8. 1. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 1. 2007

Gymnázium, "profesoři" a studenti

Adam Obr na stránkách svého blogu nedávno publikoval docela rozhořčený článek, směřující velmi konkrétně proti koncepci českého gymnaziálního školství. Nechce se učit filozofii, připadá mu zbytečná, cítí se omezován ve svém zájmu o biochemii, pádně a výstižně kritizuje stupidní memorování i zálibu v nepřemýšlející znalosti, jak se kol v českém školství roztahují. Rád bych k tomu řekl pár věcí, které mi přijdou podstatné.

Co je vůbec reálné očekávat od českého gymnaziálního "profesora"? Ti lidé žijí často zcela průměrné životy, dávno nemají (měli-li kdy) kontakt se světovým výzkumem, opakují desítky let totéž, pohybují se v malém světě svého ústavu a svých kolegů... V jejich podání, které je často dosti nepokorné vůči tomu, o čem učí, Sókratés nikdy nebude tím Sókratem, jak jej lze najít v Platónových dialozích, čili v díle člověka, který byl reálným Sókratem stržen, změněn a ve své fascinaci pak ovlivnil celé dějiny západního myšlení. Ba i na vysokých školách se jen výjimečně lze setkat s člověkem, který by dokázal Platóna a Sókrata výrazně, ba kongeniálně zprostředkovat (za příklad zdařilého pokusu lze uvést Patočkovy přednášky). Stejně je tomu i s přírodními vědami, s matematikou, s uměnovědami, s literaturou atd. Můžeme jistě vytýkat středoškolským i vysokoškolským učitelům, že na to, co učí, nemají (a je to často naprostá a banální pravda), leč jaká je alternativa. Možná odejít na lepší školu, jenže u středních škol je opravdu obtížné si vybrat...

Když jsem studoval na gymnáziu v Krnově, bylo to těsně po listopadové revoluci, zdvihla se mezi studenty revolta proti zastaralému, stupidnímu vedení. Já, premiant a "hodný" student (takoví lidé na své mládí, strávené ve škole, pak mohou vzpomínat asi nejspíše jen s odporem, neboť konformita s pedagogy představuje prostě nekonečnou prázdnotu maloměstského bytí), se cítil spíše na straně studentů, ale nemohl jsem sdílet jejich optimismus. Místo rozptýlení a různých diskusí, vydávání revoltujícího časopisu atd., jsem se opíjel četbou antiky, Nietzsche, Patočky, hltal jsem Goetha a všechno velké, na co jsem v krnovské knihovně narazil, skončilo v mé hlavě -- a tehdy jsem měl opravdu křídla. Nikdy už tolik knih nepřečtu, nikdy už nebudu ke čtenému tak vnímavý, nikdy nebudu mít tolik času. Jak nekonečně nízko se mi zdáli mí středoškolští "profesoři", jak silně a mohutně jsem vzdělal sám sebe, jak nekonečně jsem se obohatil na celý život tím, co život zmnohonásobuje! Samozřejmě to neplatí jen pro literaturu a historii a teologii, nýbrž zejména i pro přírodní vědy. Nebýt knih od Einsteina, Prigogina nebo Feynmana, Moora, Poppera aj., možná bych o skutečné přírodní vědě nic nevěděl, i kdybych studoval třeba dvacet let chemii na českých univerzitách.

A to je to, co radím studentům: myslete na sebe a na svůj život! Čas, který věnujete na zlost, na potřebu změnit věci, věnujte nejprve na vlastní růst -- surfujte po světových univerzitách, čtěte knihy velkých filozofů, přírodních vědců, umělců a myslitelů. Tak proměníte svůj život, tak se nadýcháte čerstvého vzduchu, opačný přístup, totiž naštvanost na malost, že je malá, nikam nevede -- a je to totéž, jako byste vyčítali krtku, že je slepý, nebo slepici, že neumí létat. Až se sami stanete velcí, až dozrajete a dorostete, váš vliv se projeví, vaše bohatost donutí i ty, kdo jí nikdy nemohou porozumět, aby ji uctívali (tak jako svítání a nový den donutí lidi vstát a pracovat, aniž by si všimli posvátnosti nového svítání, nového bytí), a tak ji snížili na obsah školských učebnic a národních mýtů.

