20. 6. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
20. 6. 2005

Digitalizace: Kdo, když ne my? Kdy, když ne teď?

Některé sociální, kulturní, ekonomické a společenské souvislosti rozvoje digitálního vysílání viděné ještě před projednáním novely vysílacího zákona

Žadatelé o licence pro pozemní digitální televize zveřejnili desatero důvodů pro rychlé zavedení digitálního televizního vysílání v České republice. RadioTV přinesl 7. 6. jeho komentovanou verzi.

Ke každému bodu dodal Jan Potůček hlavní rizika, kvůli kterým se digitalizace v Česku zpožďuje. Některé z těchto argumentů jsou však do té míry demagogické, že zůstává na uvážení čtenáře, jaké motivy vedly jindy seriózního Jan Potůčka k tak neobjektivní obhajobě monopolu stávajících analogových celoplošných televizních stanic. Autor tohoto článku si proto dovoluje komentář jak k původnímu "desateru", tak k Potůčkově "komentáři". Zároveň k "desateru" přidává pro reflexi Jana Potůčka z Reflexu ještě jedenácté přikázání:

Nelži, neboť faleš tvých úst je jako had, který žere svůj ocas. Přes zdánlivou dokonalost kruhu nepřináší řešení ani počátku, ani konce.

1) Rozvoj televize šířené digitálními pozemními vysílači povede k zásadnímu rozšíření počtu televizních stanic (nejdříve na 12, později až na 40). Tím se nejen výrazně rozšíří nabídka divákům, ale bude významně posílena demokratická pluralita informačních médií v ČR. Bude omezeno dominantní postavení jedné nebo několika televizních společností.

Riziko dle Potůčka: Zavádění digitálního vysílání je finančně velmi náročné, v prvních letech kvůli malému pokrytí a minimu domácností s digitálními přijímači či set-top-boxy lze očekávat, že nové televizní stanice budou ztrátové. Bez významného finančního zázemí hrozí jejich krach a tím i zpomalení procesu přechodu na pozemské digitální vysílání.

Opravník Obecně Oblíbených Omylů: Počet stanic bude v cílovém stavu za deset let ještě vyšší. Již dnes se zkouší nový způsob komprimace signálu pomocí MPEG 4. Dle současných poznatků by mohl stoupnout počet televizních programů na deset -- čili v šesti multiplexech na šedesát. Při využití harmonizace datového toku tzv. statistickým multiplexováním se dá ušetřit další místo. Ne vždy musí být datový tok úplně využit. Díky Národní broadbandové strategii a bouřlivému rozvoji širokopásmových internetových technologií, wifi, satelitního vysílání a rozvoji mobilních sítí 3G vzniknou další příležitosti k šíření multimediálního obsahu. Konkurenční prostředí se neomezí pouze na tu část kmitočtového spektra, nazývanou dnes DVB-T.

Televizní vysílání není hra pro chudé. Největší investice u inteligentního investora nepůjdou do hardware vysílací techniky a multiplexorů, ale do contentu a know-how. Výchova televizních profesionálů mnoha profesí, podpora původní tvorby je ta nejvýnosnější, ale přitom nejdelší a nejrizikovější investice. Inteligentní žadatelé o digitální televizní licence to vědí. Ti "bezdomovci", kteří doufají, že ze snů a dobrých předsevzetí se ještě i v roce 2005 dá postavit na zelené louce televizní stanice, nemají v licenčním řízení co dělat. Nikdo nechce opakovat chyby těch Rad pro rozhlasové a televizní vysílání, které udělily licenci Vladimíru Železnému a CET21 pro jejich projekt "soukromé veřejnoprávnosti".

Krach není v kapitalismu nic nepřirozeného. Krachujícího vysílatele koupí někdo jiný a vysílání pokračuje pod jinou značkou dále. Vzhledem k tomu, že se tendru na vysílání nezúčastnil žádný z velkých zahraničních multimedia publishing housů, lze dovodit, že tito hráči čekají na první vlnu bankrotů jako supi na umírající kořist. Slétli se do úzkého kruhu. Díky neschopnosti předkladatelů zákona dobrat se faktických vlastníků licencí (plátců daně z příjmu fyzických osob, plynoucích ze zisků těchto televizí), lze čekat anonymně vyhlížející struktury evropských i zaoceánských vlastníků a zákulisní řízení investic. Proti globalizaci se nedá protestovat. Jsme její součástí. Jediné co si musíme pohlídat, je daňová optimalizace, směřující do daňových rájů. Ale nevíme jak.

