Příběh čtvrtý - Učitel na dohodu
15. 11. 2018 / Jiří Karen
Učitel technických předmětů, 35 let. Všiml jsem si na internetu této skupiny a rád bych přispěl svou zkušeností. Musím přiznat, že mě nikdy vedení nepopotahovalo za formu...15. 11. 2018 / Jiří Karen
Už delší dobu mě fascinují zprávy o nedostatku učitelů v ČR. Udělal jsem si takovou malou statistiku. Od začátku června 2018 jsem poslal třikrát e-maily s životopisem a poptávkou po práci učitele na 162 základních a středních škol v MS kraji.
E-mail zní zhruba takto: "Dobrý den, hledám práci jako učitel na
jakýkoliv úvazek k doktorskému studiu didaktiky na univerzitě. Mám aprobaci na
angličtinu, francouzštinu, dějepis a dramatickou výchovu (vystudoval jsem
dramaturgii). Učil jsem však také český jazyk, občanskou výchovu a základy
společenských věd. Jsem však ochoten učit jakýkoliv předmět. V případě zájmu
zašlu seznam absolvovaných školení a publikační činnost."
Celkově mi vychází: ze 486 opakovaných žádostí o práci mi přišlo celkem 270
zamítavých odpovědí. V posledním kole před týdnem mi odepsalo přesně 73 škol,
že děkují za zájem, ale že mají plné úvazky.
Smyslem tohoto příspěvku není si stěžovat, nýbrž upozornit na systémový
problém, který se zdá být vzdálen vizím některých vyjádření o uklízečkách a
školnících za katedrou.
Na univerzitě někteří kolegové ze zkušenosti odhadují, že zhruba přes 40%
učitelů výchovy k občanství a přes 30% učitelů dějepisu v MS kraji jsou lidé
bez aprobace. Běžnou praxí jsou tělocvikáři diktující z učebnic panovníky či
"povídající si s dětmi o rodině". Počet důchodců odhadují odbory na
něco přes 8 procent, počet zcela pedagogicky nekvalifikovaných se odhaduje
podle ČSI na asi 6,4 procent. Nicméně neexistují komplexní relevantní
statistická data. Kolik přesně důchodců máme v českém školství? A kolik
pedagogicky nekvalifikovaných? A kolik učí tzv. "neaprobovaně"? A
kolik kvalifikovaných učitelů odchází do soukromého sektoru z důvodu, že neexistují
volná místa? Proč MŠMT neumí vypracovat relevantní statistiky?
Možná řešení:
- vytvoření centrálního registru učitelských uchazečů o zaměstnání
- vypracování podrobných statistik o poměrech důchodců, nekvalifikovaných, neaprobovaných (statistiky zveřejnit)
- vytvořit centrální systém práce s kvalifikovanými uchazeči o místo
učitele, motivovat tyto učitele, cíleně s nimi pracovat, umožňovat jim další
vzdělávání atd.
Pokud mluvíme o nedostatku kvalifikovaných učitelů, prosím mluvme o nedostatku učitelů v Praze či Brně, kde z učitelského platu nájem pomalu nezaplatíte.
Diskuse