                 
Obsah vydání       8. 1. 2007
8. 1. 2007 Dokáže Čína překonat svou krizi?
8. 1. 2007 Raketová základna USA -- otázku Česku vůbec nepokládat Oldřich  Průša
8. 1. 2007 Začátek roku už je, ale americká vláda stále neřekla, jestli chce stavět raketovou základnu v Česku Štěpán  Kotrba
8. 1. 2007 Hra lásky Daňo  Okáli
8. 1. 2007 Gymnázium, "profesoři" a studenti Boris  Cvek
8. 1. 2007 Karel Schwarzenberg a česko-rakouské vztahy Přemysl  Janýr, Michal  Petřík
8. 1. 2007 NOVA: "Těhotenství úzce spjato s Mirkem Topolánkem" Štěpán  Kotrba
8. 1. 2007 Přinášejí Otázky Václava Moravce něco nového, nebo jen opakují již někde řečené? Vladislav  Černík
8. 1. 2007 Mirek, beránek boží Zdeněk  Jemelík
8. 1. 2007 Politika je nejdřív polarizace a pak kompromis Uwe  Ladwig
8. 1. 2007 Co novinář, to blbeček? František  Schilla
8. 1. 2007 Řízené vzdělávání František  Augusta
8. 1. 2007 Milan  Kozelka
7. 1. 2007 Izrael "plánuje jaderný úder proti Íránu"
7. 1. 2007 Varšavský arcibiskup rezignoval těsně před jmenováním
6. 1. 2007 Přehodnotíme své styky se zeměmi, které kritizují popravu Saddáma Husajna
6. 1. 2007 Podepsal jsem výzvu "Jsme občané" Karel  Dolejší
6. 1. 2007 Epifanie člověka aneb Roubíčku, oni jsou blb Zdeněk  Bárta
5. 1. 2007 Oslí můstek k trojkoaliční smlouvě Ladislav  Žák
6. 1. 2007 "Ostudná oprátka" Viliama Bucherta Jan  Čulík
5. 1. 2007 Charta 77 ako zárodok "občianskej spoločnosti" Eduard  Chmelár
5. 1. 2007 Nejhorší noční můra Spojených států: Tahá za nitky dnešní irácké vlády Írán?
31. 12. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
8. 1. 2007 Gymnázium, "profesoři" a studenti Boris  Cvek
8. 1. 2007 Řízené vzdělávání František  Augusta
3. 1. 2007 Do nového roku Jan  Čulík
3. 1. 2007 Jediná cesta, jak "zachránit ČR"?   
2. 1. 2007 Traumatické zaměstnání - učitel v Německu, aneb Co dělat jinak Uwe  Ladwig
7. 12. 2006 Inženýrská didaktika František  Augusta
5. 12. 2006 Konflikt o podstatě pod nánosem pomíjivosti Bohumil  Kartous
30. 11. 2006 Rozhodovací pomoc pro studenty, aneb Konečně konec školních let - ale co potom? Uwe  Ladwig
20. 11. 2006 Nové technologie vzdělávání František  Augusta
20. 11. 2006 Vysoký intelekt a vůdcovství v genech Michal  Giboda
20. 11. 2006 Rozhněvaní angličtí studenti vyžadují za své školné kvalitu   
2. 11. 2006 Školné podle Britů odrazuje mladé lidi od studia   
10. 10. 2006 Pedagogika na rozcestí? František  Augusta
11. 9. 2006 Univerzity usvědčují podvádějící studenty   
9. 9. 2006 Když jsem já šel tou putimskou branou... Jaromír  Máša