2) Systémy digitálního vysílání jsou kmitočtově úsporné. Dovolují v daném pásmu kmitočtů umístit větší počet programů, popř. provozovat další mediální a multimediální služby. Pro stát tak vzniká významná tzv. kmitočtová dividenda (výnosy z prodeje uvolněných kmitočtů pro ostatní telekomunikační služby).

Riziko dle Potůčka: Dosud není vyřešena otázka překlopení stávajících komerčních televizí, jejichž licence pro pozemní vysílání platí do roku 2017, resp. 2018, do digitálu. Dokud toto nebude jasné, nelze spustit řádné digitální vysílání tak, aby uvažované vysílací sítě pokrývaly celé území České republiky. Analogové frekvence současných televizních stanic blokují zavedení plnohodnotného digitálního vysílání.

Opravník Obecně Oblíbených Omylů: Překlopení analogových sítí do digitálu se týká pouze některých, které blokují vytvoření šesti finálních celoplošných sítí na území České republiky. Především programu ČT2, který se určitá část české politické pravice pokouší tak vytrvale atakovat a vyhladovět. Nepovede se to. Pak ČT 1, jejíž finanční rozvoj zvýšením koncesionářských poplatků a následnou dlouhodobou finanční stabilizací veřejné služby je doposud bržděn. Proces navýšení poplatků spěje do finále. Dalším v řadě je síť soukromé PRIMA TV a i to stojí za vražednou bitvou o podíl na reklamním trhu, která se rozhořela mezi TV NOVA po nástupu Ronalda Laudera a TV PRIMA.

O licenci TV NOVA nejde vůbec. Ta může analogově vysílat stále a nikdo jí v tom nebude bránit. Až do té doby, než mezistátní smlouva o celoevropské koordinaci analogové vysílání vypne z titulu celoevropského procesu switch off -- čili z důvodů vyšší moci, nadřazené českému právnímu řádu, na jehož základě byla TV NOVA licence neuváženě prodloužena. Pokud bude TV NOVA pokračovat v brzdění procesu digitalizace tlakem na nerealistickou prémii 1+4 digitální kanály za jeden analogový, bude se se svými nároky muset nejspíš obrátit na Evropskou komisi. Za situace, kdy bude nejspíše poslední analogovou televizí na kontinentu a bude bránit celoevropskému ukončení analogového vysílání. Výsledek takového procesu a případné stížnosti se dá předpokládat... Shodnou se na něm všichni. TV PRIMA už to pochopila. Boj o reklamu jako podmínku přežití začal.

3) Zavedení digitálních televizí značně zlepší kvalitu obrazu. Digitální televize neznají šumy, "duchy", kvalita je téměř dokonalá. Tento způsob vysílání umožní příjem televize za rychlé jízdy (např. ve vlaku, pro spolujezdce v automobilech apod.). Digitalizace přináší novou kvalitu jak po stránce technické a technologické, tak po stránce umělecké a tvůrčí.

Riziko dle Potůčka: Kvalita obrazu u pozemského digitálního vysílání je opravdu lepší, ale rozhodně ne vždy. V místech horšího příjmu obraz "kostičkuje", rozhodně nelze říci, že by v každém případě šlo o stoprocentní kvalitu. Bezproblémový mobilní příjem je závislý na kvalitní vysílací síti, předpokladem je co nejlepší pokrytí celého území České republiky, a to nelze očekávat dříve než po vypnutí analogových kmitočtů.

Opravník Obecně Oblíbených Omylů: "Kostičkování" provází pouze experimentální vysílání. Případně digitální příjem bývalého ministra informatiky Mlynáře. Výkony vysílačů i pokrytí je v "experimentu" co nejmenší z důvodů ztrátovosti tohoto procesu. Náklady experimentálního vysílání nese totiž jeho provozovatel. O lásce akcionářů provozovatele sítě ke zvýšení finanční ztráty z experimentu pro potěchu Potůčkova oka nelze pochybovat... V praxi jsou vysílací výkony pro kvalitní digitální příjem násobně menší než v případě signálu analogového a cena za šíření jednoho programu v plné kvalitě klesne přibližně na jednu osminu stávajícího analogového programu.

4) Cena digitální televize pro diváka není nijak velká. Ke stávající televizi je nutné pouze jednorázově pořídit konvertor, který v nejlevnějších verzích stojí několik set korun, tedy nedosahuje ceny mobilního telefonu. Provoz je na rozdíl od kabelu zadarmo, za komerční televize nebude nutné platit. V brzké budoucnosti bude navíc většina nových televizorů vybavena standardním zařízením pro příjem digitálního signálu.

