s nizozemským subjektem a polský zprostředkovatel neposkytuje žádné konkrétní informace.

Návěs dodnes stojí v přístavu v Calais. Problém tedy zůstává nevyřešen, i když lze říci, že případ již našel jistý nepříjemný závěr. Nuže, po 24 letech provozování přepravní společnosti se 28. února 2025 majitel společnosti Tom-Trans-Sped rozhodl pozastavit své podnikání v oboru, neboť byl celým příběhem jednoduše vyčerpán. 

Zdroj ZDE

0
Vytisknout
1332

Diskuse

Obsah vydání | 8. 4. 2025