Riziko dle Potůčka: Je velký rozdíl mezi základním set-top-boxem pro pouhý příjem televizního signálu a přístrojem, který obsahuje i zpětný kanál zajišťující interaktivitu (další velký argument pro zavedení digitálního vysílání). Dostupnost set-top-boxů je zatím malá, velké obchodní řetězce je zatím nabízejí jen sporadicky. Digitální televizní přijímače jsou zatím příliš drahé, navíc lze očekávat silnou lobby výrobců analogových televizorů, aby doprodali zásoby přijímačů.

Opravník Obecně Oblíbených Omylů: Americký regulační orgán Federal Communication Commission v roce 2004 sdělil světovým výrobcům televizí, že do USA nevyvezou od roku 2007 žádnou televizi, která nebude schopna digitálního příjmu. V průběhu roku 2006 se proto očekává masivní rozšíření cenově dostupných přijímačů pro DVB-T, navíc vybavených stále lacinější inteligentní záznamovou jednotkou (computerem) s vlastním harddiskem pro nahrávání více programů. Již dnes jsou plazmové televize s úhlopříčkou 1 metr těmito vymoženostmi, včetně fire-wire rozhraní (pro přesun dat dál) vybaveny standardně, jinak by se neprodaly. Totéž se dá do roka očekávat u PCMCIA a PCI karet do počítačů. Harddisk do PC o kapacitě 120 GB, na který se vejde 26 celovečerních filmů, stojí již dnes 2 500 Kč... DVD-RW vypalovačka do PC okolo 2 000 a DVD médium pro nahrání jednoho filmu 15 Kč. Samostatný DVD recorder-player stojí již dnes v hypermarketu 2 500 -- 5 000 Kč.

Potůčkův strach musí tedy mít jinou příčinu, než v reálném vývoji technologií i jejich cen a vyplývá buď z neznalosti, nebo z jiného důvodu.

5) ČR je v digitalizaci významně pozadu proti dalším členům Evropské unie. Ta doporučuje všem státům ukončit dosavadní analogové vysílání do roku 2012. V některých částech Německa (Berlín, Bavorsko) přitom už vysílají pouze digitálně a analogové vysílání skončilo. Pokud ČR nebude v zavádění digitálního vysílání dostatečně aktivní, v příhraničních oblastech mohou diváci přijít během krátké doby o signál současných českých televizí, který bude nahrazen vysíláním německých nebo polských stanic.

Riziko dle Potůčka: Zatím neexistuje plán, jak se bude postupovat při vypínání analogových frekvencí. Ministerstvo informatiky má podle programového prohlášení vlády připravit koncepci přechodu na pozemské digitální vysílání, která by měla obsahovat především harmonogram vypínání jednotlivých kmitočtů a zavádění digitálního vysílání. Záleží i na součinnosti dnešních provozovatelů televizního vysílání. Bez vzájemné dohody není možné začít s plnohodnotným digitálním vysíláním.

Opravník Obecně Oblíbených Omylů: Kritika bývalého ministra informatiky Vladimíra Mlynáře za neprofesionalitu a nečinnost je bohužel namístě. To není omyl, ale smutná pravda... Je na místě i kritika premiérů Špidly a Grosse, kteří ignorovali odborníky, tolerovali ministru informatiky, že nebyla přijata Státní strategie v této oblasti a pro neschopnost jej neodvolali. Nicméně dnes jsme dál a nová ministryně je příslibem větší a koncepčnější aktivity v této oblasti. ČTÚ jako správce kmitočtového spektra už připravuje podmínky pro Plán úplného přechodu na digitální vysílání.

Čeká se již jenom na novelu zákona 231/2001 Sb. -- "velkého" vysílacího zákona. Ten by měl v červnu projít třetím čtením Sněmovny a dát rámcové podmínky pro tuto činnost, stejně jako pro případné zastavení probíhajícího výběrového řízení na některé pozice v dočasných sítích B a C. Snaha o iracionální ovlivnění zákona, které by zabránilo jeho rychlému přijetí je patrná jen z jedné strany -- od televize NOVA a od jejích obhájců v řadách některých poslanců.

6) Digitalizace povede ke vzniku tisíců pracovních míst. Rozvoj digitální televize a rozšíření nabídky trhu rozpohybuje nyní skomírající původní televizní domácí tvorbu. Velkým přínosem bude vznik nezávislých malých studií a producentů, zejména v oblasti dokumentární tvorby.

Riziko dle Potůčka: Nepůjde o tisíce, ale maximálně o stovky pracovních míst a vzhledem k předpokládané velké konkurenci a nižší sledovanosti budou muset digitální televize výrazně šetřit. Uplatnění najdou zejména už existující producentské společnosti, pořady budou často rotovat v reprízách a řada televizí dá přednost lacinější akvizici ze zahraničí.

Opravník Obecně Oblíbených Omylů: Představa, že se dá vytvořit 3 x 4 x 24, posléze 6 x 5 x 24, v cílovém stavu do deseti let 6 x 10 x 24 hodin vysílání dle schválených projektů "s velkýma očima ambicí" pouze se stovkami pracovních míst, je naivně hloupá. A to i za předpokladu že by se veškerý content přebíral ze zahraničí a pouze daboval. To však nepřipustí RRTV jako regulátor a proto bude rozvoj multimediální tvorby v České republice stejně bouřlivý, jako byl rozvoj původního internetového obsahu v letech minulých. Již dnes Česká televize zaměstnává 2500 pracovníků, Český rozhlas jich má 1400. Kolem nich existuje rozsáhlá síť kooperujících "nezávislých" studií, jejichž program musí ČT ze zákona přebírat v nemalé míře a které současně živí i soukromé televize a stále více se globalizující filmová tvorba. Potřeba nových pracovníků jen v těchto dvou institucích existuje stále, neboť se mění struktura výroby a velmi drasticky se zvyšují požadavky na kvalifikaci zaměstnanců. Multimedializace audiotvorby klade zvýšení nároky na dramaturgii, autory i celý výrobní a odbavovací řetězec. To vše potřebuje peníze i lidi.

Digitalizace výroby, zavedení formátu 16:9, HDTV či prostorový zvuk 5.1 či 7.1 zvyšují řádově nároky na datová skladiště i inovaci technologií velkých výrobců i provozovatelů vysílání. Opačný trend nastal ale na druhé straně -- při výrobě "nezávislých" pořadů. Stírá se rozdíl mezi profesionálním vybavením a náročnými amatéry, demokratizuje se záznam zvuku, obrazu i videa. Vzhledem k drastickému poklesu cen poloprofesionálních a low-end profesionálních fotoaparátů do 8Mpix, tříčipových poloprofesionálních a low-end profesionálních kamer HDV, PC střihové, trikové a záznamové techniky bude tvorba multimediálního obsahu v kvalitě dostatečné pro vysílání v DVB-T dostupná širokému okruhu malých, nezávislých studií či agilních a kreativních jednotlivců.

Vlastní televizní studio je otázka volné garáže po prodaném automobilu. Pokud HDTV camcorder Sony HDR-Z1 (HDV/DVcam, 1440 x 1080 HDV, MPEG1 Audio Layer2 Stereo, 3CCD HDV 1080i, 14bit DXP, Carl Zeiss Vario Sonar T* 32,5 -- 390mm, 16:9 Wide full) dnes stojí 150 000 Kč a sestava příslušenství k němu 50 000 Kč, střihové pracoviště na bázi vysoce výkonného PC 200 000 Kč, osvětlovací soustava malého studia 200 000 Kč, nájem studia (malého opuštěného kina či divadélka, tanečního sálu nebo chátrajícího kulturního domu) 10 - 50 000 Kč měsíčně, pak je výrobní technologie dostupná každému, který by chtěl oželet koupi rodinného automobilu za možnost mít vlastní malé televizní studio. Pro radost.

Animovaný film se dá vytvářet na koleně také. Pokud nechceme superrealistické efekty Jurského parku, ale produkci večerníčků, vystačíme si s větším multimediálním PC, znalostmi programování skriptů a softwarem firmy Macromedia.

U profesionálního zpracování audiosignálu je situace ještě jednodušší -- stačí velké, "herně výkonné" PC s velkým diskovým prostorem, dostatečně kvalitní audiokartou A3D2 7.1 (např. poloprofesionální zvuková karta SoundBlaster Audigy 4 Pro za cca 8000 Kč nebo profi E-MU 1820M za 40 000 Kč), několika kvalitními mikrofony, kabely, příslušným softwarem (ProTools, Cubase, SoundForge či Vegas Audio) a odhlučněným prostorem zkušebny a zvukové režie v garáži... Zbytek už jsou analogové či digitální technologie, dostupné dnes každé začínající rockové kapele. Počítač nahradí spolehlivě studiový audiorecorder. Profesionální reportážní diskový stereo audiorecorder linearWAV v studiové kvalitě stojí 60 000 Kč, poloprofesionální WMA stereo audio recorder, dostatečný ale pro vysílání, stojí 10 000 Kč, poloprofesionální WMA mono audiorecorder polovinu. Datové nároky na skladování a šíření audia internetem jsou v možnostech každého, kdo je ochoten investovat do pevné linky či umístění serveru někde na páteři sítě. Internetové rádio není sen, ale poloprofesionální realita - už dnes. Profesionalitu mu dodávají lidé...

7) Systém digitální televize umožní rychlý rozvoj místního televizního vysílání v regionech a ve svých důsledcích povede k rozvoji místních inzertních trhů a vylepšení pozic regionálních podniků. Současné celoplošné stanice se ve svém vysílání omezují na regionální zprávy pouze v okrajových časech. Naprosto chybí zprávy, reportáže a dokumenty z kulturního, sportovního, ale i ekonomického života jednotlivých regionů.

Riziko dle Potůčka: Už v dnešní době existují stovky regionálních studií, které vysílají na kabelu, případně i na pozemních analogových vysílačích a mají problém naplnit vysílací časy, aniž by dokola opakovaly zpravodajské smyčky. Situace s inzerenty v regionech není tak růžová, což dokládá třeba i případ plnoformátových regionálních stanic TV Praha a TV Hradec Králové. Není jasné, odkud by regionální provozovatelé vzali investice na plnohodnotné vysílání a zda by se jim podařilo tyto investice pokrýt z pozdějších zisků.

Opravník Obecně Oblíbených Omylů: Omylem je, že konkurence je nejvýkonnější ekonomický model. To se týká především reklamy, ale i výroby. V činnostech technologicky i finančně náročných je stabilizujícím faktorem networking a dílčí nekonkurenční kooperace. Takto se vyvíjel trh s printovou reklamou a DTP/DTR studii v prvních deseti letech po sametové revoluci. Vzniklo silné, stabilizované prostředí, následně expandující na východ Evropy. Dnes se v Česku vyrábí předtisková příprava i tisk časopisů a merkantilu na křídovém papíře nejen pro Polsko, Balkán nebo Rusko ale i pro Rakousko či Německo. Trvalo to deset let. Od chvíle, kdy reklamní rádiový trh částečně harmonizovaly větší sítě, se situace v tomto segmentu uklidnila a ti největší privátní hráči mají prostředky nejen na agresivní selfpromo, ale i na budování technologického zázemí. Trvalo to také deset let od prozření prvních "pionýrů rozhlasového kapitalismu".

Regionální a komunální televize a malé multimediální producenty čeká to samé. Kvalitní televizní grafiku pro každodenní provoz si nemůže doposud dovolit každá vesnická televize. Stanice SGI vybavena softwarem Alias Wavefront, Softimage 3D či Lightwave 3D není zadarmo. To, co se dá v nezávislém "garážovém studiu" vyrobit na platformě PC za třetinu ceny ale za trojnásobek času, ve výrobním provozu musí být řešeno s ohledem na produktivitu práce. A je jedno, zda je vysílání celostátní, nebo vesnické. Uživatel chce kvalitu, na kterou je zvyklý ze stanic celostátních. Řešením je investiční specializace a kooperace.

8) Bude možná interaktivní komunikace mezi televizními stanicemi a diváky, což naruší dosavadní pasivní konzumní vztah diváků k televizi. Půjde přímo se podílet na programu pomocí zpětného toku informací k vysílateli, výhodou je vyhledávání informací o pořadu v reálném čase. Divák bude mít možnost sledovat vybrané pořady tehdy, kdy on má čas, nebo sledovat sportovní utkání objektivem té kamery, kterou si vybere. Už dnes je možné využívat některé přidané služby, jako je například nakupování, ovládání svého bankovního účtu nebo sázení. K pokrytí daného území jsou zapotřebí mnohem menší výkony vysílačů než v analogovém systému -- provoz je tedy ekologičtější.

Riziko dle Potůčka: Digitální set-top-boxy, které umožní využívat zpětný kanál, jsou mnohem dražší než jednoduché převaděče signálu. Existuje reálné riziko, že domácnosti nakoupí jednoduché a levné set-top-boxy bez možnosti interaktivity a využití doplňkových služeb. Počet domácností, které je budou moci využít, bude nízký, a z nich zase jen část tyto služby opravdu uplatní.

Opravník Obecně Oblíbených Omylů: Digitální set-top-boxy se zpětným kanálem podpoří každý rozumný telekomunikační operátor stejně, jako GSM telefony. Je to v jeho hlavním a existenčním zájmu. Budou to jeho zákazníci. Za dvouletou smlouvu dostanete set-top-box se zpětným kanálem zdarma či za symbolický poplatek... Tento obchodní model dal vzniknout řadě služeb GSM, které by bez něj neexistovaly. Je samozřejmé, že cenová politika NMT telefonů Eurotelu v počátcích jejich provozu se už nebude opakovat. Píše se rok 2005.

9) Rozšířením počtu kanálů bude více televizních pořadů zaměřeno na nejrůznější skupiny obyvatel včetně kulturních a národnostních menšin. Přísun nových informací bude spoluvytvářet multikulturní vnímání světa.

Riziko dle Potůčka: Je otázka, zda různé kulturní či národnostní menšiny mají zájem o vlastní televizní vysílání, či zda vůbec sledují televizi.

Opravník Obecně Oblíbených Omylů: Mezinárodní romské vysílání ROTA International pro země EU a Visegrádu a nebo oblíbenost satelitní CHINA TV INT u čínské menšiny v Česku či Al Jazeery u Arabů tamtéž je spolehlivým důkazem, že novou definicí hranic v globálním virtuálním ITC prostoru je mateřský jazyk a kulturní identita.

10) Zavedení tematických digitálních televizních kanálů povede v důsledku k větší nabídce informací i vzdělávacích pořadů. To napomůže postupnému budování informační společnosti 21. století.

Riziko dle Potůčka: Zpravodajství patří k nejnákladnější složce televizního vysílání a pokud nepůjde vyloženě o zpravodajské kanály, nové digitální televize se mu nebudou příliš věnovat. Rovněž vzdělávací pořady nebudou tahounem sledovanosti, a tudíž nebudou patřit k dominantní složce programu nových digitálních kanálů.

Opravník Obecně Oblíbených Omylů: Páteří multimedia publishing housů veřejné služby není zábava, ale informovanost a celoživotní vzdělávání. V celém světě. Směřujeme k takzvané "kvartérní", znalostní společnosti, ve které se produkční silou společnosti stávají informace a znalosti. To dokazuje jak BBC, tak ARD, National Geographic či síť veřejnoprávních médií USA.

Páteří komerčních TV je průmysl volného času a zábava. V celém světě. Což dokazují ve Spojených státech, Asii i v Evropě všichni, kteří propojeni se sítěmi specializovaných hypermarketů radí zahrádkářům, jak sekat trávu, jak trávit dovolenou, jak vařit oběd mlsnému manželovi, či jak se obléci chic... Samostatnou kapitolou je průmysl profesionálního sportu a na něj navěšená reklama producentů obuvi, oblečení či pomůcek.

Jediným neštěstím je, když začnou komerční média nahrazovat veřejnou službu a suplovat obory mediální tvorby, které neumí a u kterých se snaží nahradit službu a poznání pro ně nutným ziskem za každou cenu. Není nic hnusnějšího, než vulgarizované a bulvarizované poznávání světa. Nejslabší, máte padáka...

K čemu ještě povede digitalizace médií

Ani "desatero", ani Potůček nezmínili roli digitálních médií a při tvorbě znalostní společnosti - v e-learningu jako konceptu celoživotního profesního i kulturního růstu, celoživotního vzdělávání. A přitom bez atraktivních multimediálních vzdělávacích pořadů či produktů (pořadů na datovém nosiči) si lze dnes těžko představit výuku nejen na střední, ale i na základní škole. Komenského heslo Škola hrou se naplňuje v 21. století jako předpoklad společnosti, která bude vyvíjet a vyrábět zboží s vysokou přidanou hodnotou. Která nebude jen odbytištěm, ale produkční společností hi-end výroby a globálního obchodu.

Ani "desatero", ani Potůček nezmínili devastující roli agresivní komerční prezentace a reklamy na vizuální kulturu dneška a změnu psychosociálních jistot a hodnotového žebříčku diváků a posluchačů. Privátní média v honbě za ziskem z reklamy prosazují archetypy chování člověka, které vedou k sobectví, individualismu a hodnotové rozkolísanosti. Mít znamení víc, než být. Mít víc znamení víc, než jen mít. Mít víc ihned je vrcholem virtuálního žebříčku konzumní společenské prestiže. Proti tomu stojí koncept, beznadějně odsouzený k nerovnému boji -- veřejná služba, která by měla být pojítkem společností sdílených hodnot -- multikulturní, mutietnické, multigenerační a multisociální tolerance.

Ani "desatero", ani Potůček nezmínili devastující roli agresivity samé. Násilí psychické i fyzické je odrazem temných součástí naší duše. Mediální násilí je odrazem násilí kolem nás. Do společnosti, vyrůstající v hodnotách změněných sociálních souvislostí, změněných etických priorit kořistného kapitalismu vtrhlo mediální násilí jako vzorec chování těch pravých budovatelů zítřka. Ewingové a další bezohlední prospektoři vytvořili celé jedné generaci vzor sociální necitlivosti a ekonomické dravosti. Želvy Ninja, Chip and Dale či Kačeři naučili celou jednu generaci dětí americkému pojetí demokracie -- dominanci a agresi jako integrální součásti mezilidské komunikace. SuperStar vytvářejí stejně ploché a pomíjivé vzory kulturní. Big Brother odhaluje cynicky náš voyerismus a škodolibost z cizího, námi nezúčastněně viděného stresu, tragédií, nadějí a proher.

Agresivní svět komerční kultury a svět mediální agrese je stejným nebezpečím pro společnost, jako agrese sama. Obrana je jediná -- společenská podpora takového původního multimediálního obsahu, který podpoří rozvoj etického mezilidského dialogu, názorové tolerance a kulturnosti. Který bude vzdělávat v tom nejširším slova smyslu. Který bude ukazovat bohatství kultury národů vzdálených i domácích etnik. Který bude ukazovat krásu krajiny -- současnosti i minulosti. Který bude povznášet k národní hrdosti a multikulturní sounáležitosti. Společností kontrolovaná a vynucovaná diverzita digitálních médií by měla tyto cíle splňovat.

Takový je společností i zákony deklarovaný veřejný zájem. Protože jinak by to bylo jen nelogické umělé znevýhodňování jedněch mediálních prospektorů nad jinými -- prostřednictvím Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

Nenechme si vnutit pocit, že mediální trh je špatný. Špatný je jen ten trh, kde neplatí žádná pravidla. Špatný je jen trh, kde jsme na pravidla rezignovali. Špatný je jen ten trh, ve kterém nejsme schopni už pravidla ani určovat. Špatný je trh, kde zisk za jakoukoliv cenu je vším a člověk ničím. Ve kterém psychologové nalézají ty nejhorší a nejtemnější stránky naší duše.

Jsou dva světy. Svět veřejné služby a svět privátního zájmu. Jeden svět být nemůže. Ty dva světy mají jiná pravidla. Tak tomu je a nemá smysl to nevidět. Navzájem nezávislá kultivace obou světů je možná, jejich násilné prolnutí je pro společnost smrtelné. Jeden svět být nemůže. Bohudík nebo bohužel.

Související články

prof. ing. Václav Říčný, CSc.: Současnost a budoucnost digitální televize DVB ZDE

Štěpán Kotrba: Reality TV: Nejjasnější obraz, nejčistší zvuk - ale kudy k vám? ZDE
PhDr. Petr Sak CSc.: Význam médií a nových informačních a komunikačních technologií při utváření znalostní a informační společnosti ZDE
Parlamentní seminář k problematice médií veřejné služby: Rozšíření programové nabídky a vylepšená televize - nebo sen? ZDE
Parlamentní seminář k problematice médií veřejné služby: Obsah, kompetence i rozpočty jsou i nadále v rukách božích ZDE
Štěpán Kotrba: Digitalizace na rozcestí - vidět dopředu znamená i vědět ZDE

Štěpán Kotrba pro Radu ČRo v roce 2001: Rozvoj informačních a komunikačních technologií na počátku třetího tisíciletí a změny v poslání média veřejné služby ZDE

Digitalizace sdělovacích prostředků TÉMA BL

Veřejnoprávní média - média veřejné služby TÉMA BL
                 
Obsah vydání       20. 6. 2005
20. 6. 2005 Kouření konopí vyvolává u některých teenagerů psychotické stavy
20. 6. 2005 Európsky tiger z matematického bublifuku Andrej  Sablič
20. 6. 2005 Digitalizace: Kdo, když ne my? Kdy, když ne teď? Štěpán  Kotrba
20. 6. 2005 ČT se vrátila do postavení servilního prostředníka Bohumil  Kartous
20. 6. 2005 The unexamined life is not worth watching Jan  Čulík
20. 6. 2005 Lafontainův pokus o comeback Richard  Seemann
19. 6. 2005 Amerika usiluje o likvidaci připravované dohody o podnebných změnách
19. 6. 2005 Evropská demokratická strana vyzvala k obnově evropského politického projektu Josef  Brož
20. 6. 2005 Francie znovu řeší šátky ve školách Simone  Radačičová
20. 6. 2005 Liberalismus a sociální soudržnost Michael  Kroh
20. 6. 2005 Michael  Marčák
20. 6. 2005 Ekonomie versus etika Jindřich  Kalous
20. 6. 2005 Rasismus v Čechách trvá Jiří  Staněk
20. 6. 2005 O rasismu Romů
20. 6. 2005 Michael  Marčák
20. 6. 2005 Pár slov o otcovství aspoň po Dnu otců! Ivo V. Fencl
18. 6. 2005 Ukřižovaná jeptiška zemřela při "vymítání ďábla"
20. 6. 2005 Albacete Jindřich  Kalous
17. 6. 2005 Katalog hádek Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
17. 6. 2005 Přepisování dějin a prožitkoměr milionů Jiří  Staněk
17. 6. 2005 Dálnice D8 a České středohoří: (re)kapitulace Martin  Škabraha
16. 6. 2005 O privatizaci deníku Mladá fronta Marta  Vildová
14. 6. 2005 Britské listy: Průběžný stav financí
8. 6. 2005 Hospodaření OSBL za květen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Sdělovací prostředky RSS 2.0      Historie >
20. 6. 2005 ČT se vrátila do postavení servilního prostředníka Bohumil  Kartous
20. 6. 2005 Digitalizace: Kdo, když ne my? Kdy, když ne teď? Štěpán  Kotrba
20. 6. 2005 The unexamined life is not worth watching Jan  Čulík
11. 6. 2005 Americký Kongres výrazně snížil federální finanční podporu pro veřejnoprávní vysílání   
24. 5. 2005 Změna systému školství aneb univerzální učebnice Jan  Poštulka
20. 5. 2005 V pondělí nebude BBC vysílat "Newsnight"; Paxman odmítl stát se stávkokazem   
10. 5. 2005 Mediální násilí -- nahodilost či logický důsledek stavu společnosti Petr  Sak
2. 5. 2005 Česká televize zahajuje experimentální digitální vysílání   
29. 4. 2005 Odpolitizovat Bohumil  Kartous
28. 4. 2005 Nebylo to nedospělé rozhodnutí nějakého spratka Jan  Čulík
25. 4. 2005 Secretive politicians vanquish a media foe Jan  Čulík
25. 4. 2005 Zasedání Stálé komise pro sdělovací prostředky Parlamentu v České televizi   
21. 4. 2005 ČT opět jako stanice katolické církve   
21. 4. 2005 Duchovní prázdnota českých médií a Klepetko jako totem vlezle podlézavého tónu Michal  Vimmer
19. 4. 2005 Prázdný obal Bohumil  Kartous

Digitalizace sdělovacích prostředků RSS 2.0      Historie >
20. 6. 2005 Digitalizace: Kdo, když ne my? Kdy, když ne teď? Štěpán  Kotrba
24. 5. 2005 Změna systému školství aneb univerzální učebnice Jan  Poštulka
7. 2. 2005 Význam médií a nových informačních a komunikačních technologií při utváření znalostní a informační společnosti Petr  Sak
24. 11. 2004 Když mediální podnikatel, který tvrdil, že není lobbista, vysvětlí, co "není" lobbismus a prozradí tím současně, co to vlastně provádí Štěpán  Kotrba
5. 11. 2004 Ve sněmovně prošlo zvýšení celoplošnosti - pokrytí signálu ČT ze 70 na 95% Štěpán  Kotrba
5. 11. 2004 Digitalizaci hrozí legislativní zmatek Štěpán  Kotrba
8. 10. 2004 Budoucnost zpravodajství ve vysílání rádií a digitalizace s otazníkem   
7. 10. 2004 Sdělovací prostředky, internet a digitalizace Jan  Čulík
7. 10. 2004 Poděbrady: Vladimír Mlynář v dohledné době nepodpoří digitální vysílání Českého rozhlasu Jan  Čulík
10. 9. 2004 Dostál chce Duspivu jako Mlynářova náměstka Štěpán  Kotrba
26. 7. 2004 Je nejsvobodnějším médiem Internet? Pro koho? Štěpán  Kotrba
21. 5. 2004 ČT potřebuje 6,5 miliard Štěpán  Kotrba
21. 5. 2004 Británie: jedná se o datu zrušení analogového vysílání   
23. 3. 2004 Pokud má rozhlas obstát v nastupující éře digitalizace... Jan  Punčochář
5. 3. 2004 Aktualizovaná digitální koncepce v nejistotě Zdeněk  Duspiva

Autorskoprávní "zločiny", vypalovačky a sítě RSS 2.0      Historie >
20. 6. 2005 Digitalizace: Kdo, když ne my? Kdy, když ne teď? Štěpán  Kotrba